Pomimo braku zakazu ujawniania wartości szacunkowej zamówienia przed terminem składania ofert, w praktyce zamawiający odmawiają wykonawcom prawa do poznania tej wartości przed otwarciem złożonych ofert. Tymczasem Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 96 ust. 1 określa minimalny zakres informacji jakie muszą być zawarte w protokole z postępowania o zamówienie publiczne. Zawarty we wskazanym przepisie katalog został jednak znacznie rozszerzony na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 października 2008 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. z 2008 r. Nr 188 poz. 1154).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych oraz montaż instalacji hydrantowej p.poż
Ogłoszenie premium 13 dni do końca28.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółek Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na przegląd instalacji gazu oraz przegląd instalacji wentylacji grawitacyjnej oraz przebudowę drogi dojazdowej
Ogłoszenie premium 27 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Formularze protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zawarte w wyżej wskazanym rozporządzeniu wymagają od zamawiającego określenia wartości zamówienia. Ważne dla ustalenia momentu udostępnienia informacji o wartości szacunkowej zamówienia jest literalne brzmienie wzoru formularza protokołu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Treść protokołu w sekcji dotyczącej ustalenia wartości zamówienia zawiera zapis cyt. " Wartość zamówienia ustalona została na kwotę .., co stanowi równowartość (można wypełnić po otwarciu ofert).
W praktyce zamawiający powołując się na wskazane powyżej zastrzeżenie argumentują, że wartość szacunkową zamówienia mogą podać w protokole z postępowania dopiero po otwarciu złożonych ofert. Tymczasem zgodnie z wydanym przez Urząd Zamówień Publicznych "Komentarzem do ustawy Prawo zamówień publicznych" pod redakcją Tomasza Czajkowskiego (wyd. III z 2007 r.) w odniesieniu do art. 96 czytamy, iż "w załączniku do rozporządzenia () wskazano, że aż do chwili otwarcia ofert może pozostać nieujawniona równowartość wartości zamówienia wyliczona w euro, bowiem tylko w ten sposób należy odczytywać wprowadzone zastrzeżenie. Odnosi się ono wyłącznie do części zdania po przecinku. Inna interpretacja przepisu byłaby niezgodna nie tylko z zasadami języka polskiego, ale również z zasadą jawności i innymi przepisami wskazującymi na obowiązek ujawniania wartości zamówienia np. w ogłoszeniu o zamówieniu".
Opierając się na wskazanym komentarzu wykonawcy mogą kierować do zamawiającego zasadne wnioski o udostępnienie należycie wypełnionego protokołu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Dodatkowo warto podkreślić, iż nie tylko interpretacja przedstawiona w wyżej cytowanym komentarzu ale również wyrażona w art. 8 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zasada jawności stanowi dodatkowy argument za koniecznością ujawnienia przez zamawiającego wartości szacunkowej zamówienia na wniosek zainteresowanego wykonawcy.
-
Odroczenie terminu płatności
Zamówienia publiczneZamawiający może określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia postanowienia, na podstawie których zobowiąże wykonawcę do odroczenia płatności za wykonane zamówienia, tak aby płatności zostały wykonane w terminie późniejszym np. z przyszłorocznego budżetu. -
Jak sprawnie oszacować przedmiot zamówienia
Zamówienia publiczneZgodnie z zapisem art. 32 ust. 1 ?Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.?