Pytanie
Przeprowadzamy modernizację instalacji elektrycznej w budynku. Procedurę przeprowadzono w trybie przetargu nieograniczonego. Cena za wykonanie zamówienia została przewidziana w charakterze ryczałtu. Podczas wykonywania zamówienia podstawowego okazało się, że należy wykonać dodatkowe prace, które nie były ujęte w projekcie ani w przedmiarze, a są ściśle powiązane z zadaniem podstawowym. Wykonawca wystąpił o przedłużenie terminu wykonania zadania ze względu na wykonanie robót dodatkowych, wskazał również w piśmie, że dane roboty zostaną wykonane bezpłatnie. Natomiast w umowie i w siwz mamy zapis, że możemy dokonać zmian w umowie jeśli chodzi o termin przedłużenia wykonania zadania ze względu na wystąpienie robót uzupełniających, zamiennych i dodatkowych. Czy w takiej sytuacji możemy od razu podpisać aneks do umowy, czy musimy zastosować jakiś tryb w zamówieniu na roboty dodatkowe?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "PIAST" w Katowicach zaprasza do wzięcia udziału w przetargu ofertowym
Ogłoszenie premium 20 dni do końca27.05.2025
KATOWICE, Śląskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg nieograniczony na wymianę instalacji centralnego ogrzewania
Ogłoszenie premium 13 dni do końca20.05.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Gdy wynagrodzenie wykonawcy określone zostało jako ryczałtowe nie może być mowy o robotach dodatkowych w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Zasadne jest sporządzenie protokołu konieczności, a także w oparciu o zapisy umowy zawarcie z wykonawcą aneksu przedłużającego termin pierwotnej umowy bez wszczynania postępowania w trybie z wolnej ręki.
W umowie na modernizację instalacji elektrycznej zastrzeżono możliwość zmiany terminu jej realizacji w przypadku wystąpienia robót uzupełniających, zamiennych i dodatkowych. Kontrakt ten rozliczany jest ryczałtowo, należy wobec tego mieć na uwadze, że roboty dodatkowe występują co do zasady w przypadku gdy wynagrodzenie ma charakter kosztorysowy.
Roboty dodatkowe występują tylko w przypadku wynagrodzenia kosztorysowego
Sformułowanie robót dodatkowych znajduje oparcie w przepisach Kodeksu cywilnego i odnosi się do prac dodatkowych, które nie były objęte ceną ofertową. A zatem nie były przewidziane w zestawieniu planowanych prac będących podstawą obliczenia wynagrodzenia kosztorysowego. Są natomiast objęte przedmiotem zamówienia zawartym w siwz. Oznacza to, że występują w dokumentacji projektowej stanowiącej opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane. Roboty dodatkowe mogą wystąpić zatem tylko i wyłącznie w przypadku, gdy wynagrodzenie ma charakter kosztorysowy, bo tam mamy do czynienia z zestawieniem planowanych prac.
Umowa o zamówienie publiczne musi mieć charakter odpłatny
Mając na uwadze fakt, iż wykonawca nie żąda dodatkowego wynagrodzenia, co jest zgodne z zapisami art. 632 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z nim istota wynagrodzenia ryczałtowego polega na tym, że przyjmujący nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. A zatem zawarcie umowy w wyniku postępowania przeprowadzonego w trybie z wolnej ręki nie byłoby zasadne, chociażby z uwagi na fakt, iż zamówieniem publicznym są umowy odpłatne zawierane pomiędzy wykonawcą a zamawiającym (art. 2 pkt 13 ustawy Prawo zamówień publicznych)
Podstawa prawna: art. 2 pkt 13, ustawy z 29 stycznia 2044 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.); art. 632 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.).
* Autorka jest głównym specjalistą ds. zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej, ekspertem przy Ministerstwie Gospodarki, członek OSKZP. www.portalzp.pl
-
Konsekwencje odmowy podpisania umowy
Zamówienia publiczneOdmowa podpisania umowy o wykonanie zamówienia publicznego nie oznacza wykluczenia wykonawcy z możliwości ubiegania się o uzyskanie kolejnych zamówień publicznych udzielanych przez zamawiającego, w odniesieniu do którego wykonawca uchylił się od podpisania umowy. -
Wzory klauzul waloryzacyjnych
Zamówienia publiczneUstawa Pzp nie zawiera zakazu wprowadzania waloryzacji wynagrodzenia należnego wykonawcy zamówienia publicznego. Ustawodawca zobowiązał zamawiających aby w umowach, których okres obowiązywania przekracza 12 miesięcy, zawarli postanowienia o zasadach wprowadzania zmian w wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy.