Pytanie
Czy zamawiający może przewidzieć w ramach prawa opcji z art. 441 ustawy Prawo zamówień publicznych wydłużenie realizacji umowy – wynajmu samochodów na kolejny okres – maksymalnie 12 miesięcy? Zamawiający planuje udzielić zamówienia publicznego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych na najem samochodów służbowych. Umowa ma być zawarta na 36 miesięcy. Zamawiający chciałby mieć natomiast możliwość korzystania z samochodów przez ewentualnie dłuższy okres + maksymalnie 12 miesięcy w ramach prawa opcji. Czy będzie to zgodne z prawem zamówień publicznych? Jeśli tak, jak powinna brzmieć treść zapisów w projekcie umowy, dokumentacji przetargowej w ww. dot. prawa opcji? Proszę o wzór zapisów.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont kominów w budynku wielorodzinnym
Ogłoszenie premium 12 dni do końca26.09.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont pomieszczeń zsypowych
Ogłoszenie premium 22 dni do końca06.10.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Wydłużenie terminu realizacji umowy, przewidziane na okoliczność skorzystania przez zamawiającego z prawa opcji, jest dopuszczalne. W związku z tym, że skorzystanie z prawa opcji odbywa się na podstawie jednostronnego oświadczenia zamawiającego, treść umowy musi zawierać wszelkie informacje umożliwiające podjęcie takiego działania. O tym, jakie są to informacje, przesądza treść art. 441 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 441 ustawy Pzp zamawiający może skorzystać z opcji, jeżeli przewidział opcję w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia w postaci zrozumiałych, precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych, które łącznie spełniają następujące warunki:
- określają rodzaj i maksymalną wartość opcji;
- określają okoliczności skorzystania z opcji;
- nie modyfikują ogólnego charakteru umowy.
Zastrzeżenie opcji umożliwia jednostronną zmianę zakresu świadczenia przez zamawiającego w sposób wynikający z dokumentów zamówienia. Skorzystanie z opcji nie wymaga zatem zmiany umowy.
Najistotniejsze wydaje się nie tylko opisanie opcji i jej zakresu (w Państwa przypadku objęcie prawem opcji kolejnych, po upływie 36 miesięcy, 12 miesięcy świadczenia), ale również ustalenie ceny za realizację opcji. W opisanej sytuacji możliwe wydaje się zobowiązanie wykonawcy niejako "z góry" do świadczenia w okresie opcjonalnych 12 miesięcy, w cenie niezmiennej względem obowiązującej w okresie pierwszych 36 miesięcy.
Należy pamiętać, że termin realizacji zamówienia powinien obejmować możliwie najdłuższy czas realizacji świadczenia, czyli w Państwa przypadku 48 miesięcy. Zapis w zakresie terminu może wyglądać następująco:
Termin realizacji umowy wynosi maksymalnie 48 miesięcy, z tym zastrzeżeniem, że 36 miesięcy dotyczy zakresu podstawowego, a 12 miesięcy dotyczy prawa opcji.
Dalsze przykładowe zapisy:
1. W ramach niniejszej umowy zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji, polegającego na realizacji przedmiotu umowy w okresie od 37. do 48. miesiąca od dnia jej zawarcia.
2. Zamawiający zastrzega, iż część zamówienia określona jako "prawo opcji" jest jednostronnym uprawnieniem, a nie zobowiązaniem zamawiającego. Zamawiający może nie skorzystać z prawa opcji, a wykonawcy nie przysługują z tego tytułu żadne roszczenia, co niniejszym akceptuje poprzez podpisanie niniejszej umowy.
3. Zamówienie objęte prawem opcji wykonawca będzie zobowiązany wykonać po uprzednim otrzymaniu zawiadomienia od zamawiającego, że zamierza z prawa opcji skorzystać. Zamawiający jest uprawniony do skorzystania z prawa opcji w okresie ………………… od dnia zawarcia umowy.
4. W przypadku skorzystania przez zamawiającego z prawa opcji wykonawca jest zobowiązany do jego realizacji, na warunkach określonych w niniejszej umowie. Zamawiający zastrzega również, że ceny jednostkowe objęte opcją, tj. miesięczna opłata za najem ……………., będą identyczne jak w zamówieniu podstawowym oraz niezmienne w całym okresie realizacji umowy. Powyższe wykonawca akceptuje przez podpisanie umowy.
Podstawa prawna
art. 441 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.).
Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, autor bloga www.pzpzamowieniapubliczne.blogspot.pl, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej.
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Czy stosując prawo opcji, wolno wydłużyć czas trwania umowy o zamówienie publiczne?
Zamówienia publiczneTermin realizacji umowy powinien zostać ustalony w sposób uwzględniający maksymalny termin, w jakim może nastąpić realizacja zarówno zakresu podstawowego jak i zakresu objętego prawem opcji. -
Co zrobić, gdy zamawiający popełni błąd w oszacowaniu wartości zamówienia?
Przetargi krok po kroku -
Ponowne zawiadomienie o przetargu - Pzp
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych zobowiązuje zamawiających, aby w przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia niezwłocznie zawiadamiali wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia w tym postępowaniu, o wszczęciu kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia. -
Jak powinien postąpić zamawiający, gdy w oświadczeniu wykonawcy jest błędne odniesienie do warunków postępowania? Pzp w praktyce
Przetargi krok po kroku