Pytanie
W projekcie budżetu starostwa zaplanowano na lata 2024-2026 termomodernizację budynku wraz z przebudową dachu, przyłącza kanalizacyjnego oraz dostosowaniem wejść do budynku.
1. W roku 2024:
a) opracowano dokumentację projektową – koszt usługi: 50 430,00 zł (zawarta umowa na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp),
b) wykonano przebudowę dachu – koszt robót: 265 331,34 zł (zawarta umowa na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp).
2. W roku 2025 planowana jest przebudowa przyłącza kanalizacyjnego (szacowany koszt: 30 000,00 zł).
3. W roku 2026 planowana jest termomodernizacja budynku wraz z dostosowaniem wejść (szacunkowy koszt: 550 000,00 zł). Zamówienie publiczne zostanie przeprowadzone na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp.
W jakim trybie przeprowadzić postępowanie w 2025 r.?
Czy – z uwagi na wartość zamówienia (30 000,00 zł) – możliwe jest zastosowanie trybu pozaustawowego (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp), czy należy odnieść się do łącznej wartości zamówień na roboty budowlane w latach 2024–2026 (845 331,34 zł) i przeprowadzić postępowanie na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa "URSUS" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie prac w latach 2025 - 2026
Ogłoszenie premium 20 dni do końca01.12.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetargi nieograniczone na roboty budolwane
Ogłoszenie premium 22 dni do końca03.12.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Jeżeli wszystkie wskazane zamówienia zostały już uprzednio zaplanowane, należy je traktować jako jedno zamówienie udzielane w częściach. W takiej sytuacji, dla przypisania odpowiedniej procedury, należy sumować wartość wszystkich części zamówienia.
Zamawiający jest uprawniony do skorzystania z art. 30 ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320), jeżeli:
- wartość danej części zamówienia jest niższa niż równowartość 1 000 000 euro dla robót budowlanych,
- oraz łączna wartość tych części nie przekracza 20 proc. wartości całego zamówienia.
Wyjaśnienie
Zgodnie z art. 29 ust. 2 Pzp:
"Zamawiający nie może dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów ustawy, chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami".
Dodatkowo, art. 30 ust. 1 Pzp stanowi:
"Jeżeli zamawiający planuje udzielić zamówienia na roboty budowlane lub usługi w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych – wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia".
Zatem w przypadku zamówień na roboty budowlane, przy ocenie, które postępowania należy objąć łącznym szacowaniem, należy ustalić, czy stanowią one realizację jednego przedsięwzięcia inwestycyjnego. W takiej sytuacji uzyskana łączna wartość wskazuje, w jakim trybie należy przeprowadzić postępowanie, a każda z jego części powinna być prowadzona w trybie przypisanym do wartości zamówienia liczonej łącznie.
Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu:
"W wypadku robót budowlanych, dla ustalenia, czy wartość różnych umów powinna być określana łącznie, decydujące jest stwierdzenie, czy rezultatem wykonania robót jest jedno przedsięwzięcie. (…)
W orzecznictwie Trybunału podkreślano, że jednym z kryteriów koniecznych do uwzględnienia przy robotach budowlanych jest ustalenie, czy wykonanie zamawianych prac dotyczy tego samego zamierzenia budowlanego spełniającego samodzielną funkcję techniczną i gospodarczą" (por. wyrok z 5.10.2000 r., C-16/98, Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Francuskiej, Zb. Orz. 2000, s. I-08315; wyrok z 29.05.2013 r., T-384/10, Królestwo Hiszpanii przeciwko Komisji Europejskiej, EU:T:2013:277; Źródło: Dzierżanowski Włodzimierz i in., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, WKP 2021).
W omawianej sprawie zamawiający może jednak skorzystać z trybu przewidzianego w art. 30 ust. 4 Pzp i daną część zrealizować w procedurze właściwej dla wartości tej części – o ile jej wartość jest niższa niż 1 000 000 euro, a suma takich części nie przekracza 20% wartości całego zamówienia. Oznacza to, że w przypadku przebudowy przyłącza kanalizacyjnego w 2025 r. możliwe jest zastosowanie procedury pozaustawowej, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
Podstawa prawna
Art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 29 ust. 1 i 2, art. 30 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).
Maria Smolczewska – radca prawny, praktyk w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców, z bogatym doświadczeniem w obszarze problematyki zamówień publicznych, doradza zarówno zamawiającym, jak i wykonawcom
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Jak zgodnie z Pzp oszacować usługę nadzoru budowlanego i projektowania?
szacowanie wartości zamówienia
-
Pzp: Jak prawidłowo podzielić zamówienie na roboty budowlane i dostawy?
szacowanie wartości zamówienia
-
Cena ofertowa niższa niż kosztorys - co powinien zrobić zamawiający?
oferta przetargowa
-
Pzp: Powoływanie się na zasoby podmiotu trzeciego w robotach budowlanych - zakres obowiązkowego udziału podwykonawcy
podmiot trzeci