Kierownik zamawiającego, członek komisji przetargowej oraz inne osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia po stronie zamawiającego lub osoby mogące wpłynąć na wynik tego postępowania lub osoby udzielające zamówienia podlegają wyłączeniu z dokonywania tych czynności, jeżeli po ich stronie występuje konflikt interesów.
Konflikt interesów występuje wówczas, gdy osoby wymienione powyżej[1]:
- ubiegają się o udzielenie tego zamówienia;
- pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli albo pozostają we wspólnym pożyciu z wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
- w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą, otrzymywały od wykonawcy wynagrodzenie z innego tytułu lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
- pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że istnieje uzasadniona wątpliwość co do ich bezstronności lub niezależności w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia z uwagi na posiadanie bezpośredniego lub pośredniego interesu finansowego, ekonomicznego lub osobistego w określonym rozstrzygnięciu tego postępowania.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg nieograniczony na remont kominów
Ogłoszenie premium 19 dni do końca20.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Mokotów ogłasza konkurs ofert na remont trzech pionów balkonów
Ogłoszenie premium 25 dni do końca26.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Wskazane zasady mają zapobiegać powstaniu konfliktu interesów pomiędzy zamawiającym a wykonawcami ubiegającymi się o uzyskanie zamówienia publicznego.
Zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 56 ust. 1 i ust. 2 Prawa zamówień publicznych, konflikt interesów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą zamówienia publicznego występuję w sytuacji, gdy pracownicy zamawiającego mają powiązania z wykonawcą ubiegającym się o uzyskanie zamówienia w zakresie wskazanym powyżej. Natomiast w przypadku, gdy pracownik zamawiającego (np. urzędnik zatrudniony w jednostce samorządu terytorialnego) stanie się po zmianie miejsca zatrudnienia pracownikiem wykonawcy ubiegającego się o uzyskanie zamówienia publicznego nie następuję naruszenie wskazanych przepisów – innymi słowy zatrudnienia byłego pracownika samorządu terytorialnego nie utrudnia ubiegania się o uzyskanie zamówienia publicznego.
Autor: Marek Okniński
[1] patrz: art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych tj. Dz. U. z 2021r. poz. 1129 ze zm.
-
Naruszenie Prawa zamówień publicznych przez nieterminowe zwrócenie wadium
Zamówienia publiczneProwadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający powinien udokumentować terminowe (zgodne z art. 98 ust. 1 Prawa zamówień publicznych) dokonanie zwrotu wadium. -
Kosztorysant nie musi składać oświadczenia o konflikcie interesów
konflikt interesówPowyższy obowiązek wynika z przeniesienia do polskiego systemu zamówień publicznych definicji zawartej w art. 24 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych. -
Zasady powołania członków komisji przetargowej
komisja przetargowaOdwołanie członka komisji przez kierownika jednostki może nastąpić w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyłącznie w sytuacji naruszenia przez niego obowiązków rzetelnego i obiektywnego wykonywania czynności związanych z prowadzonym postępowaniem.