Celem wprowadzenia do przepisów Prawa zamówień publicznych możliwości wypłacenia przez zamawiającego zaliczki na poczet wykonania zamówienia publicznego miało być ułatwienie dostępu, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorcom, do tego segmentu rynku. Pojęcie zaliczki nie zostało zdefiniowane zarówno na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych, jak również w innych przepisach prawa. Pojęciu temu najbliższa jest regulacja zawarta w art. 743 Kodeksu Cywilnego, zgodnie z którą w przypadku gdy wykonanie zlecenia wymaga wydatków, dający zlecenie powinien na żądanie przyjmującego udzielić mu odpowiedniej zaliczki. Zaliczkę należy odróżnić od instytucji zadatku, uregulowanego w art. 394 KC, pociągającego za sobą inne skutki prawne, niż wpłata zaliczki.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Wytwórcza Spółdzielnia Pracy "Społem" w Kielcach ogłasza konkurs ofert na wykonanie parkingu dla samochodów osobowych
Ogłoszenie premium 3 dni do końca01.04.2024
KIELCE, ŚwiętokrzyskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
SM Wola w Woli k. Pszczyny ogłasza przetarg nieograniczony na remont chodników zlokalizowanych pomiędzy budynkami
Ogłoszenie premium 24 dni do końca22.04.2024
BĘDZIN, ŚląskiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Wskazać należy, że ustawa Prawo zamówień publicznych nie daje zamawiającemu pełnej swobody w podejmowaniu decyzji o wypłaceniu zaliczki wykonawcy zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 151a ust. 1 Prawa zamówień publicznych zamawiający może udzielić zaliczek na poczet wykonania zamówienia, jeżeli możliwość taka została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Niezależnie od powyższego zaliczka ma zawsze charakter elementu fakultatywnego w prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i jej wprowadzenie do umowy zależy wyłącznie od decyzji zamawiającego.
Wysokość zaliczki uzależniona jest od decyzji zamawiającego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jeżeli kwota zaliczki nie przekracza 20% wartości zamówienia nie są wymagane żadne dodatkowe procedury. Natomiast przy wypłacaniu zaliczki o wartości większej niż 20% wartości wynagrodzenia należnego wykonawcy zamawiający musi:
- nałożyć na wykonawcę obowiązek wykazania, że wykonana już została ta część zamówienia, która obejmuje wartość poprzednio udzielonych zaliczek,
- zażądać od wykonawcy wniesienia zabezpieczenia kwoty zaliczki w jednej z form określonych przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
Co do zasady kwota zaliczki powinna zostać wypłacona na konto wykonawcy, który realizuje umowę o zamówienie publiczne. Nie powinno się wypłacać zaliczki w formie pieniężnej.
Na gruncie obowiązujących przepisów w sytuacji gdy zamawiający w treści ogłoszenia o przetargu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie przewidzi wypłacenia zaliczki, wykonawca po upływie terminu składania ofert nie może zgłaszać wniosku o jej wypłacenie.
-
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych
Zamówienia publiczneW czerwcu do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Nowelizacja dostosowuje przepisy Prawa zamówień publicznych do tzw. dyrektywy obronnej. -
Jak konsorcjum powinno potwierdzać spełnianie warunków udziału w postępowaniu?
Przetargi krok po krokuZ istoty konsorcjum wynika, iż poszczególne warunki ustalone przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego mogą być spełniane wspólnie przez jego uczestników. -
W jaki sposób można wysłać wykonawcom zaproszenia do składania ofert wraz z siwz?
Przetargi krok po krokuCzy można przesłać zaproszenia do składania ofert wraz z siwz tylko za pomocą poczty lub kuriera? -
Czy kopia zobowiązania podmiotu trzeciego jest wystarczająca?
Przetargi krok po krokuDokumenty składane przez wykonawcę w celu udowodnienia, że inny podmiot oddał mu do dyspozycji określone zasoby na czas realizacji zamówienia, należy traktować jako dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu.