Pytanie
Czy jednostka administracji samorządowej przeprowadzając postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego może dołączyć do postępowania przedsiębiorstwa prywatne, prowadzące działalność biznesową? Czy kierownik zamawiającego może w ten sposób postąpić na podstawie np. zawartego porozumienia z przedsiębiorstwem prywatnym o wspólnym przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówień publicznych?
Odpowiedź
Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość wspólnego przeprowadzenia i udzielenia zamówienia przez kilku zamawiających (art. 16 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych). Ponieważ ustawodawca wskazuje, że ww. możliwość przysługuje "zamawiającym", należy w tym miejscu odwołać się do definicji tego pojęcia zawartej w treści ustawy.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Ogłoszenie o przetargu nieograniczonym na roboty w WSM "Ochota"
Ogłoszenie premium 23 dni do końca09.10.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na usunięcie przyczyn zawilgocenia ścian i zalewania piwnic w budynku mieszkalnym
Ogłoszenie premium 10 dni do końca26.09.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Uwaga!
Zamawiającym jest osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej obowiązana do stosowania ustawy (art. 2 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych).
Jak wynika z powyższego we wskazanej grupie może znaleźć się również przedsiębiorstwo prywatne, o ile jest ono zobligowane do udzielenia danego zamówienia w procedurze określonej w ustawie Prawo zamówień publicznych. Przed podjęciem decyzji w sprawie wspólnego udzielenia zamówienia z przedsiębiorstwem prywatnym niezbędne jest więc przeanalizowanie, czy zaistniały wskazane enumeratywnie w art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, przesłanki obligujące ten podmiot do stosowania ustawy. Zgodnie z przywołanym przepisem ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych przez:
1. Jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;
2. Inne, niż określone w pkt 1, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;
3. Inne, niż określone w pkt 1, osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:
- finansują je w ponad 50 % lub
- posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
- sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
- mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego;
3a. związki podmiotów, o których mowa w pkt 1 i 2, lub podmiotów, o których mowa w pkt 3
4. Inne niż określone w pkt 1-3a podmioty, jeżeli zamówienie jest udzielane w celu wykonywania jednego z rodzajów działalności, o której mowa w art. 132, a działalność ta jest wykonywana na podstawie praw szczególnych lub wyłącznych albo jeżeli podmioty, o których mowa w pkt 1-3a, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot wywierają na nie dominujący wpływ, w szczególności:
- finansują je w ponad 50 % lub
- posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
- posiadają ponad połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji, lub
- sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu zarządzającego;
5. Inne niż określone w pkt 1 i 2 podmioty, jeżeli łącznie zachodzą następujące okoliczności:
- ponad 50 % wartości udzielanego przez nie zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt 1-3a,
- wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8,
- przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obejmujące wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administracje publiczna lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi;
6. Podmioty, z którymi zawarto umowę koncesji na roboty budowlane na podstawie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, Nr 157, poz. 1241 i Nr 223, poz. 1778 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675), w zakresie, w jakim udzielają zamówienia w celu jej wykonania.
Jeżeli więc wobec przedsiębiorstwa prywatnego zachodzi którakolwiek z wskazanych powyżej okoliczności, wówczas zamawiający, będący jednostką administracji samorządowej będzie miał możliwość wspólnego przeprowadzenia i udzielenia wraz z nim określonego zamówienia.
W takim przypadku zamawiający mogą zawrzeć porozumienie o wspólnym przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówień publicznych lub np. umowę regulującą taka współpracę. Warto przypomnieć, iż zgodnie z art. 14 ustawy Prawo zamówień publicznych do czynności podejmowanych przez zamawiających w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Przy regulowaniu współpracy zamawiający mogą opierać się na zasadach i wykorzystać formy określone w przywołanych przepisach.
Uwaga!
W przypadku wspólnego przeprowadzania i udzielania zamówienia zamawiający mają obowiązek wyznaczyć spośród siebie zamawiającego upoważnionego do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia w ich imieniu i na ich rzecz.
Podstawa prawna: art. 2 pkt 12, art. 3, art. 14, art. 16 ust. 1, 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.) www.portalzp.pl
-
Wzór oświadczenia przynależności do grupy kapitałowej
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych wprowadza obowiązek weryfikowania powiązań w ramach grup kapitałowych. Pobierz wzór oświadczenia dotyczącego przynależności do grupy kapitałowej. -
Konsekwencje nieopublikowania ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy
Przetargi krok po krokuZamawiający po wszczęciu postępowania może odpowiednio zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazać do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy.