Pytanie
Czy zamawiający musi przeprowadzić negocjacje – obligatoryjne, jeżeli przewidział taki tryb? W dokumentacji SWZ znajduje się taki zapis: "Zamawiający udziela zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie określonym w art. 275 pkt 2 ustawy Pzp, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych".
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA - Administracja Osiedla Bemowo I/II w Warszawie ogłasza przetarg na przeprowadzenie remontów balkonów-tarasów
Ogłoszenie premium 21 dni do końca09.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Wskazanie przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu możliwości przeprowadzenia negocjacji nie oznacza, że zamawiający jest zobowiązany do ich przeprowadzenia.
Przewidzenie możliwości przeprowadzenia negocjacji w świetle art. 275 pkt 2 ustawy Pzp jest warunkiem dopuszczalności negocjacji, jednak o tym, czy do negocjacji dojdzie, zdecyduje zamawiający po ocenie ofert.
Postępowanie w wariancie drugim (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp) stwarza w stosunku do wariantu pierwszego (art. 275 pkt 1 Pzp) dodatkową możliwość w postaci negocjacji treści oferty, w zakresie określonym w art. 278 ustawy Pzp, z której zamawiający może, ale nie musi skorzystać.
Zgodnie z art. 275 pkt 2 ustawy Pzp zamawiający może prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidział taką możliwość, a po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych (wariant z fakultatywnymi negocjacjami).
Przebieg procedury w tym wariancie trybu podstawowego wygląda następująco: wszczęcie postępowania następuje przez zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu, w którym zamawiający wskazuje, że wybiera tryb podstawowy z możliwością negocjacji. Od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP), zamawiający zamieszcza na stronie internetowej prowadzonego postępowania Specyfikację Warunków Zamówienia (SWZ).
Każdy wykonawca zainteresowany zamówieniem może złożyć ofertę, a następnie zamawiający dokonuje oceny ofert złożonych przez wykonawców. Zanim zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę, może przeprowadzić negocjacje z wykonawcami, których oferty złożone w odpowiedzi na ogłoszenie nie podlegały odrzuceniu. Podkreślić w tym miejscu należy, że wskazanie przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu możliwości przeprowadzenia negocjacji nie oznacza, że zamawiający jest zobowiązany do ich przeprowadzenia.
Przewidzenie możliwości przeprowadzenia negocjacji w świetle art. 275 pkt 2 Pzp jest warunkiem dopuszczalności negocjacji, jednak o tym, czy do negocjacji dojdzie, zdecyduje zamawiający po ocenie ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszenie, a przed zaproszeniem do negocjacji.
W dalszym toku postępowania zamawiający dokonuje oceny ofert i wybiera najkorzystniejszą ofertę. Jeżeli zamawiający nie zdecyduje się na przeprowadzenie negocjacji, przebieg postępowania wygląda ostatecznie tak, jak w wariancie pierwszym trybu podstawowego (art. 275 pkt 1 Pzp).
Postępowanie w wariancie drugim (art. 275 pkt 2 Pzp) stwarza w stosunku do wariantu pierwszego (art. 275 pkt 1 Pzp) dodatkową możliwość w postaci negocjacji treści oferty, w zakresie określonym w art. 278 Pzp, z której zamawiający może, ale nie musi skorzystać. (Opinia Urzędu Zamówień Publicznych, Jak przeprowadzić postępowanie w trybie podstawowym z możliwością prowadzenia negocjacji (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp), www.uzp.gov.pl) .
Biorąc pod uwagę powyższe, w przedstawionym stanie faktycznym zamawiający nie jest zobligowany do prowadzenia negocjacji w ramach art. 275 pkt. 2 Pzp. Wskazany zapis SWZ przewiduje możliwość prowadzenia negocjacji w zależności od decyzji zamawiającego aczkolwiek nie stanowi to obowiązek zamawiającego.
Podstawa prawna
Art. 275 pkt. 2 Ustawy z dnia z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1129).
* Paulina Grochowska-Stosio - radca prawny, praktyk działający po stronie zamawiających, aktualnie pracownik administracji samorządowej zajmujący samodzielne stanowisko w komórce Zamówień Publicznych.
-
Upadłość konsumencka a egzekucja komornicza: wpływ na wierzyciela i dłużnika
Zamówienia publiczneUpadłość tzw. konsumencka tj. upadłość osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej ma istotny wpływ na prowadzone postępowania egzekucyjne oraz na sytuację wierzyciela i dłużnika. -
Jakie są wysokości opłat egzekucyjnych, które pobiera komornik?
Zamówienia publiczneKomornik sądowy za przeprowadzenie postępowania egzekucyjnego lub wykonanie innych czynności pobiera opłaty. -
Co zrobi komornik kiedy dłużnik okaże mu potwierdzenie zapłaty długu?
Zamówienia publiczneKomornik sądowy prowadzi postępowanie egzekucyjne na wniosek wierzyciela i na podstawie tytułu wykonawczego, który zazwyczaj stanowi orzeczenie sądu zaopatrzone w klauzulę wykonalności.