Wejście w życie ustawy o opłacie skarbowej zniosło możliwość wnoszenia opłaty skarbowej z wykorzystaniem znaczków skarbowych. Zmianie uległ również katalog czynności od wykonania których konieczne jest wnoszenie opłaty skarbowej. Zgodnie z obowiązującym obecnie stanem prawnym opłacie skarbowej podlega między innymi złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresy administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetargi nieograniczone na usługi i remonty budowlane
Ogłoszenie premium 26 dni do końca14.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Powyższe wynika z treści art. 1 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225 poz. 1635 z późn. zm.).
Wprowadzona wskazaną ustawą zmiana katalogu czynności objętych opłatą skarbową istotnie może powodować wątpliwość zarówno ze strony wykonawców ubiegających się o zamówienie publiczne jak i zamawiających, czy od pełnomocnictwa przedstawionego w postępowaniu o zamówienie publiczne (np. do podpisania oferty, umowy) powinna zostać wniesiona stosowana opłata skarbowa ?
Dla ustalenia czy obowiązek wniesienia opłaty skarbowej również obejmuje pełnomocnictwa udzielone w związku z udziałem wykonawcy w postępowaniu o zamówienie publiczne koniecznym jest rozstrzygnięcie czy takie postępowanie jest sprawą z zakresu administracji publicznej.
Niestety pojęcie "sprawy z zakresu administracji publicznej" nie zostało zdefiniowane dla potrzeb w/w ustawy o opłacie skarbowej. Stosownej definicji brak jest również w innych obowiązujących w chwili obecnej przepisach prawa.
Na ogół przyjmuje się, że sprawą z zakresu administracji publicznej jest akt administracyjny skierowany do mieszkańców gminy zawierający przepisy powszechnie obowiązujące, w tym także określające zasady i ogólne czynności z zakresu zarządu majątkiem gminnym adresowane do mieszkańców gminy jak również do jej organów w celu bezpośredniego wykonania przez gminę zadań publicznych odnoszących się do podmiotów prawa jako członków społeczności lokalnej. Będą to, więc np. uchwały, które nie mają charakteru cywilnoprawnego, a więc takie które same przez się nie są czynnościami cywilnoprawnymi i nie wywołują skutków cywilnoprawnych, choć mogą być podejmowane z zamiarem podjęcia w przyszłości określonych czynności cywilnoprawnych - poprzedzają podejmowanie czynności cywilnoprawnych.
Tymczasem stosownie do postanowień ustawy Prawo zamówień publicznych zarówno do czynności podejmowanych przez zamawiającego jak i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, stosuje się wyłącznie przepisy kodeksu cywilnego chyba, że przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych stanowią inaczej.
Wszelkie umowy zawierane w trakcie postępowania o zamówienie publiczne zawierane są jako zgodne oświadczenia woli obu stron, a więc zamawiający ani wykonawca nie mogą jednostronnie kształtować sytuacji prawnej drugiej strony. Ponadto należy zauważyć, iż przy podejmowaniu działań zmierzających do wszczęcia i przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia publicznego nie są wymagane żadne akty administracyjne.
Biorąc powyższe pod uwagę należy przyjąć, że pełnomocnictwa składane w trakcie procedury udzielenia zamówienia publicznego przez wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego nie podlegają opłacie skarbowej.
Za takim poglądem przemawiają dodatkowo uregulowania wynikające z postanowień
art. 11 ust. l ustawy o opłacie skarbowej. Stosownie do treści tego uregulowania organy administracji rządowej i samorządowej oraz podmioty, o których mowa w art. l ust. 2 tej ustawy, przekazują organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej zbiorczą informację o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej od dokonanych przez nieczynności urzędowych, wydanych zaświadczeń i zezwoleń (pozwoleń, koncesji), a także od zaświadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o opłacie skarbowej, użytych w prowadzonych przez te organy lub podmioty postępowaniach oraz od złożonych do nich dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz ich odpisów, wypisów lub kopii.
Z przepisu tego wynika jednoznacznie, iż obowiązek sporządzania i przekazywania stosownych informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej dotyczy wyłącznie enumeratywnie wymienionych podmiotów wykonujących tylko im przypisane na podstawie stosownych przepisów prawa ściśle określone czynności.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone może być natomiast zarówno przez organ administracji rządowej lub samorządowej jak i przez każdy inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, nie objęty obowiązkiem sporządzania i składania informacji o przypadkach nieuiszczenia należnej opłaty skarbowej, a więc mielibyśmy do czynienia z nierównym traktowaniem wszystkich podmiotów wobec prawa.
Powyższe nie znajduje zastosowania w sytuacji gdy udzielone pełnomocnictwo dotyczy reprezentowania wykonawcy w postępowaniu przed Zespołem Arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych w związku z wniesionym odwołaniem. Wówczas mamy doczynienia z reprezentacją w postępowaniu sądowym - co wyczerpuje przesłankę z art. 1 ust. 1 pkt. 2 ustawy o opłacie skarbowej - a w konsekwencji prowadzi do powstania obowiązku wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
Podstawa prawna:
- Pismo Departamentu Podatków i Opłat w ministerstwie Finansów - znak: PL-835-94/LM/EO/07-219).
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635),
- ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 164 poz. 1163 z późn. zm.)
-
Uczestnik konkursu nie może uzupełnić pełnomocnictwa
Zamówienia publicznePrzepisy Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223 poz. 1655) określają w art. 110 - 127 zasady prowadzenia konkursów, w których przez publiczne ogłoszenie zamawiający przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do wybranej przez sąd konkursowy pracy konkursowej, w szczególności z zakresu planowania przestrzennego, projektowania urbanistycznego, architektoniczno - budowlanego oraz przetwarzania danych. -
Pełnomocnik zastępuje prezesa
Zamówienia publiczneZgodnie z aktualnie obowiązującym stanem prawnym dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa do reprezentowania wykonawcy nie podlega uzupełnieniu na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.