Pytanie:
Poprzez problemy w realizacji zamówienia m.in utrudnienia przez zamawiającego, firma rozwiązała umowę z winy zamawiającego. Organizator przetargu szybko zareagował i również wypowiedział umowę z winy wykonawcy argumentując, że wypowiedzenie wykonawcy nie było prawnie ważne. Tak czy inaczej umowa została rozwiązana, przetarg na nowo ogłoszony i już wykonuje zadanie inna firma. Czy wykonawca, który rozwiązał umowę (bądź została ta umowa rozwiązana przez zamawiającego) nie może już uczestniczyć w przetargach na mocy art. 24 pkt. 2a ustawy Pzp ? I jak ten przepis ma się do rzeczywistości i jak np. "podjąć konkretne środki które mają zapobiec w przyszłość"?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółek Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na przegląd instalacji gazu oraz przegląd instalacji wentylacji grawitacyjnej oraz przebudowę drogi dojazdowej
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Warszawski Rolno Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. ogłasza przetarg otwarty na realizację inwestycji polegającej na dostawie i wdrożeniu infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
Wprowadzone środki techniczne, organizacyjne i kadrowe muszą mieć konkretny charakter oraz zapobiegać podobnym sytuacjom w przyszłości. Zależne są one zawsze od danego wykonawcy, jego struktury organizacyjnej i profilu działalności. Muszą to być takie działania, które mają przełożenie na rzeczywistą sytuację wykonawcy. Za wystarczające uznaje się działania w takim zakresie, w jakim są one niezbędne dla wyeliminowania przyszłych naruszeń. Oznacza to, że jeżeli w wykonaniu umowy naruszenia pojawiły się ze względu na przykład na zaniedbania kadrowe, a nie techniczne, to środki zaradcze powinny być podjęte w danym zakresie.
Zgodnie z art. 24 ust. 2a ustawy Pzp zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcę, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych.
Zapobieganie naruszeniom w przyszłości
Zamawiający nie może wykluczyć z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy, który udowodni, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia. Ta przesłanka wykluczenia ma charakter fakultatywny, co oznacza, że aby zamawiający wykluczył wykonawcę z udziału w postępowaniu musi taką możliwość przewidzieć wcześniej w ogłoszeniu o zamówieniu, w siwz lub w zaproszeniu do negocjacji. Wykonawca, który ma podejrzenie, że w stosunku do niego może zaistnieć taka przesłanka winien dokładnie sprawdzić zapisy wymienionych dokumentów. Kup tańsze mieszkanie od komornika : Licytacje komornicze z całego kraju
Wiarygodność zawodowa wykonawcy
Wskazana regulacja nawiązuje do brzmienia art. 45 ust. 2 dyrektywy 2004/18/WE oraz wynika z interpretacji wydanej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-465/11 (Forposta S.A. i ABC Direct Contact sp. z o.o. v. Poczta Polska S.A.). Co do zasady pojęcie obowiązków zawodowych odnosi się do wykonywania pracy w określonym zawodzie. W interpretacji TSUE określono, że mają to być uchybienia, które wpływają na wiarygodność zawodową danego wykonawcy, a nie tylko naruszenia wąsko rozumianych norm deontologicznych, obowiązujących w zawodzie wykonywanym przez wykonawcę, które stwierdzane są przez organ dyscyplinarny ustanowiony dla tego zawodu lub w prawomocnym orzeczeniu sądowym. Określenie "poważne naruszenie" wskazuje w konsekwencji na konieczność wykazania naruszenia o znaczeniu większym niż niedbałość w wykonywaniu obowiązków lub niska jakość ich wykonywania. Trybunał wskazał, że "pojęcie "poważnego wykroczenia" należy rozumieć w ten sposób, że odnosi się ono zwykle do zachowania danego wykonawcy wykazującego zamiar uchybienia lub stosunkowo poważne niedbalstwo z jego strony. Tym samym jakiekolwiek nieprawidłowe, niedokładne lub niskie jakościowo wykonanie umowy lub jej części może ewentualnie wykazać niższe kompetencje zawodowe danego wykonawcy, lecz nie jest automatycznie równoważne z poważnym wykroczeniem". Znajdź przetarg: Oferty przetargów z całego kraju
Podstawa prawna
art. 24 ust. 2a ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
-
Publikacja ogłoszenia o udzielenie zamówienia publicznego
Przetargi krok po krokuOgłoszenie o udzieleniu zamówienia zamieszcza się niezwłocznie po zawarciu umowy. W przypadku, gdy w danym postępowaniu zawarto więcej niż jedną umowę zasadne jest publikowanie takiego ogłoszenia każdorazowo po zawarciu umowy. -
Nowe progi stosowania przepisów Pzp
Zamówienia publiczneOd 1 stycznia 2016 roku obowiązuje rozporządzenie określające nowe progi stosowania przepisów Pzp, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. -
Zgoda zamawiającego na kopiowanie oferty przetargowej
Zamówienia publiczneBez zgody zamawiającego wnioskodawca w trakcie wglądu w oferty przetargowe , nie może samodzielnie kopiować lub utrwalać za pomocą urządzeń lub środków technicznych służących utrwalaniu obrazu treści złożonych ofert. -
Kryteria oceny ofert przetargowch
Przetargi krok po krokuZamawiający może zastosować jako jedyne kryterium oceny ofert cenę w przetargu na dostawę nieskomplikowanych materiałów elektrycznych, typowych, charakteryzujących się małym stopniem złożoności, łatwo dających się porównać.