Wspomniane zasady zostały zawarte w art. 32-35 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający zobowiązany jest ustalić wartość szacunkową zamówienia publicznego z należytą starannością. Ustawa Prawo zamówień publicznych nie precyzuje jednak pojęcia "należytej staranności". Opierając się na art. 355 Kodeksu Cywilnego, "należytą staranność" można zdefiniować jako staranność ogólnie rozumianą w stosunkach danego rodzaju. W konsekwencji "należyta staranność" przy ustalaniu wartości szacunkowej zamówienia publicznego powinna być oceniana w zależności od rodzaju przedmiotu zamówienia.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej "Kolonia Kasprzaka" ogłasza konkurs ofert na przeprowadzenie okresowej kontroli stanu technicznego instalacji gazowej oraz przewodów kominowych wentylacji
Ogłoszenie premium 14 dni do końca30.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Wola ogłasza przetarg w zakresie instalacja przeciwpożarowego wyłącznika prądu wraz z modernizacją układu SZR
Ogłoszenie premium 21 dni do końca06.11.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Wartość zamówienia udzielanego w częściach
Stosownie do postanowień art. 32 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.
Z udzielaniem zamówienia w częściach mamy do czynienia w sytuacji, gdy zamawiający z góry przewiduje zakres całego zamówienia i możliwe jest jego jednorazowe udzielenie, lecz ze względów organizacyjnych, technicznych, gospodarczych podejmuje decyzję o dokonywaniu zakupów sukcesywnie.
Podjęcie decyzji o udzielaniu zamówienia w częściach jest zawsze wynikiem wcześniejszego planu zamawiającego.
Jeżeli określone zamówienia mają charakter nieprzewidywalny, każde następne zamówienie o tym samym przedmiocie, należy potraktować jako zamówienie odrębne, a nie część zamówienia udzielonego wcześniej.
Dla ustalenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jednym zamówieniem, czy też z odrębnymi zamówieniami, konieczna jest analiza okoliczności konkretnego przypadku. W tym celu należy posługiwać się takimi kryteriami jak tożsamość przedmiotowa zamówienia (dostawy, usługi roboty budowlane tego samego rodzaju i o tym samym przeznaczeniu), tożsamość czasowa zamówienia (możliwe udzielenie zamówienia w tym samym czasie) i możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę. Innymi słowy konieczne jest ustalenie, czy dany rodzaj zamówienia mógł być wykonany w tym samym czasie, przez tego samego wykonawcę.
Dla przyjęcia powyższej oceny nie ma istotnego znaczenia ustalenie źródeł finansowania danego zamówienia.
Jeżeli zatem w tym samym czasie możliwe jest udzielenie tożsamego przedmiotowo zamówienia, które może być wykonane przez jednego wykonawcę, mamy do czynienia z jednym zamówieniem, bez względu na fakt, czy jest ono finansowane przez zamawiającego z jednego, czy też z kilku różnych źródeł (np. z wykorzystaniem środków pochodzących z programów finansowanych ze środków UE).
Powyższe potwierdza wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 09 maja 2008 r. sygn. akt: KIO/UZP 397/08, w którym Izba stwierdza, że "Zamawiający będący jednostką sektora finansów publicznych zobowiązany jest do wydatkowania środków zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych, bez względu na pochodzenie środków, którymi dysponuje. Dla określenia przedmiotu zamówienia (i w konsekwencji szacowania jego wartości) decydujące jest, co wchodzi w jego skład, a nie skąd pochodzą środki na jego sfinansowanie."
-
KIO o zasadach opisu przedmiotu zamówienia i kryteriach oceny ofert
Zamówienia publiczneCzy opis przedmiotu zamówienia, który "obiektywnie" nie jest wyczerpujący może spełniać wymagania ustawy Prawo zamówień publicznych? Czy można skutecznie zwiększyć poziom świadczonych usług w zakresie odbioru odpadów komunalnych poprzez zwiększenie częstotliwości ich odbioru? -
Gdy zamawiający podaje błędną kwotę realizacji zamówienia...
Zamówienia publiczneNależy dokonać rozróżnienia kwoty podawanej podczas otwarcia ofert, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, od wartości szacunkowej zamówienia. -
Wartość szacunkowa może być wyższa niż środki na realizację zamówienia
Przetargi krok po krokuPrzepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie zabraniają wszcząć postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jeśli wartość szacunkowa przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia.