Pytanie
W planie zamówień na rok 2023 mam zaplanowane przeprowadzenie postępowania w IV kwartale na usługi cateringu w 9 częściach (posiłki jednodaniowe dla Noclegowni; dwudaniowe obiady z dostarczeniem dla mieszkańców, którzy nie są ich w stanie przygotować; jednodaniowe posiłki dla uczestników Środowiskowych Domów; dwudaniowe obiady dla mieszkańców Mieszkań Chronionych, które będą realizowane od 01.01.2024 do 31.12.2024r.) – orientacyjna wartość szacunkowa ok 2 200 000 PLN, procedurę (usługi społeczne) mam przeprowadzić zgodnie z art. 275 pkt 2). W marcu br. dowiedziałam się, że dostaliśmy środki na realizację programu ochrony przeciw przemocy dla osób starszych w okresie od IV -XII 2023, którego częścią jest usługa cateringu na planowane seminaria oraz spotkania edukacyjno-informacyjne, usługa ta będzie zbliżona do typowego cateringu konferencyjnego jej wartość szacunkowa to ok 23 000 PLN. Mam wątpliwość czy usługę cateringu w programie powinnam połączyć z zaplanowanymi już 9 w/w częściami, czy jednak traktować ją jako odrębne zamówienie i odrębnie szacować?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 26 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie instalacji centralnej ciepłej wody wraz z demontażem piecyków gazowych w budynkach mieszkalnych
Ogłoszenie premium 0 dni do końca17.09.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Wartości usług cateringowych zaplanowanych w określonej perspektywie czasowej (dotąd nieudzielonych), należy szacować łącznie. Nie ma jednak przeszkód do udzielenia zamówienia w części o wartości 23 000 zł z wyłączeniem stosowania ustawy Pzp, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 30 ust. 4 tej ustawy.
Wyjaśnienie
Doktryna i orzecznictwo wypracowało jednolite stanowisko co do tego, w jakim przypadku mamy do czynienia z jednym zamówieniem na usługi. Nie ma wątpliwości, że o tym, czy mamy do czynienia z jednym zamówieniem publicznym decyduje weryfikacja pod kątem istnienia trzech tożsamości: tożsamości przedmiotu, czasu i wykonawcy, oraz przewidywalność udzielenia zamówień w określonej perspektywie czasowej.
Przy ocenie tożsamości zamówień fundamentalne znaczenie ma ich przewidywalność w chwili udzielenia zamówienia. Powyższe zostało uregulowane przez ustawodawcę w treści art. 36 ust. 2 ustawy Pzp, który stanowi o tym, że jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia (ale przed wszczęciem postępowania) nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, zamawiający przed wszczęciem postępowania dokonuje zmiany wartości zamówienia. W opisanej sytuacji, doszło do takiej zmiany okoliczności – zakres usług cateringowych planowanych do udzielenia w określonej perspektywie czasowej został poszerzony o „kolejną część zamówienia". Tym samym, szacunkowa wartość obejmuje wszystkie części aktualnie planowane do udzielenia.
Zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp, zamawiający jest upoważniony do udzielenia zamówienia na określoną jego część z zastosowaniem procedury właściwej dla wartości danej części zamówienia jeżeli:
* jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80 000 euro dla dostaw lub usług oraz 1 000 000 euro dla robót budowlanych, oraz
* łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia.
W przedmiotowej sytuacji, pełen zakres zamówienia szacowany jest na ok. 2 223 000 zł. Część procedowana zgodnie z ustawą Pzp to 2 200 000 zł. Część zamówienia, wyodrębniona z procedury to natomiast 23 000 zł. Bazując na takich założeniach, część o wartości 23 000 zł, może zostać udzielona bez stosowania przepisów ustawy Pzp. Wyłączenie stosowania ustawy Pzp odbywa się wówczas na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp.
Podstawa prawna
Art. 30 ust. 1, art. 36 ust. 2, art. 30 ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.),
* Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, autor bloga www.pzpzamowieniapubliczne.blogspot.pl, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej.
-
Co wolno komornikowi, czyli jakie ma uprawnienia
Zamówienia publiczneKomornik posiada liczne uprawnienia do dokonywania szeregu czynności egzekucyjnych. Prowadzi egzekucje na wniosek wierzyciela i na podstawie oryginału tytułu wykonawczego, który najczęściej stanowi wyrok lub nakaz sądowy zaopatrzony w klauzulę wykonalności. Klauzula wykonalności może określać, że tytuł wykonawczy nadaje się do egzekucji w ograniczonym zakresie, a nie w całości. -
Procedura składania ofert przez spółkę cywilną w zamówieniach publicznych
Zamówienia publiczneWymagania dotyczące umowy spółki i oświadczenia według art. 117 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. -
Jak postępować w przetargu nieograniczonym w kontekście orzeczenia KIO i ustawy Pzp
Zamówienia publicznePrzypadek odrzucenia oferty i unieważnienia postępowania.