Partnerzy serwisu:
Zamawiający, zlecając opracowanie dokumentacji projektowej, powinien w umowie z projektantem (architektem) określić między innymi zasady świadczenia nadzoru autorskiego przez cały okres realizacji robót budowlanych prowadzonych na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej.

W umowie zawieranej np. ze zwycięzcą realizacyjnego konkursu architektonicznego przeprowadzonego zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający (inwestor) powinien dążyć do zawarcia zapisów zobowiązujących autora dokumentacji projektowej do: 

  • sprawowania nadzoru autorskiego w zakresie i na zasadach określonych w umowie przez cały okres realizacji robót budowlanych – aż do uzyskania pozwolenia na użytkowanie,  
  • udzielania odrębnych zgód na wprowadzanie zmian w dokumentacji projektowej przez inne osoby (innych branżowych projektantów) niż autor dokumentacji projektowej.  

Powyższe wynika z orzecznictwa, które co do zasady spory związane ze zmianą przez inwestora osób sprawujących nadzór autorski rozstrzyga na korzyć autorów dokumentacji projektowej, którzy zdaniem składów orzekających powinni sprawować nadzór autorski przez okres realizacji inwestycji.  

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 10 grudnia 2020 r. (sygn. akt II SA/Lu 103/20) uznał, że wprowadzenie odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego i kwalifikacja istotności zmiany powinny zostać dokonane przez konkretnych autorów, odpowiedzialnych za poszczególne części projektu zatwierdzonego decyzją organu administracyjnego. W innym przypadku organy nadzoru budowlanego mogą odmówić wydania pozwolenia na użytkowanie obiektu. WSA w Lublinie w przywołanym wyżej wyroku uznał, że wprowadzenie odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego i kwalifikacja istotności zmiany przez innego projektanta niż autor projektu zatwierdzonego pozwoleniem na budowę są co do zasady niedopuszczalne. Stanowisko potwierdził także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 grudnia 2023 r. (sygn. akt II OSK 748/21). 

W ocenie NSA zmiana podmiotu sprawującego nadzór autorski może nastąpić jedynie w przypadku zajścia okoliczności uzasadniających taką zmianę. Do takich należy zdaniem NSA np. śmierć projektanta lub "zaprzestanie współpracy z jednostką projektową".