Kiedy wada postępowania skutkuje koniecznością unieważnienia przetargu?
Zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Wskazany przepis ma charakter bezwzględnie obowiązujący (iuris cogentis), nakłada zatem na zamawiającego obowiązek unieważnienia postępowania w każdym przypadku, w którym stwierdzi on, że ziściły się zawarte w tej normie przesłanki. Obowiązkiem zamawiającego jest unieważnienie postępowania w każdym przypadku, jeśli łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki:
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetargi nieograniczone na usługi i remonty budowlane
Ogłoszenie premium 26 dni do końca14.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
- dojdzie do naruszenia przepisów Pzp regulujących udzielenie zamówienia (wada postępowania),
- wada musi być niemożliwa do usunięcia,
- wada ma skutkować niemożliwością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy o udzielenie zamówienia publicznego.
Łączne spełnienie wymienionych przesłanek oznacza, że nieziszczenie się choć jednej z nich uniemożliwia unieważnienie postępowania. Konieczne jest przy tym wystąpienie związku przyczynowo-skutkowego między zaistniałą wadą a niemożnością zawarcia umowy. Do unieważnienia postępowania dochodzi wyłącznie wtedy, gdy zamawiający nie może dokonać czynności sanującej popełnione uchybienie, która umożliwiłaby mu kontynuowanie postępowania w sposób wolny od wad. Tylko bowiem w takim przypadku zawarcie umowy nastąpi zgodnie z art. 17 ust. 2 Prawa zamówień publicznych. Artykuł ten wskazuje, że zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Za wadę postępowania uzasadniającą jego unieważnienie orzecznictwo uznaje przede wszystkim błędy popełnione w dokumentacji postępowania. Kwestię tę ocenia się, uwzględniając właściwe przepisy dotyczące procedury udzielenia zamówienia, przykładowo warunków udziału w postępowaniu lub wymagań stawianych ofertom, a także zasady prowadzenia postępowania wskazane w art. 16 Prawa zamówień publicznych. Przepis ten stanowi, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza je w sposób przejrzysty, proporcjonalny i zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Uwzględniając powyższe, należy wskazać na uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21 grudnia 2021 r. sygn. akt: KIO/KU/23/21 w której ustalono, że "(...) sytuacja, w której wykonawca, po zapoznaniu się z ogłoszeniem o zamówieniu, decyduje się nie brać udziału w postępowaniu, a z powodu zaniechania przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej sprostowania, ogłoszenia zmian lub dodatkowych informacji, nie wie o zmianie treści SWZ, może być uznana w konkretnych okolicznościach za przejaw naruszenia zasad przejrzystości". Jeśli zatem na podstawie treści ogłoszenia o zamówieniu wykonawcy decydowali o wzięciu udziału w postępowaniu, nie wiedząc o rzeczywistym terminie realizacji zamówienia, to dokonanie zmiany ogłoszenia po upływie terminu składania ofert stanowiłoby jaskrawe naruszenia zasady przejrzystości postępowania.
Rozbieżność odnośnie terminu realizacji zamówienia pomiędzy ogłoszeniem o zamówienie publiczne a Specyfikacją Warunków Zamówienia musi być uznana za mającą realny wpływ na wynik postępowania.
Ustawa Prawo zamówień publicznych w swej treści określa minimalny zakres informacji, jakie powinny zostać zawarte w ogłoszeniu o zamówienie publiczne oraz w Specyfikacji Warunków Zamówienia. Ogłoszenie powinno zawierać m.in. warunki udziału w postępowaniu, podstawy wykluczenia, wykaz oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków. Z kolei Specyfikacja Warunków Zamówienia powinna zawierać m.in. warunki udziału w postępowaniu, podstawy wykluczenia, opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków, a także wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu. Jak widać Prawo zamówień publicznych wymaga od zamawiającego, aby ten zarówno w ogłoszeniu, jak i Specyfikacji Warunków Zamówienia zawarł tożsame informacje o zamówieniu.
-
Istotna zmiana okoliczności w Pzp: kiedy zamawiający unieważni postępowanie?
Zamówienia publicznePrzepisy ustawy Pzp umożliwiają zamawiającemu unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w przypadku wystąpienia istotnej i niemożliwej do przewidzenia zmiany okoliczności, która sprawia, że kontynuowanie postępowania lub realizacja zamówienia przestaje leżeć w interesie publicznym. -
Spełnianie warunków udziału w zamówieniach publicznych: wymóg ciągłości wg KIO
Zamówienia publiczneZgodnie z judykaturą dotyczącą zamówień publicznych wykonawcy składający ofertę w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązani są do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez cały czas od daty upływu terminu składania ofert co najmniej do dnia wyboru oferty najkorzystniejszej. -
Odrzucenie oferty wykonawcy ze względu na niezgodność z SWZ
Przetargi krok po kroku -
Prawidłowość warunku udziału w postępowaniu oraz doboru podmiotowego środka dowodowego
Przetargi krok po kroku