Partnerzy serwisu:
Od 1 stycznia 2026 r. analiza potrzeb i wymagań w zamówieniach publicznych będzie obejmować nowe elementy. Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych z lipca 2025 r.

Obowiązek sporządzenia analizy potrzeb i wymagań został nałożony na zamawiających z dniem 1 stycznia 2021 roku poprzez art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.). 

Obowiązek sporządzenia analizy dotyczy zamówień klasycznych o wartościach równych lub przekraczających progi unijne. 

W celu wzmocnienia konkurencyjności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego analiza potrzeb i wymagań opracowywana po 1 stycznia 2026 r. musi uwzględniać nowy obowiązek wprowadzony ustawą z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2025 r. poz. 1173).  

Zakres analizy po 1 stycznia 2026 r. – rozeznanie rynku i warunki podnoszące konkurencyjność

Na podstawie art. 83 ustawy Prawo zamówień publicznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r. – zamawiający publiczni, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, będą dokonywali analizy potrzeb i wymagań obejmującej również rozeznanie rynku w aspekcie podniesienia konkurencyjności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (na podstawie nowego brzmienia art. 83 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy Pzp).  

Dodatkowo w myśl nowo dodawanego pkt. 3a w art. 83 ust. 3 ustawy Pzp, analiza potrzeb i wymagań ma wskazywać warunki zamówienia sprzyjające podniesieniu konkurencyjności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, których zastosowanie przewiduje zamawiający – w przypadku gdy przewidywany jest konkurencyjny tryb udzielenia zamówienia, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 1-5 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Poza zwiększeniem konkurencyjności wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia do korzyści z przeprowadzenia analizy zaliczyć można np.: 

  1. lepsze dopasowanie przedmiotu zamówienia do rzeczywistych potrzeb, 
  2. większą efektywność ekonomiczną udzielanych zamówień, 
  3. wsparcie przejrzystości i zgodności z prawem prowadzonej procedury udzielenia zamówienia, 
  4. zmniejszenie ryzyka błędów przy opisie przedmiotu zamówienia. 

Przykłady zastosowania analizy: 

  • Zakup infrastruktury – analiza będzie obejmować np. ocenę potrzeb użytkowników, alternatywy inwestycyjne, dostępność gruntów czy kwestie środowiskowe np. budowa zadaszonego toru lodowego w COS-OPO w Zakopanem.  
  • Zamówienia IT – analiza może obejmować badanie rynku technologii, oszacowanie kosztów wdrożenia i utrzymania systemu.  
  • Zakup usług szkoleniowych – analiza może uwzględniać identyfikację braków kompetencyjnych wśród pracowników, określenie celów szkoleniowych, przegląd dostępnych ofert rynkowych oraz ocenę opłacalności i dostępnych źródeł finansowania.