Obowiązek sporządzenia analizy potrzeb i wymagań został nałożony na zamawiających z dniem 1 stycznia 2021 roku poprzez art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.).
Obowiązek sporządzenia analizy dotyczy zamówień klasycznych o wartościach równych lub przekraczających progi unijne.
W celu wzmocnienia konkurencyjności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego analiza potrzeb i wymagań opracowywana po 1 stycznia 2026 r. musi uwzględniać nowy obowiązek wprowadzony ustawą z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2025 r. poz. 1173).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
SM "Aleje Jerozolimskie" ogłasza przetarg otwarty na wymianę wodomierzy
Ogłoszenie premium 12 dni do końca09.12.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa "URSUS" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie prac budowlanych
Ogłoszenie premium 25 dni do końca22.12.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Zakres analizy po 1 stycznia 2026 r. – rozeznanie rynku i warunki podnoszące konkurencyjność
Na podstawie art. 83 ustawy Prawo zamówień publicznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r. – zamawiający publiczni, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, będą dokonywali analizy potrzeb i wymagań obejmującej również rozeznanie rynku w aspekcie podniesienia konkurencyjności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (na podstawie nowego brzmienia art. 83 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy Pzp).
Dodatkowo w myśl nowo dodawanego pkt. 3a w art. 83 ust. 3 ustawy Pzp, analiza potrzeb i wymagań ma wskazywać warunki zamówienia sprzyjające podniesieniu konkurencyjności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, których zastosowanie przewiduje zamawiający – w przypadku gdy przewidywany jest konkurencyjny tryb udzielenia zamówienia, o którym mowa w art. 129 ust. 1 pkt 1-5 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Poza zwiększeniem konkurencyjności wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia do korzyści z przeprowadzenia analizy zaliczyć można np.:
- lepsze dopasowanie przedmiotu zamówienia do rzeczywistych potrzeb,
- większą efektywność ekonomiczną udzielanych zamówień,
- wsparcie przejrzystości i zgodności z prawem prowadzonej procedury udzielenia zamówienia,
- zmniejszenie ryzyka błędów przy opisie przedmiotu zamówienia.
Przykłady zastosowania analizy:
- Zakup infrastruktury – analiza będzie obejmować np. ocenę potrzeb użytkowników, alternatywy inwestycyjne, dostępność gruntów czy kwestie środowiskowe np. budowa zadaszonego toru lodowego w COS-OPO w Zakopanem.
- Zamówienia IT – analiza może obejmować badanie rynku technologii, oszacowanie kosztów wdrożenia i utrzymania systemu.
- Zakup usług szkoleniowych – analiza może uwzględniać identyfikację braków kompetencyjnych wśród pracowników, określenie celów szkoleniowych, przegląd dostępnych ofert rynkowych oraz ocenę opłacalności i dostępnych źródeł finansowania.
-
Ważna zmiana w Prawie zamówień publicznych od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź nowy, wyższy próg
nowelizacja prawa zamówień publicznychOd 1 stycznia 2026 roku wzrośnie próg kwotowy, od którego stosuje się przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.
-
Zdalne rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą będą dużym ułatwieniem
Zamówienia publiczneDzięki nowelizacji przepisów rozprawy i posiedzenia przed Krajową Izbą Odwoławczą będą mogły być prowadzone zdalnie. Rozwiązanie to jest korzystne zwłaszcza dla podmiotów mających siedzibę poza Warszawą, w której mieści się KIO.
-
Analiza potrzeb i wymagań w zamówieniach publicznych: obowiązek, zakres, konsekwencje
Zamówienia publiczneZgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych opracowanie analizy potrzeb i wymagań jest obowiązkowym elementem procedury udzielenia zamówienia publicznego.
-
Umowa na czas nieoznaczony w zamówieniach publicznych: kiedy jest dopuszczalna według Pzp?
zamówienia publicznePrzepisy ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.) ustanawiają jako zasadę zawieranie przez zamawiających umów na czas oznaczony. Jednakże ustawodawca przewidział przypadki, kiedy możliwe jest zawarcie umowy na czas nieoznaczony.