Pytanie
Czy należy przekazać do Dziennika Urzędowego UE ogłoszenie o modyfikacjach (F20) w postępowaniu powyżej progów unijnych na dostawy w przypadku odstąpienia od umowy za porozumieniem stron z uwagi na okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy? Wartość z umowy wynosi 0 zł, umowa trwała kilka dni. I czy zmianą tutaj byłby wówczas termin i wartość? W postępowaniach poniżej progów mamy ogłoszenia o zmianie umowy w BZP, dla postępowań powyżej progów możemy tylko sporządzić w BZP Ogłoszenie o wykonaniu umowy. W tym przypadku też musimy je sporządzić?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA - Administracja Osiedla Bemowo I/II w Warszawie ogłasza przetarg na przeprowadzenie remontów balkonów-tarasów
Ogłoszenie premium 22 dni do końca09.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 26 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź/uzasadnienie
Z opisywanej sytuacji wynika, że nie mamy do czynienia ze zmianą umowy, a zakończeniem jej trwania. Treść pytania wskazuje bowiem jednoznacznie, że nie mamy do czynienia z dokonaniem zmiany umowy w zakresie terminu ani wynagrodzenia. Gdyby na tej podstawie dokonywano zmian umowy – doszłoby do naruszenia art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponieważ zmian istotnych w zakresie terminu i wynagrodzenia można dokonywać tylko w sytuacji zawarcia określonych klauzul przeglądowych. Wówczas należy zamieścić odpowiednie ogłoszenie w tym zakresie. Ponieważ mimo dokonywanych zmian umowa w dalszym ciągu będzie trwała – ze zmienionymi postanowieniami.
Natomiast w przypadku odstąpienia od umowy na podstawie art. 456 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych umowa kończy swój byt prawny.
Nowe Prawo zamówień publicznych w jednej jednostce redakcyjnej zawiera przepisy dotychczasowych art. 145 i 145a p.z.p.2004 odnoszące się do odstąpienia od umowy. W obu przypadkach ustawodawca używa pojęcia odstąpienia od umowy, co łączy się z kodeksowym rozwiązaniem umowy z mocą wsteczną (ex tunc) i powstaniem sytuacji, jakby w ogóle umowy nie zawarto. (Gawrońska- Baran A. i in. Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany. 31. stycznia 2023 r. ).
W komentarzu tym wskazano, że:
„Aby odstąpienie było dokonane prawidłowo:
1) nie może upłynąć więcej niż 30 dni od zaistnienia istotnej zmiany okoliczności będącej podstawą odstąpienia;
2) zaistniała okoliczność musi powodować, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym;
3) okoliczności tej nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy albo
4) alternatywnie z powodu zaistnienia takiej okoliczności dalsze wykonywanie umowy może zagrozić podstawowemu interesowi bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwu publicznemu.
Zaistnienie istotnej okoliczności wskazuje, że nie ma uzasadnienia dla odstępowania od umowy w przypadku zaistnienia jakichkolwiek okoliczności. Zawsze zamawiający musi się powołać na jej istotność. W doktrynie pojęcie istotnej zmiany okoliczności porównuje się do nadzwyczajnej zmiany stosunków, stanowiącej podstawę zastosowania klauzuli rebus sic stantibus, o której stanowi art. 3571 k.c. „Przechodząc do warunków zastosowania reguły rebus sic stantibus, należy zauważyć, że musi dojść do nadzwyczajnej zmiany stosunków, a więc takiej, która po pierwsze dotyczy stosunków społecznych, a nie tylko pomiędzy stronami, a po drugie stanowi następstwo szczególnych wydarzeń natury gospodarczej lub społeczno-politycznej (por. P. Machnikowski [w:] E. Gniewek, P. Machnikowski [red.] Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 2014, s. 616). Chodzi zwykle o zmianę następującą po zawarciu umowy" 819. Istotna zmiana okoliczności nie obejmuje zmian, które zamawiający i wykonawca mogli przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub gdy zmiana okoliczności wynika z nierzetelności jednej ze stron umowy, np. nienależytego wykonania umowy przez wykonawcę albo braku środków na sfinansowanie umowy przez zamawiającego. Zgodnie z wyrokiem SO w Warszawie z 1.12.2003 r., V Ca 2224/03, LEX nr 125353, „istotna zmiana okoliczności to kategoria obiektywna, ściśle powiązana z przedmiotem i terminem wykonania zadania objętego postępowaniem o zamówienie publiczne, która w określonych warunkach powoduje, iż dalsze kontynuowanie postępowania przetargowego narusza interes publiczny, któremu miało służyć to postępowanie", a w komentowanym przypadku umowa. W wyroku z 23.11.2010 r., II SA/Wa 927/10, LEX nr 755489, WSA w Warszawie stwierdził: „Za sprawę szczególnie istotną dla interesu publicznego należy uznać taką, która – ze względu na rodzaj, czas, miejsce, sposób i okoliczności rozstrzygania i późniejszej realizacji – w istotnym zakresie wpływa lub może wpływać na wykonywanie przez podmioty władzy publicznej ich uprawnień i obowiązków. (...) Podstawowym elementem pozwalającym na właściwe uzasadnienie szczególnego interesu publicznego jest wykazanie, że działanie organów i innych podmiotów realizujących zadania publiczne wywołało lub będzie wywoływało skutki dla potencjalnie dużego kręgu adresatów".
Należy zwrócić ponadto uwagę na treść art. 455 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, który stanowi, że:
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, zamawiający:
1) nie może wprowadzać kolejnych zmian umowy w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy;
2) po dokonaniu zmiany umowy zamieszcza ogłoszenie o zmianie umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
Tym samym sytuacja faktyczna, która została wskazana w treści pytania nie obliguje do zamieszczenia ogłoszenia o zmianie umowy.
Podstawa prawna
Art. 455 ust. 3, art. 456 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2022, poz. 1710).
* Agnieszka Wiśniewska-Celmer – radca prawny prowadzący kancelarię zajmującą się obsługą zamówień publicznych, od 2006 r. praktyk w zakresie zamówień publicznych, działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych oraz funduszy europejskich, w tym książkowych; radca prawny zajmujący się zagadnieniami kontroli zamówień publicznych objętych dofinansowaniem z budżetu UE w instytucji zajmującej się przyznawaniem środków z budżetu UE w ramach programów operacyjnych.
-
Świadkowie przy czynnościach komornika sądowego
komornikKomornik sądowy dokonując czynności egzekucyjnych w niektórych sytuacjach może powołać świadków, a niekiedy jest zobowiązany do przeprowadzenia czynności z udziałem świadków. -
Obligatoryjne wydłużenie wymaganego doświadczenia z trzech do pięciu lat
Komunikaty.plRozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2415) przewiduje w § 9 ust. 1 pkt. 1 badanie doświadczenia wykonawcy w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie. -
Sprzedaż nieruchomości zajętej przez komornika - czy dłużnik może ją sprzedać?
Komunikaty.plEgzekucja z nieruchomości może być prowadzona tylko na podstawie odrębnego wniosku uprawnionego wierzyciela.