Pytanie
W trakcie realizacji umowy zmieniły się przepisy prawa. Spowoduje to konieczność dostosowania przedmiotu zamówienia do zmienionych regulacji prawnych i może wpłynąć na zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy. Zmiana przepisów prawa oraz zmiana wynagrodzenia wykonawcy nie była przewidziana w siwz i w ogłoszeniu. Czy związku z tym zamawiający może dokonać zmian w umowie?
Odpowiedź
Dopuszczenie wprowadzenia istotnej zmiany do zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego wymaga przewidzenia jej możliwości oraz określenia warunków dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA zaprasza do przetargu wyboru wykonawców na dobór, montaż i uruchomienie kompensatorów mocy biernej
Ogłoszenie premium 7 dni do końca10.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych oraz montaż instalacji hydrantowej p.poż
Ogłoszenie premium 25 dni do końca28.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz oraz określił warunki takiej zmiany. Oznacza to, iż każda istotna zmiana umowy jest dopuszczalna pod warunkiem, iż została uprzednio przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub w treści specyfikacji wraz z podaniem warunków dokonania tej zmiany. W przeciwnym razie istotna zmiana umowy jest niemożliwa (art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych).
Zmiana wysokości wynagrodzenia wykonawcy to zmiana istotna umowy o zamówienie publiczne
Należy pamiętać o tym, że zmiana przedmiotu zamówienia wiążąca się ze wzrostem wynagrodzenia wykonawcy, zawsze stanowi istotną zmianę umowy. W związku z tym jej dokonanie poprzez zawarcie aneksu do umowy zawsze będzie wymagało wyczerpującego określenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz warunków, na jakich zmiana może być dokonana (uzasadnienia) w okolicznościach danej sprawy.
Nie jest wystarczające samo ogólne stwierdzenie w siwz lub w ogłoszeniu, że umowa może być zmieniona. Konieczne jest możliwie dokładne określenie warunków takiej zmiany. Aktualne ogłoszenia o przetargach. Znajdź wśród nich zlecenie dla swojej firmy >>
Orzeczenie
W swoich orzeczeniach KIO zajęła stanowisko zgodnie, z którym: "Dopuszczenie przez zamawiającego możliwości zmiany umowy o zamówienie publiczne, bez określenia warunków na jakich dokona zmian, a więc bez określenia konkretnych okoliczności, w których będzie do takiej zmiany uprawniony, jest niezgodne z wymogami art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych" (por. wyrok KIO z 1 września 2010 r. sygn. akt KIO 1776/10, oraz wyrok KIO z 9 lutego 2010 r. sygn. akt KIO/UZP 54/10).
Zasada równego traktowania musi być zachowana
Rozważając możliwość wprowadzenia konkretnej zmiany do umowy na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych należy mieć na uwadze ogólny cel przyświecający udzielaniu zamówień publicznych. Chodzi o zachowanie zasady uczciwej konkurencji oraz zasady równego traktowania wykonawców.
Na podstawie przedstawionych informacji, nie jest możliwe udzielenie wiążącej odpowiedzi w zakresie dopuszczalności lub nie przedmiotowej zmiany umowy. Zasadne jest bowiem jeszcze dokonanie analizy postanowień zawartej umowy (jeżeli stanowiła integralną część siwz) oraz samej specyfikacji. Chodzi o analizę przesłanek uzasadniających wprowadzenie omawianej zmiany w okolicznościach konkretnej sprawy. Konieczna jest również ocena ww. dokumentów pod kątem możliwości odstąpienia od umowy na podstawie art. 145 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Podstawa prawna: art. 144 ust. 1 oraz art. 145 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest Głównym Specjalistą w Departamencie Kontroli Zamówień Współfinansowanych ze Środków UE UZP. Autorka zastrzega, że treść artykułu to jej prywatna opinia a nie oficjalne stanowisko UZP. www.portalzp.pl
-
Konsekwencje odmowy podpisania umowy
Zamówienia publiczneOdmowa podpisania umowy o wykonanie zamówienia publicznego nie oznacza wykluczenia wykonawcy z możliwości ubiegania się o uzyskanie kolejnych zamówień publicznych udzielanych przez zamawiającego, w odniesieniu do którego wykonawca uchylił się od podpisania umowy. -
Kto może naliczyć kary umowne od wykonawcy?
Przetargi krok po krokuSpecjalista ds. zamówień publicznych, komisja przetargowa, a może pracownik prowadzący daną inwestycję? Kto powinien naliczyć karę umowną wykonawcy, który nie dotrzymał terminu realizacji umowy? -
Upewnij się, jaki jest termin na zawarcie umowy z wykonawcą!
Przetargi krok po krokuStandstill to najkrótszy termin, w którym zamawiający jest zobowiązany powstrzymać się od zawarcia umowy o udzielenie zamówienia publicznego już po wyborze najkorzystniejszej oferty.