Pytanie
Czym różni się procedura wykluczenia wykonawcy od odrzucenia oferty?
Odpowiedź
Wykluczenie dotyczy podmiotu, a więc wykonawcy biorącego udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, natomiast odrzucenie dotyczy przedmiotu, czyli oferty złożonej w postępowaniu.
Z postępowania wyklucza się wykonawców, którzy nie spełniają warunków udziału w postępowaniu - tzw. "warunków pozytywnych", określonych przez zamawiającego w oparciu o treść art. 22 ustawy Prawo zamówień publicznych, jak również tzw. "warunków negatywnych", wynikających z przepisów art. 24 ustawy Prawo zamówień publicznych. Odrzucenie oferty następuje na podstawie art. 89 ustawy Prawo zamówień publicznych, w którym to przepisie wymienione zostały enumeratywnie przesłanki skutkujące koniecznością odrzucenia oferty w postępowaniu. Jeżeli wykonawca podlega wykluczeniu, to jego ofertę należy uznać za odrzuconą (zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 4 ustawy Pzp).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetargi nieograniczone na usługi i remonty budowlane
Ogłoszenie premium 26 dni do końca14.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Kiedy wykluczyć wykonawcę, a kiedy odrzucić ofertę?
Zamawiający powinien zweryfikować najpierw, czy wykonawcy, którzy złożyli oferty nie podlegają wykluczeniu z postępowania. Jeżeli zaistnieją ku temu przesłanki, to należy ich wykluczyć, a ich oferty uznać za odrzucone, nawet wówczas, jeżeli są prawidłowe. Następnie należy zweryfikować prawidłowość ofert złożonych przez wykonawców, którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania. Po dokonaniu analizy ofert, ewentualnym dokonaniu poprawek czy też wyjaśnień, zamawiający ma obowiązek odrzucić oferty, które zgodnie z art. 89 ust. 1 podlegają odrzuceniu, czyli - cyt:
"Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
1. jest niezgodna z ustawą;
2. jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3;
3. jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
4. zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
5. została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert;
6. zawiera błędy w obliczeniu ceny;
7. wykonawca w terminie 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia nie zgodził się na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3;
8. jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów."
Uwaga!
Zamawiający odrzuca ofertę, zgodnie z treścią art. 90 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, również wówczas, gdy wykonawca poproszony o złożenie wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny nie złoży tych wyjaśnień w wymaganym terminie lub też, jeżeli te wyjaśnienia nie potwierdzają, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska.
Przykład
Wykluczenie z postępowania dotyczy sytuacji, gdy wykonawca nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, natomiast odrzucenie dotyczy samej oferty.
Stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej
Powyższe potwierdza również wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 kwietnia 2012r. (sygn. akt. KIO 754/12), w którym KIO stwierdziła, że - cyt: "Izba zwraca uwagę, że stwierdzenie niespełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu nie stanowi podstawy odrzucenia oferty, lecz powinno skutkować wykluczeniem wykonawcy z udziału w postępowaniu. Zgodnie bowiem z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu. Ocenie pod kątem zgodności z siwz podlega treść oferty wykonawcy ( )". www.portalzp.pl
-
Korzyści z zamieszczenia ogłoszenia o przetargu w prasie codziennej
Zamówienia publicznePublikacja ogłoszenia w prasie może stanowić istotny argument odnośnie transparentnego, aktywnego i w pełni jawnego przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia publicznego, co jest szczególnie istotne przy udzielaniu zamówień współfinansowanych ze środków UE. -
Wykonawca musi wskazać nazwę oferowanych urządzeń
Zamówienia publiczneNieskonkretyzowanie przedmiotu oferty - brak wskazania nazwy i modelu zaoferowanego urządzenia uniemożliwia weryfikację oferty, co do zgodności z siwz, a ponadto daje dużą dowolność wykonawcy na etapie realizacji umowy. -
Wykluczenie wykonawcy z powodu wcześniejszego rozwiązania z nim umowy
Przetargi krok po krokuZamawiający, który wcześniej rozwiązał umowę z określonym wykonawcą jest zobowiązany wykluczyć go postępowania o udzielenie zamówienia, ale tylko wtedy gdy spełnione zostaną trzy przesłanki. -
Ocena ofert jest jawna
Zamówienia publiczneWykonawca zainteresowany przebiegiem oceny ofert w zakresie kryteriów subiektywnych może zażądać od zamawiającego ujawnienia kart indywidualnej oceny ofert sporządzonych przez członków komisji przetargowej.