Pytanie
Będę przeprowadzał przetarg nieograniczony na dostawę materiałów biurowych. Czy w zamówieniach uzupełniających mogę domówić materiały nieuwzględnione w siwz, ale będące materiałami biurowymi?
Odpowiedź
Co do zasady zamówień uzupełniających można udzielić na dostawy o tych samych kodach CPV co w zamówieniu podstawowym. Udzielenie zamówienia uzupełniającego dotychczasowemu wykonawcy dostaw uzależnione jest od łącznego zaistnienia następujących okoliczności:
a). zamówienie podstawowe zostało udzielone w formie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego,
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg nieograniczony na: modernizację instalacji elektrycznej w częściach wspólnych
Ogłoszenie premium 22 dni do końca29.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych oraz montaż instalacji hydrantowej p.poż
Ogłoszenie premium 21 dni do końca28.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
b). wartość zamówienia uzupełniającego nie przekracza 20% wartości zamówienia podstawowego oraz
c). zamówienie uzupełniające:
- udzielane jest w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego,
- przewidziane było w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego,
- jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego,
- polega na rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze.
Co do zasady zamówień uzupełniających możesz udzielić tylko i wyłącznie na roboty budowlane, usługi i dostawy o tych samych kodach CPV co zamówienie podstawowe. Jednak dla dostaw ustawodawca wprowadził dodatkowe obostrzenie i przy przedmiocie zamówienia, jakim jest dostawa materiałów biurowych bardzo trudne może być udowodnienie, że zmiana dostawcy będzie powodowała konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych i w konsekwencji niekompatybilność techniczną (np. wzajemne niedostosowanie asortymentów) lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze. Dostawa materiałów biurowych ma bowiem charakter powszechnie dostępny. Z tego względu proponuję ująć w przedmiocie zamówienia możliwie najszerszy zakres asortymentów, ponieważ "domówienie" materiałów nieuwzględnionych w siwz spowoduje konieczność przeprowadzenia nowej procedury, właściwej dla ustalonej z należytą starannością wartości zamówienia.
Podstawa prawna: art. 67 ust. 1 pkt 7 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest wieloletnim praktykiem w tematyce zamówień publicznych, obecnie głównym specjalistą w dużej instytucji zamawiającej.
-
Zamówienie uzupełniające na dostawę komputerów - czy jest dozwolone?
Zamówienia publiczneZamawiający w celu udzielenia dostaw uzupełniających ma obowiązek wykazania, że zmiana wykonawcy doprowadziłaby do komplikacji technicznej wszystkich dostaw. -
Czy udzielając zamówienia uzupełniającego, trzeba znów żądać wszystkich dokumentów i wadium?
Zamówienia publiczneZamówień uzupełniających udziela się zgodnie z przepisami dla trybu w wolnej ręki. -
Jak obliczyć wartość zamówień uzupełniających?
Przetargi krok po krokuAby udzielić zamówienia uzupełniającego, taka możliwość musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego. -
Zamówienia okresowe a zamówienia sukcesywne
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych w art. 34 ust. 1 określa jak zamawiający powinien ustalać wartość zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo.