Pytanie
Czy usługę obsługi prawnej JST powinnam szacować wspólnie z zamówieniami dotyczącymi wydania opinii/decyzji prawnej w jakiejś sprawie (np. zamówień publicznych, podatków)?
Odpowiedź
Kierowanie się czynnikiem specjalizacji prawnych może rodzić ryzyko zarzutu niedozwolonego dzielenia zamówienia, o ile oczywiście będzie prowadzić to do ominięcia obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Wyjaśnienie
Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zamawiający planuje udzielić zamówienia na usługi w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części. Nie jest zakazany sam podział zamówienia na części, ale taki podział, który zmierza do uniknięcia stosowania przepisów Pzp albo przepisów właściwych dla zamówienia o określonej wartości.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg nieograniczony na: remont wejść do klatek schodowych
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca25.06.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Warszawski Rolno Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. ogłasza przetarg otwarty na realizację zamówienia - modernizacja i wyposażeniu serwerowni
Ogłoszenie premium 1 dzień do końca25.06.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Szacowanie powinno odbyć się zgodnie z wypracowanym i nadal obowiązującym grupowaniem zamówień tożsamych przedmiotowo, podmiotowo i czasowo. Z ogólnie rozumianej obsługi prawnej nie powinno się wydzielać doradztwa w konkretnej specjalności, gdy – co do zasady – może je wykonywać ten sam krąg wykonawców. Jeśli dodatkowo istnieje możliwość zlecenia usług w tym samym czasie, wówczas poszczególne zamówienia powinny być szacowane łącznie.
Z przedstawionych w pytaniu informacji wynika, że przedmiotem zamówienia mają być usługi obsługi prawnej JST oraz wydanie opinii/decyzji prawnej w konkretnej sprawie (np. zamówień publicznych, podatków). Są to zatem tego samego rodzaju usługi, które mogą być świadczone przez tego samego wykonawcę. Skłania to do uznania, że na potrzeby szacowania wartości zamówienia wartość tych usług podlega sumowaniu.
Podstawa prawna
Art. 30 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).
Renata Dzikowska – radca prawny specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, wieloletni pracownik UZP, obecnie naczelnik w instytucji zamawiającej
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Wybór prawnika bez przetargu: kiedy można pominąć ustawę Pzp?
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych dopuszcza możliwość wyłączenia obowiązku stosowania przepisów w niej zawartych w zakresie wyboru wykonawcy usług prawnych, których przedmiot może z wysokim prawdopodobieństwem stać się przedmiotem sporu przed sądem powszechnym (art. 11 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp). -
Pzp: Kryteria oceny ofert w zamówieniach na usługi szkoleniowe - czy można zastosować wyłącznie kryterium ceny?
Przetargi krok po kroku -
Istotna zmiana okoliczności w Pzp: kiedy zamawiający unieważni postępowanie?
Zamówienia publicznePrzepisy ustawy Pzp umożliwiają zamawiającemu unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w przypadku wystąpienia istotnej i niemożliwej do przewidzenia zmiany okoliczności, która sprawia, że kontynuowanie postępowania lub realizacja zamówienia przestaje leżeć w interesie publicznym. -
Czy usługi zarządzania i administrowania nieruchomościami należy łączyć w szacowaniu wartości zamówienia?
szacowanie wartości zamówienia