Wartość z umowy wynosi 0 zł, umowa trwała kilka dni. Czy zmianą tutaj byłby wówczas termin i wartość? W postępowaniach poniżej progów mamy ogłoszenia o zmianie umowy w BZP, dla postępowań powyżej progów możemy tylko sporządzić w BZP Ogłoszenie o wykonaniu umowy. Które w tym przypadku też musimy sporządzić?
Odpowiedź
Na podstawie przedłożonych informacji nie ma podstaw zamieszczanie ogłoszenia o zmianie umowy.
Z opisywanej sytuacji wynika, że nie mamy do czynienia ze zmianą umowy a zakończeniem jej trwania. Treść pytania wskazuje bowiem jednoznacznie, że nie mamy do czynienia z dokonaniem zmiany umowy w zakresie terminu ani wynagrodzenia. Gdyby na tej podstawie dokonywano zmian umowy, doszłoby do naruszenia art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponieważ zmian istotnych w zakresie terminu i wynagrodzenia można dokonywać tylko w sytuacji zawarcia określonych klauzul przeglądowych. Wówczas należy zamieścić odpowiednie ogłoszenie w tym zakresie. Ponieważ mimo dokonywanych zmian umowa w dalszym ciągu będzie trwała – ze zmienionymi postanowieniami.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ateńska ogłasza przetargi nieograniczone na wymianę kompletnego jednobiegowego zespołu napędowego
Ogłoszenie premium 12 dni do końca28.09.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 27 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Natomiast w przypadku odstąpienia od umowy na podstawie art. 456 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych umowa kończy swój byt prawny.
Nowe Prawo zamówień publicznych w jednej jednostce redakcyjnej zawiera przepisy dotychczasowych art. 145 i 145a p.z.p.2004 odnoszące się do odstąpienia od umowy. W obu przypadkach ustawodawca używa pojęcia odstąpienia od umowy, co łączy się z kodeksowym rozwiązaniem umowy z mocą wsteczną (ex tunc) i powstaniem sytuacji, jakby w ogóle umowy nie zawarto. (Gawrońska- Baran A. i in. Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany. 31. stycznia 2023 r.).
W komentarzu tym wskazano, że:
„Aby odstąpienie było dokonane prawidłowo:
1) nie może upłynąć więcej niż 30 dni od zaistnienia istotnej zmiany okoliczności będącej podstawą odstąpienia;
2) zaistniała okoliczność musi powodować, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym;
3) okoliczności tej nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy albo
4) alternatywnie z powodu zaistnienia takiej okoliczności dalsze wykonywanie umowy może zagrozić podstawowemu interesowi bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwu publicznemu.
Zaistnienie istotnej okoliczności wskazuje, że nie ma uzasadnienia dla odstępowania od umowy w przypadku zaistnienia jakichkolwiek okoliczności. Zawsze zamawiający musi się powołać na jej istotność. W doktrynie pojęcie istotnej zmiany okoliczności porównuje się do nadzwyczajnej zmiany stosunków, stanowiącej podstawę zastosowania klauzuli rebus sic stantibus, o której stanowi art. 3571 k.c. „Przechodząc do warunków zastosowania reguły rebus sic stantibus, należy zauważyć, że musi dojść do nadzwyczajnej zmiany stosunków, a więc takiej, która po pierwsze dotyczy stosunków społecznych, a nie tylko pomiędzy stronami, a po drugie stanowi następstwo szczególnych wydarzeń natury gospodarczej lub społeczno-politycznej (por. P. Machnikowski [w:] E. Gniewek, P. Machnikowski [red.] Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 2014, s. 616). Chodzi zwykle o zmianę następującą po zawarciu umowy" 819. Istotna zmiana okoliczności nie obejmuje zmian, które zamawiający i wykonawca mogli przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub gdy zmiana okoliczności wynika z nierzetelności jednej ze stron umowy, np. nienależytego wykonania umowy przez wykonawcę albo braku środków na sfinansowanie umowy przez zamawiającego. Zgodnie z wyrokiem SO w Warszawie z 1.12.2003 r., V Ca 2224/03, LEX nr 125353, „istotna zmiana okoliczności to kategoria obiektywna, ściśle powiązana z przedmiotem i terminem wykonania zadania objętego postępowaniem o zamówienie publiczne, która w określonych warunkach powoduje, iż dalsze kontynuowanie postępowania przetargowego narusza interes publiczny, któremu miało służyć to postępowanie", a w komentowanym przypadku umowa. W wyroku z 23.11.2010 r., II SA/Wa 927/10, LEX nr 755489, WSA w Warszawie stwierdził: „Za sprawę szczególnie istotną dla interesu publicznego należy uznać taką, która – ze względu na rodzaj, czas, miejsce, sposób i okoliczności rozstrzygania i późniejszej realizacji – w istotnym zakresie wpływa lub może wpływać na wykonywanie przez podmioty władzy publicznej ich uprawnień i obowiązków. (...) Podstawowym elementem pozwalającym na właściwe uzasadnienie szczególnego interesu publicznego jest wykazanie, że działanie organów i innych podmiotów realizujących zadania publiczne wywołało lub będzie wywoływało skutki dla potencjalnie dużego kręgu adresatów".
Należy zwrócić ponadto uwagę na treść art. 455 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, który stanowi, że:
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, zamawiający:
1) nie może wprowadzać kolejnych zmian umowy w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy;
2) po dokonaniu zmiany umowy zamieszcza ogłoszenie o zmianie umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
Tym samym sytuacja faktyczna, która została wskazana w treści pytania nie obliguje do zamieszczenia ogłoszenia o zmianie umowy.
Podstawa prawna
Art. 455 ust. 3, art. 456 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2022, poz. 1710).
* Agnieszka Wiśniewska-Celmer – radca prawny prowadzący kancelarię zajmującą się obsługą zamówień publicznych, od 2006 r. praktyk w zakresie zamówień publicznych, działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych oraz funduszy europejskich, w tym książkowych; radca prawny zajmujący się zagadnieniami kontroli zamówień publicznych objętych dofinansowaniem z budżetu UE w instytucji zajmującej się przyznawaniem środków z budżetu UE w ramach programów operacyjnych.
-
Termin wypłaty sumy gwarancyjnej stanowiącej kwotę wadium
zamówienia publiczneZamawiający uprawniony jest do określenia w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) terminu w jakim kwota gwarancji musi zostać wypłacona jeżeli zostaną spełnione przesłanki nakazujące jej wypłacenie. -
Usługi leśnictwa w przetargu nieograniczonym
Zamówienia publiczneJak postąpić z częścią zamówienia bez ofert i czy stosować ustawę Pzp dla zamówień krajowych czy progów unijnych? -
Kiedy trzeba uzyskać opinię Prokuratorii Generalnej
Prokuratoria GeneralnaZamówienie powyżej 50 mln zł bez opinii Prokuratorii Generalnej: Jak postąpić i jakie są sankcje za pominięcie wymogu art. 18 ust. 2 ustawy o Prokuratorii Generalnej RP.