Partnerzy serwisu:

Pytanie 

W projekcie budżetu starostwa zaplanowano na lata 2024-2026 termomodernizację budynku wraz z przebudową dachu, przyłącza kanalizacyjnego oraz dostosowaniem wejść do budynku. 
1. W roku 2024: 

a) opracowano dokumentację projektową – koszt usługi: 50 430,00 zł (zawarta umowa na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp), 
b) wykonano przebudowę dachu – koszt robót: 265 331,34 zł (zawarta umowa na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). 
2. W roku 2025 planowana jest przebudowa przyłącza kanalizacyjnego (szacowany koszt: 30 000,00 zł). 
3. W roku 2026 planowana jest termomodernizacja budynku wraz z dostosowaniem wejść (szacunkowy koszt: 550 000,00 zł). Zamówienie publiczne zostanie przeprowadzone na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp. 
W jakim trybie przeprowadzić postępowanie w 2025 r.? 
Czy – z uwagi na wartość zamówienia (30 000,00 zł) – możliwe jest zastosowanie trybu pozaustawowego (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp), czy należy odnieść się do łącznej wartości zamówień na roboty budowlane w latach 2024–2026 (845 331,34 zł) i przeprowadzić postępowanie na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp? 

Odpowiedź

Jeżeli wszystkie wskazane zamówienia zostały już uprzednio zaplanowane, należy je traktować jako jedno zamówienie udzielane w częściach. W takiej sytuacji, dla przypisania odpowiedniej procedury, należy sumować wartość wszystkich części zamówienia. 

Zamawiający jest uprawniony do skorzystania z art. 30 ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320), jeżeli: 

  • wartość danej części zamówienia jest niższa niż równowartość 1 000 000 euro dla robót budowlanych, 
  • oraz łączna wartość tych części nie przekracza 20 proc. wartości całego zamówienia. 

Wyjaśnienie 

Zgodnie z art. 29 ust. 2 Pzp: 
"Zamawiający nie może dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów ustawy, chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami". 

Dodatkowo, art. 30 ust. 1 Pzp stanowi:
"Jeżeli zamawiający planuje udzielić zamówienia na roboty budowlane lub usługi w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych – wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia". 

Zatem w przypadku zamówień na roboty budowlane, przy ocenie, które postępowania należy objąć łącznym szacowaniem, należy ustalić, czy stanowią one realizację jednego przedsięwzięcia inwestycyjnego. W takiej sytuacji uzyskana łączna wartość wskazuje, w jakim trybie należy przeprowadzić postępowanie, a każda z jego części powinna być prowadzona w trybie przypisanym do wartości zamówienia liczonej łącznie. 

Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu: 
"W wypadku robót budowlanych, dla ustalenia, czy wartość różnych umów powinna być określana łącznie, decydujące jest stwierdzenie, czy rezultatem wykonania robót jest jedno przedsięwzięcie. (…) 
W orzecznictwie Trybunału podkreślano, że jednym z kryteriów koniecznych do uwzględnienia przy robotach budowlanych jest ustalenie, czy wykonanie zamawianych prac dotyczy tego samego zamierzenia budowlanego spełniającego samodzielną funkcję techniczną i gospodarczą" (por. wyrok z 5.10.2000 r., C-16/98, Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Francuskiej, Zb. Orz. 2000, s. I-08315; wyrok z 29.05.2013 r., T-384/10, Królestwo Hiszpanii przeciwko Komisji Europejskiej, EU:T:2013:277; Źródło: Dzierżanowski Włodzimierz i in., Prawo zamówień publicznych. Komentarz, WKP 2021). 

W omawianej sprawie zamawiający może jednak skorzystać z trybu przewidzianego w art. 30 ust. 4 Pzp i daną część zrealizować w procedurze właściwej dla wartości tej części – o ile jej wartość jest niższa niż 1 000 000 euro, a suma takich części nie przekracza 20% wartości całego zamówienia. Oznacza to, że w przypadku przebudowy przyłącza kanalizacyjnego w 2025 r. możliwe jest zastosowanie procedury pozaustawowej, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. 

Podstawa prawna 

Art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 29 ust. 1 i 2, art. 30 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320). 

Maria Smolczewska – radca prawny, praktyk w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców, z bogatym doświadczeniem w obszarze problematyki zamówień publicznych, doradza zarówno zamawiającym, jak i wykonawcom 

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl