Pytanie
Jaka jest podstawa prawna, aby w krajowym postępowaniu z wolnej ręki wymagać od przedstawiciela wykonawcy, przed przystąpieniem do negocjacji na temat ceny, upoważnienia do przeprowadzenia tych negocjacji i złożenia oferty? Mam wykonawcę, który domaga się przedstawienie takiej podstawy prawnej, i pełnomocnictwo chce pokazać dopiero podczas podpisywania umowy, choć złożył ofertę, nie przedstawiając pełnomocnictwa w odpowiedzi na zaproszenie do negocjacji. Wolna ręka po braku ofert, także tylko cena jest negocjowana – chciałem sporządzić protokół z negocjacji i dać go do zatwierdzenia przez kierownika zamawiającego wraz z oświadczeniami o niepodleganiu wykluczeniu i dopiero potem podpisać umowę. Umowę i tak może podpisać osoba do tego upoważniona. Także pełnomocnictwo i tak będą musieli pokazać.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "BUDOWLANI" ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie: Prac remontowych w budynku siedziby Zarządu Spółdzielni
Ogłoszenie premium 10 dni do końca24.10.2024
BYDGOSZCZ, Kujawsko - PomorskiePrzetargi, Przetargi na dostawę -
Zarząd WSM "Ochota" zawiadamia, że odbędzie się przetarg na remont schodów wejściowych i budowę pochylni
Ogłoszenie premium 20 dni do końca03.11.2024
WARSZAWA, MazowieckiePrzetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Skoro w trybie zamówienia z wolnej ręki pierwszą czynnością wykonawcy są negocjacje, w trakcie których wykonawca de facto składa ofertę (w trakcie negocjacji kształtowana jest treść oferty), to analogicznie do trybów "z ofertami", na tym etapie należy sprawdzić, czy osoby składające ofertę są do tego umocowane.
Zgodnie z art. 213 ust. 1 ustawy Pzp zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Negocjacje stanowią czynność w postępowaniu, która odnosi się do wykonawcy w rozumieniu definicji określonej w art. 7 pkt 30 ustawy Pzp. W trybie zamówienia z wolnej ręki podmiot otrzymuje status wykonawcy od momentu zaproszenia do negocjacji. Aby zatem przystąpić do negocjacji, zamawiający musi zweryfikować, czy na negocjacjach rzeczywiście stawił się wykonawca zaproszony do negocjacji (oczywiście wykonawca może być reprezentowany przez odpowiednio umocowaną osobą) bądź też czy dokumenty dotyczące procesu negocjacji podpisał wykonawca (zależnie od tego, w jaki sposób są prowadzone negocjacje). Przed przystąpieniem do negocjacji konieczne jest potwierdzenie, czy mamy w ogóle do czynienia z wykonawcą, gdyż osoby te mają wpływ na treść przyszłej umowy.
Podobnie jak w przypadku trybów, w których składana jest oferta, której treść ma wpływ na wybór wykonawcy i zawarcie umowy – weryfikuje się umocowanie osób podpisujących ofertę, tak i w przypadku trybów negocjacyjnych, w których osoby uczestniczące w negocjacjach mają wpływ na treść zobowiązań wykonawcy (negocjacje kształtują treść oferty wykonawcy) i ewentualny wybór wykonawcy – należy zweryfikować, czy negocjują osoby reprezentujące wykonawcę.
W § 13 rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, określono, jakich dokumentów zamawiający może żądać od wykonawcy w celu potwierdzenia, że osoba działająca w imieniu wykonawcy jest umocowana do jego reprezentowania. Rozporządzenie odnosi się do wszystkich trybów udzielania zamówień. Tym samym, skoro w trybie zamówienia z wolnej ręki pierwszą czynnością wykonawcy są negocjacje, w trakcie których wykonawca de facto składa ofertę (w trakcie negocjacji kształtowana jest treść oferty), to analogicznie do trybów „z ofertami", na tym etapie należy sprawdzić, czy osoby składające ofertę są do tego umocowane.
Podstawa prawna
• Art. 7 pkt 30, art. 213 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1129),
• § 13, 14 i 15 Rozporządzenia ministra rozwoju, pracy i technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2415).
Anna Żochowska – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, obecnie pracuje w departamencie ds. zamówień publicznych w jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Jeden wykonawca - jedyna opcja? Wyjaśniamy, kiedy można zastosować zamówienie z wolnej ręki
Zamówienia publiczneUstawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.) dopuszcza możliwość udzielenia zamówienia, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze - jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia*. -
Podmiotowe środki dowodowe: czy można je modyfikować po złożeniu oferty?
Przetargi krok po kroku -
Termin na opublikowanie ogłoszenia o wyniku postępowania w sprawie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki - kiedy nastąpiło zawarcie umowy?
Zamówienia publiczneTermin 30 dni na zamieszczenie ogłoszenia o wyniku postępowania w BZP liczy się od dnia "faktycznego" zawarcia umowy, a nie od daty wpisanej w treści umowy jako data zawarcia, jeżeli podpisanie umowy przez obie strony nie nastąpiło rzeczywiście w tak wskazanym dniu. -
Jak sprawdzić czy pełnomocnictwo rodzajowe jest ważne?
Zamówienia publiczneCo do zasady, zmiana w zarządzie spółki nie wpływa na ważność udzielonego pełnomocnictwa do działania w imieniu i na rzecz spółki.