Zgodnie z art. 577 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.) w przypadku wniesienia przez wykonawcę odwołania zamawiający nie może zawrzeć umowy o wykonanie zamówienia publicznego do czasu ogłoszenia przez Krajową Izbę Odwoławczą wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze.
Wyrok KIO a zawarcie umowy: czy skarga do sądu coś zmienia?
Ustawa Prawo zamówień publicznych nie ogranicza jednak prawa do podpisania umowy o wykonanie zamówienia publicznego w sytuacji, gdy wykonawca wniesie skargę do sądu na wyrok wydany przez skład orzekający KIO.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg nieograniczony na: zakup i dostawę 41 komputerów z systemem operacyjnym
Ogłoszenie premium 17 dni do końca29.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
SM WOLA Administracja Osiedla GÓRCE ogłasza przetarg w zakresie wykonania wymiany poziomów wodnych c.w. z.w. oraz c.c.w. wraz z zaworami podpionowymi
Ogłoszenie premium 8 dni do końca20.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Twierdzenie, że wniesienie skargi do sądu powoduje, iż wydany przez KIO wyrok jest nieprawomocny i jako taki nie podlega wykonaniu przez zamawiającego do czasu rozstrzygnięcia skargi, nie zasługuje na uwzględnienie.
Z chwilą ogłoszenia przez KIO orzeczenia kończącego postępowanie odwoławcze, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, następuje zakończenie okresu standstill, a tym samym przestaje obowiązywać zakaz zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, o którym mowa w art. 577.
Wniesienie skargi do sądu okręgowego na orzeczenie KIO nie uchyla możliwości zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie tamuje zaś rozpoznania skargi.
W konsekwencji ogłoszenie wyroku KIO otwiera możliwość zawarcia umowy o wykonanie zamówienia publicznego, a jednocześnie jej zawarcie nie wstrzymuje rozpoznania skargi na orzeczenie KIO.
W sytuacji gdy sąd, odmiennie niż KIO, stwierdzi naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, uchylając wyrok KIO i uwzględniając odwołanie, jego kompetencje ograniczają się wyłącznie do stwierdzenia zaistniałego naruszenia. Zawarcie umowy po upływie okresu standstill należy bowiem uznać za okoliczność dopuszczoną w ustawie Pzp. W konsekwencji orzeczenie sądu może stanowić podstawę do dochodzenia przez odwołującego (wykonawcę, który wniósł skargę) odszkodowania na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego.
-
Zamówienia publiczne: wykonawcy coraz częściej składają odwołania do KIO
krajowa izba odwoławczaUstawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.) przewiduje możliwość wnoszenia przez wykonawców niezadowolonych z decyzji podjętych przez zamawiającego w postępowaniu o zamówienie publiczne odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). -
Wniesienie skargi na postanowienie KIO o umorzeniu postępowania odwoławczego - ustawa Prawo zamówień publicznych
sąd zamówień publicznychZgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych skargę na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej wnosi się do sądu zamówień publicznych (aktualnie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych Sądu Okręgowego w Warszawie). -
Spełnianie warunków udziału w zamówieniach publicznych: wymóg ciągłości wg KIO
Zamówienia publiczneZgodnie z judykaturą dotyczącą zamówień publicznych wykonawcy składający ofertę w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązani są do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez cały czas od daty upływu terminu składania ofert co najmniej do dnia wyboru oferty najkorzystniejszej. -
Odrzucenie oferty wykonawcy ze względu na niezgodność z SWZ
Przetargi krok po kroku