Partnerzy serwisu:
Ze względu na skalę środków publicznych, jakie są wydatkowane poprzez procedury określone ustawą Prawo zamówień publicznych, zamówienia publiczne podlegają wielopoziomowej i zróżnicowanej kontroli.

Podmioty uprawnione do kontroli procedur związanych z udzielaniem zamówień publicznych mają przede wszystkim na celu weryfikację zgodności postępowań z przepisami prawa, przejrzystości, uczciwej konkurencji oraz ochronę interesu publicznego. W Polsce za kontrolę zamówień publicznych odpowiada szereg instytucji zarówno krajowych, jak i unijnych. 

Główne organy kontroli w Polsce – od Prezesa UZP po NIK

1.Prezes Urzędu Zamówień Publicznych 

Wiodącą instytucją uprawnioną do kontroli procedur określonych przepisami Prawa zamówień publicznych jest Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Sprawuje on nadzór nad stosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, dokonując kontroli uprzednich i następczych. Kontrola uprzednia dotyczy postępowań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, a jej celem jest zapobieganie ewentualnym nieprawidłowościom. Kontrole następcze prowadzone są wyrywkowo i obejmują ocenę zgodności postępowania z ustawą Pzp. 

Prezes UZP pełni także funkcje doradcze, monitoruje rynek zamówień i publikuje opinie oraz wytyczne. 

2. Krajowa Izba Odwoławcza 

Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) nie pełni funkcji kontrolnej sensu stricto, lecz stanowi quasi-sądowy organ ochrony prawnej dla wykonawców. Umożliwia ona zaskarżanie decyzji zamawiających w toku postępowań przetargowych. KIO rozpatruje odwołania składane przez wykonawców i może unieważniać czynności zamawiającego lub nakazywać ich powtórzenie. 

Działania KIO stanowią istotną formę kontroli reaktywnej, która pozwala przeciwdziałać naruszeniom prawa na bieżąco. 

3. Najwyższa Izba Kontroli 

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) jest konstytucyjnym organem kontrolnym państwa, którego kompetencje obejmują także ocenę legalności i gospodarności w zakresie zamówień publicznych. Kontrole NIK są kompleksowe i mogą dotyczyć zarówno etapu przygotowania postępowania, jak i jego realizacji. NIK ocenia zasadność wyboru trybu postępowania, poprawność dokumentacji oraz sposób wykonywania umowy. Wyniki kontroli są publikowane w formie raportów dostępnych publicznie, co zwiększa przejrzystość i odpowiedzialność instytucji publicznych. 

4. Instytucje Unii Europejskiej 

W przypadku zamówień współfinansowanych z funduszy unijnych ważną rolę odgrywają także instytucje UE, takie jak: Komisja Europejska, Europejski Trybunał Obrachunkowy i OLAF (Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych). Organy te monitorują sposób wydatkowania środków UE i prowadzą kontrole, które mają na celu wykrycie nieprawidłowości, nadużyć i przypadków korupcji.  

Na poziomie krajowym dużą rolę odgrywają instytucje zarządzające programami operacyjnymi finansowanymi z funduszy unijnych, takie jak ministerstwa czy urzędy marszałkowskie. Ich zadaniem jest ocena kwalifikowalności wydatków i zgodności procedur z przepisami Pzp.  

5. Organy ścigania  

W sytuacjach, gdy podejrzenie dotyczy popełnienia przestępstwa (np. korupcji, zmowy przetargowej, fałszowania dokumentów), kontrolę przejmują organy ścigania – prokuratura, Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz Policja. Ich działania mają charakter dochodzeniowo-śledczy i mogą prowadzić do postawienia zarzutów oraz odpowiedzialności karnej osób zaangażowanych w nielegalne działania w ramach systemu zamówień publicznych.