Pytanie
W bieżącym roku budżetowym w ramach projektów unijnych zakupiliśmy sprzęt komputerowy za około 150.000 zł. Dla potrzeb naszego urzędu chcielibyśmy dokonać jeszcze w tym roku zakupu używanej kolorowej kserokopiarki za około 10.000 zł. Czy wartość zakupu używanego urządzenia należy zsumować z wartością sprzętu już zakupionego i przeprowadzić pełną procedurę przetargową? Czy można zakupić używaną kserokopiarkę w oparciu o regulamin udzielania zamówień do 14.000 euro?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa "Popowice" ogłasza przetarg na wykonanie usługi 2-krotnego koszenia trawy
Ogłoszenie premium 8 dni do końca05.05.2024
WROCŁAW, DolnośląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" ogłasza przetarg ograniczony na: Roboty elewacyjne i towarzyszące dot. budownictwa wielorodzinnego
Ogłoszenie premium 12 dni do końca09.05.2024
GDAŃSK, PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Nie ma konieczności zsumowania przedmiotowych zakupów, jeżeli zamawiający wykaże, że wszystkie planowane zamówienia zostały zrealizowane, a to kolejne jest nieplanowane, nie mogło być z góry przewidziane. Wówczas należy go potraktować jako zamówienie odrębne i jego wartość musi być oszacowana w oderwaniu od wartości już zrealizowanych zakupów. W przeciwnym razie należy szacować zamówienia łącznie.
Poprawne dokonanie czynności szacowania wartości zamówienia opiera się na regulacjach art. 32 ustawy Prawo zamówień publicznych. Pomocnicze, w tym temacie, stały się również opinie i wytyczne Urzędu Zamówień Publicznych.
Zamówienia odrębne wymagają oddzielnych szacunków
Podstawową zasadą jest, że zamawiający powinien w sposób obiektywny z góry określić zakres udzielanego zamówienia na zakładany, planowany czas. Zamawiający po takim planowaniu może prowadzić jedno lub kilka postępowań w odniesieniu do jednego rodzaju tożsamego podmiotowo, przedmiotowo i czasowo zamówienia. Jeśli zamawiający decyduje się na kilka odrębnych postępowań, to wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.
Zdaniem Urzędu Zamówień Publicznych
Zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych pt.: "Szacowanie wartości zamówień a plany zamawiającego dotyczące udzielania zamówień" w odniesieniu do sytuacji opisanej w pytaniu rozróżnić możemy dwa ewentualne rozwiązania, które zależą od momentu, kiedy zamawiający zdobył wiedzę o konieczności dokonania danego zakupu (tu kserokopiarka).
W przywołanej opinii wskazano, że: "jeżeli zamawiający nie udzielił całości lub części planowanego zamówienia, a pojawi się konieczność udzielenia podobnego nieplanowanego zamówienia nie można wskazać uzasadnienia dla traktowania go jako odrębnego. Zamawiający w momencie wszczynania postępowania w celu udzielenia zamówień planowanych wie już o zamówieniu nieplanowanym dotyczącym tego samego przedmiotu. Powinien więc uwzględnić je w ramach przygotowywanych postępowań, a jego wartość zsumować z wartością wszystkich nieudzielonych zamówień."
Z kolei, jak wskazano w cytowanej opinii, "brak możliwości przewidzenia i zaplanowania z góry zamówień powoduje, iż zamawiający nie jest w stanie udzielić ich po przeprowadzeniu jednej procedury (nie zna przedmiotu i zakresu zamówienia). Poszczególne więc zamówienia nieprzewidywalne, których konieczność udzielenia pojawi się już po udzieleniu zamówień tego samego rodzaju w trakcie roku lub innego okresu, na który sporządzony został plan rzeczowo-finansowy, powinny być traktowane jako zamówienia odrębne, których wartość należy ustalać właściwie do ich zakresu. Szacowanie wartości każdego zamówienia również w takim przypadku będzie następowało zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy. Obowiązek stosowania przepisów ustawy będzie powstawał dla zamawiającego wyłącznie w sytuacji, jeżeli wartość konkretnego zamówienia przekroczy wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 000 euro (art. 4 pkt 8 ustawy)."
Podstawa prawna: art. 32 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010r. nr 113 poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest prawnikiem, praktykiem w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego.
-
Kiedy szacować zamówienia łącznie a kiedy oddzielnie?
Przetargi krok po krokuPrawo zamówień publicznych bezwzględnie zabrania dzielenia jednego zamówienia na części w celu uniknięcia stosowania ustawy. Dlatego też w pierwszej kolejności należy ustalić, czy ma się do czynienia z jednym zamówieniem czy kilkoma odrębnymi zamówieniami. -
Zamówienie uzupełniające na dostawę komputerów - czy jest dozwolone?
Zamówienia publiczneZamawiający w celu udzielenia dostaw uzupełniających ma obowiązek wykazania, że zmiana wykonawcy doprowadziłaby do komplikacji technicznej wszystkich dostaw.