To kompromitacja ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, który od wielu miesięcy zapewniał, że wykonawcę autostrady do stolicy poznamy "już wkrótce". Odcinek A2 z Łodzi do Warszawy miał powstać w systemie koncesyjnym. Zbudowałby go prywatny inwestor za pieniądze pożyczone od banków, a później miał zarabiać na opłatach od kierowców. Otwarcie trasy obiecywali w ostatnich latach na 2006, 2008, 2010 i 2011 r.
Do ostatniego etapu przetargu dotarły dwa konsorcja. Negocjacje z nim kilkakrotnie przedłużano. Najnowszy termin ich zakończenia upływał w sobotę. - Nie wyobrażam sobie, żeby rozmowy nie zakończyły się sukcesem. Autostrada z Łodzi do Warszawy jest jedną z kluczowych inwestycji potrzebnych na Euro 2012 - przekonywał nas jeszcze w piątek po południu Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółek Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na przegląd instalacji gazu oraz przegląd instalacji wentylacji grawitacyjnej oraz przebudowę drogi dojazdowej
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Warszawski Rolno Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. ogłasza przetarg otwarty na realizację inwestycji polegającej na dostawie i wdrożeniu infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Niespodziewanie wieczorem GDDKiA ogłosiła jednak, że "możliwości negocjacyjne z firmami uczestniczącymi w przetargu wyczerpały się". Przyczyną miały być wygórowane żądania wykonawców. Według GDDKiA "warunki finansowe proponowane przez firmy nie zabezpieczały interesu publicznego i mogłyby spowodować wzrost opłat dla kierowców za przejazd tym odcinkiem A2". Tym razem rzecznik Maciejewski informował: - Firmy miały problemy z zapewnieniem sobie finansowania budowy przez banki. Chciały więc wyższych stawek za przejazd. Ministerstwo Infrastruktury nie chciało się na to zgodzić.
- Tragedia. Tej autostrady nie będzie wcześniej niż w 2014 r. Tak to jest, jeśli ciągle zmienia się koncepcję budowy - komentuje Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia SISKOM, które wspiera budowę dróg. I przypomina, jak w czasie rządów SLD w 2005 r. zdecydowano, że autostradę sfinansuje prywatny koncesjonariusz. "Gazetę", która zgłaszała wtedy wątpliwości, drogowcy zapewniali, że nie będzie problemów, bo to przecież najbardziej ruchliwy, a więc także dochodowy odcinek w Polsce. Potem PiS chciał powrotu do budowy z budżetu państwa, długo się nad tym wahał i w efekcie przez dwa lata nic się nie działo. Platforma Obywatelska chciała wszystko przyspieszyć, ale nic z tego nie wyszło.
Teraz minister Grabarczyk chce znowu powrócić do finansowania budowy A2 przez państwo. Wspólnie z GDDKiA zapowiada ogłoszenie kolejnego przetargu w drugiej połowie marca, tym razem na projekt i budowę autostrady. Umowę z wykonawcą chce podpisać we wrześniu. Firma miałaby 32 miesiące na przygotowanie projektu i wykonanie trasy. Teoretycznie jest więc szansa, że uda się zdążyć z otwarciem A2 na Euro 2012.
- Bardzo wątpliwe, by ten scenariusz się powiódł. Terminy są napięte do granic możliwości. Minister Grabarczyk musi też powiedzieć, skąd weźmie 5 mld zł na ten odcinek A2. Słyszałem, że chce zabrać z budowy autostrady A4 między Tarnowem a granicą z Ukrainą, a przecież tamta trasa też była priorytetowa na mistrzostwa - zauważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dodaje, że sytuacja polityczna ministra Grabarczyka staje się teraz bardzo nieciekawa. Poległ nie tylko na budowie ważnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych, ale też nie udają mu się remonty strategicznych linii kolejowych.
Przeczytaj także: Fundamenty Stadionu Narodowego będą szybciej
-
Autostrada do Warszawy pocięta na pięć kawałków
Zamówienia publiczneWbrew opinii ekspertów rząd wciąż liczy, że uda się zbudować autostradę z Łodzi do Warszawy przed Euro 2012. 90-kilometrowy odcinek trasy ma być podzielony na pięć odcinków, na które będą ogłaszane osobne przetargi. -
Wiadukt przy Dworcu Gdańskim zamknięty
ArtykułyZnaki zakazu ruchu i biało-czerwone barierki stanęły w weekend przy wjazdach na wiadukt łączący Żoliborz ze Śródmieściem. -
Na Okęciu ma być punktualniej
ArtykułySzefowie lotniska Okęcia zapowiadają poprawę punktualności samolotów. Razem z wszystkimi użytkownikami portu chcą tam usprawnić odprawy. -
Odcinanie Żoliborza. Na jak długo?
AktualnościZaczynają się ciężkie tygodnie w korkach dla podróżujących z Żoliborza do Śródmieścia. W sobotę o północy drogowcy zamykają dla zmotoryzowanych rozsypujący się wiadukt przy Dworcu Gdańskim. W przyszłym tygodniu przekonamy się, kiedy i za ile może tam powstać tymczasowy przejazd.