Zgodnie z art. 577 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.) w przypadku wniesienia przez wykonawcę odwołania zamawiający nie może zawrzeć umowy o wykonanie zamówienia publicznego do czasu ogłoszenia przez Krajową Izbę Odwoławczą wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze.
Wyrok KIO a zawarcie umowy: czy skarga do sądu coś zmienia?
Ustawa Prawo zamówień publicznych nie ogranicza jednak prawa do podpisania umowy o wykonanie zamówienia publicznego w sytuacji, gdy wykonawca wniesie skargę do sądu na wyrok wydany przez skład orzekający KIO.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie następujących robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 19 dni do końca21.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Osiedle Starówka" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych
Ogłoszenie premium 20 dni do końca22.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Twierdzenie, że wniesienie skargi do sądu powoduje, iż wydany przez KIO wyrok jest nieprawomocny i jako taki nie podlega wykonaniu przez zamawiającego do czasu rozstrzygnięcia skargi, nie zasługuje na uwzględnienie.
Z chwilą ogłoszenia przez KIO orzeczenia kończącego postępowanie odwoławcze, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, następuje zakończenie okresu standstill, a tym samym przestaje obowiązywać zakaz zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, o którym mowa w art. 577.
Wniesienie skargi do sądu okręgowego na orzeczenie KIO nie uchyla możliwości zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie tamuje zaś rozpoznania skargi.
W konsekwencji ogłoszenie wyroku KIO otwiera możliwość zawarcia umowy o wykonanie zamówienia publicznego, a jednocześnie jej zawarcie nie wstrzymuje rozpoznania skargi na orzeczenie KIO.
W sytuacji gdy sąd, odmiennie niż KIO, stwierdzi naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, uchylając wyrok KIO i uwzględniając odwołanie, jego kompetencje ograniczają się wyłącznie do stwierdzenia zaistniałego naruszenia. Zawarcie umowy po upływie okresu standstill należy bowiem uznać za okoliczność dopuszczoną w ustawie Pzp. W konsekwencji orzeczenie sądu może stanowić podstawę do dochodzenia przez odwołującego (wykonawcę, który wniósł skargę) odszkodowania na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego.
-
Zamówienia publiczne: wykonawcy coraz częściej składają odwołania do KIO
krajowa izba odwoławczaUstawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.) przewiduje możliwość wnoszenia przez wykonawców niezadowolonych z decyzji podjętych przez zamawiającego w postępowaniu o zamówienie publiczne odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). -
Wniesienie skargi na postanowienie KIO o umorzeniu postępowania odwoławczego - ustawa Prawo zamówień publicznych
sąd zamówień publicznychZgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych skargę na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej wnosi się do sądu zamówień publicznych (aktualnie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych Sądu Okręgowego w Warszawie). -
Spełnianie warunków udziału w zamówieniach publicznych: wymóg ciągłości wg KIO
Zamówienia publiczneZgodnie z judykaturą dotyczącą zamówień publicznych wykonawcy składający ofertę w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązani są do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez cały czas od daty upływu terminu składania ofert co najmniej do dnia wyboru oferty najkorzystniejszej. -
Odrzucenie oferty wykonawcy ze względu na niezgodność z SWZ
Przetargi krok po kroku