Pytanie:
Gmina prowadzi postępowanie w sprawie udzielenia kredytu długoterminowego, okres kredytowania do 2020 r. Ustalono, że jedynym kryterium będzie cena oferty. Wykonawca powinien wyliczyć cenę oferty w oparciu następujących wskaźników cenotwórczych:
- WIBOR na dzień 20.04.2015 r.,
- marżę banku w %,
- prowizję %.
Zamawiający otrzymał cztery oferty, w tym dwie o najniższej cenie przy tych samych wskaźnikach cenotwórczych.
Oferta A zawierała cenę 147 910,32 zł podając jednocześnie WIBOR 1,64%, marża 0,69% i prowizja 0,00%. Oferta B miała cenę 147 910,37 zł przy WIBOR 1,64%, marża 0,69% i prowizja 0,00%.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetargi nieograniczone na usługi i remonty budowlane
Ogłoszenie premium 26 dni do końca14.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Ceny ofert różnią się o 5 groszy. Różnica prawdopodobnie wynika z dokładności wyliczeń matematycznych. Jak ocenić oferty? Jeżeli jedynym kryterium jest cena oferty to należałoby uznać ofertę A za najkorzystniejszą. Nie jesteśmy w stanie sprawdzić poprawność wyliczeń ceny w poszczególnych ofertach i dokonać poprawy. A może uznać, że oferty są identyczne, w końcu i tak zamawiający zapłaci inną cenę niż podaną w ofercie ze względu na zmieniającą się stawkę WIBOR?
Odpowiedź:
Należy dążyć do poprawienia wszelkich omyłek, które na mocy ustawy Pzp zamawiający może poprawić. Zamawiający zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy Pzp poprawia w ofercie oczywiste omyłki rachunkowe i pisarskie a także tzw. inne omyłki. Aby jednak móc dokonać poprawek zgodnie z przepisami prawa zamawiający musi dysponować niezbędną wiedzą pozwalającą na doprowadzenie oferty wykonawcy do pełnej zgodności z jego oświadczeniem woli. W przypadku gdy zamawiający takiej wiedzy nie posiada dokonanie poprawek jest niemożliwe.
Niezbędna wiedza zamawiającego
W przypadku opisanym pytaniem, jedna z ofert jest błędnie wyliczona. Jeżeli zamawiający dysponuje informacjami pozwalającymi na dokonanie korekty, konieczne jest dokonanie analizy możliwości poprawienia ceny jednej z ofert. Może wystarczające jest dokonanie własnych obliczeń mając dane takie jak kwota kredytu i wysokość pozostałych wskaźników określonych przez wykonawców.
Dopiero po wyczerpaniu wszystkich możliwości dokonania poprawki można dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej pod względem kryteriów oceny ofert wskazanych w postępowaniu.
Sprawdź: Oferty przetargów z całego kraju
Oferty dodatkowe
Zamawiający może jednak rozważyć zwrócenie się do wykonawców na mocy art. 91 ust. 5 ustawy Pzp o złożenie, w wyznaczonym terminie, ofert dodatkowych. Ta czynność jednak musi zostać rzetelnie uzasadniona w dokumentach postępowania oraz we wniosku kierowanym do wykonawców, bazując na facie, że poszczególne składniki cenotwórcze są identyczne.
Podstawa prawna
art. 87 ust. 2, art. 91 ust. 5, art. 93 ust. 1 pkt 5 ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
Bądź przygotowany do licytacji Sprawdź jak krok po kroku przebiega licytacja komornicza
-
Czy zamówienie podstawowe siwz możne zawierać zamówienia dodatkowe i uzupełniające?
Zamówienia publicznePoszerzenie zakresu zamówienia podstawowego w siwz o usługi związane z realizacją zamówień dodatkowych jest niezgodne z prawem. W zamówieniu podstawowym mogą się jednak znaleźć zamówienia uzupełniające.