Pytanie
Zamawiający prowadzi postępowanie na podstawie art. 275 pkt. 1. Zamawiający przewidział wynagrodzenie ryczałtowe, żądał złożenia wraz z ofertą kosztorysów (charakter poglądowy). Wykonawca w formularzu ofertowym zaoferował cenę niższą niż wynika z kosztorysów. Jak powinien postąpić zamawiający?
Odpowiedź
Czynności, jakie podejmie zamawiający, zależą od różnicy w cenie między ofertą a kosztorysem. Sam fakt rozbieżności nie powinien być podstawą do uzupełnienia kosztorysu, wyjaśnień treści oferty itp. Przy założeniu wynagrodzenia ryczałtowego należy przyjąć, że to cena oferty jest ceną ostateczną i właściwą. Kosztorysy w przypadku tego rodzaju ceny ofertowej mają – jak sam przyznał zamawiający – charakter poglądowy. Wykonawca może, ale nie musi ich składać i gdyby tego nie uczynił, zamawiający nie mógłby w stosunku do niego wyciągnąć negatywnych konsekwencji.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "STROP" ogłasza konkurs ofert na wykonanie robót remontowych dachu
Ogłoszenie premium 26 dni do końca28.09.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie instalacji centralnej ciepłej wody wraz z demontażem piecyków gazowych w budynkach mieszkalnych
Ogłoszenie premium 15 dni do końca17.09.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Uważam natomiast, że jeśli cena kosztorysowa różni się znacząco od ceny ofertowej (jest zdecydowanie wyższa), to zamawiający może powziąć wątpliwości w zakresie tego, czy wykonawca nie oferuje ceny rażąco niskiej. Jeśli zamawiający nie jest pewien, czy w zaoferowanej cenie wykonawca będzie w stanie zrealizować zamówienie, powinien wezwać go do odpowiednich wyjaśnień. Wszystko natomiast zależy tutaj moim zdaniem od faktycznego progu rozbieżności między wartością oferty i kosztorysu.
Podstawa prawna
Art. 224 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).
Justyna Rek-Pawłowska – prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki, od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Czy okres gwarancji może być kryterium oceny ofert w zamówieniu na dostawę odzieży mundurowej? Praktyczne wskazówki dla zamawiających
kryteria oceny ofert -
Kontrola zamówień publicznych w Polsce: kluczowe instytucje i ich uprawnienia
Zamówienia publiczneZe względu na skalę środków publicznych, jakie są wydatkowane poprzez procedury określone ustawą Prawo zamówień publicznych, zamówienia publiczne podlegają wielopoziomowej i zróżnicowanej kontroli. -
Kiedy można unieważnić przetarg? Omówienie art. 255 pkt 5 Pzp i "istotnej zmiany okoliczności"
istotna zmiana okolicznościZgodnie z art. 255 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. -
Różne stawki VAT w ofertach na szkolenia - czy zamawiający musi wyjaśniać lub poprawiać?
Przetargi krok po kroku