Pytanie
Czy w jednym postępowaniu na zakup energii elektrycznej można zastosować w SWZ wymóg zaoferowania przez wykonawców ceny za energię w dwóch modelach w następujący sposób: zamawiający wymaga lub dopuszcza możliwość składania ofert wariantowych na zakupu energii elektrycznej z zachowaniem dwóch dopuszczalnych wariantów (modeli zakupowych):
• model 1 (oferta podstawowa): zakup energii elektrycznej po stałej cenie za 1 MWh w trakcie całego okresu realizacji zamówienia;
• model 2 (oferta wariantowa): zakup energii "spotowo", tj. poprzez transakcje dokonywane, na rzecz zamawiającego, w ramach Rynku Dnia Następnego (RDN) będącego rynkiem SPOT Towarowej Giełdy Energii (TGE).
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie następujących robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 18 dni do końca21.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Szczecińska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłasza przetarg nieograniczony na remont chodników i dojść do klatek znajdujących się na terenie osiedli SSM
Ogłoszenie premium 18 dni do końca21.07.2025
SZCZECIN, Zachodniopomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Oferty na realizację przedmiotu zamówienia wg zasad określonych dla modelu 1 stanowią oferty podstawowe, natomiast oferty na realizację zamówienia wg zasad określonych dla modelu 2 stanowią oferty wariantowe. Zamawiający na podstawie złożonych ofert i prognozowanego na podstawie danych historycznych profilu zużycia dokona oceny opłacalności obu modeli. Na podstawie porównania obu modeli zamawiający podejmie decyzję, na podstawie którego modelu będzie dokonywał zakupu energii w ramach przedmiotowego zamówienia.
Odpowiedź
Sprawa wymaga szczegółowej analizy. Na podstawie danych wskazanych w treści pytania wydaje się możliwe wymaganie lub dopuszczenie złożenia oferty wariantowej przewidującej zakup energii na innych warunkach niż w ofercie podstawowej. Niemniej jednak obowiązkiem zamawiającego jest określenie kryteriów oceny ofert (wskazanie sposobu porównania ofert) już na etapie przygotowania postępowania. Tym samym o tym, który model „będzie realizowany", decyduje wynik poszczególnych ofert uzyskany po dokonaniu oceny z zastosowaniem jednoznacznych kryteriów.
Wyjaśnienie
W odniesieniu do ofert wariantowych ustawodawca wskazał, że:
1. Zamawiający może dopuścić albo wymagać w ogłoszeniu o zamówieniu, a jeżeli ogłoszenie o zamówieniu nie było wymagane, w dokumentach zamówienia, złożenia oferty wariantowej. Oferta wariantowa musi być związana z przedmiotem zamówienia.
2. Jeżeli zamawiający wymaga lub dopuszcza możliwość złożenia oferty wariantowej, określa w dokumentach zamówienia:
• minimalne wymagania dla oferty wariantowej oraz wymagania dotyczące ich składania, w szczególności informację o możliwości złożenia oferty wariantowej wraz z ofertą podstawową albo zamiast oferty podstawowej;
• kryteria oceny ofert, w sposób zapewniający możliwość ich zastosowania zarówno w odniesieniu do oferty podstawowej, jak i oferty wariantowej.
Powyższe wynika z treści art. 92 ustawy Pzp.
Ustawodawca zrezygnował z definiowania pojęcia oferty wariantowej. Jedyny wymóg stanowi, że oferta wariantowa musi być związana z przedmiotem zamówienia.
Wedle komentarza UZP do ustawy Pzp z 2019 roku: "Obecnie nie powinno ulegać wątpliwości, że oferta wariantowa oznacza każdą odmienność od warunków zamówienia, które dotyczą samego zamówienia, a nie postępowania o udzielenie zamówienia. Chodzi zwłaszcza o odstępstwo od warunków, które wynikają z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia lub projektowanych postanowień umowy. W szczególności oferta wariantowa to oferta: przewidująca użycie odmiennych materiałów, zastosowanie innej technologii, równoważne czy pełniące te same funkcje wyposażenie prowadzące do osiągnięcia założonego celu".
Choć powyższe nie wynika wprost z przywołanego stanowiska UZP, jako warunek zamówienia należy poczytywać warunki wypłaty wynagrodzenia należnego wykonawcy, w tym także, jak się wydaje, sposób ustalenia jego wysokości. W związku z powyższym stałabym na stanowisku, że świadczenie realizowane i wyceniane według modelu 1 może stanowić ofertę podstawową, to natomiast realizowane i wyceniane według modelu 2 – ofertę wariantową.
Zamawiający ma jednak obowiązek określenia w dokumentach zamówienia kryteriów oceny ofert w sposób zapewniający możliwość ich zastosowania zarówno w odniesieniu do oferty podstawowej, jak i oferty wariantowej. Jak wskazał UZP w przywołanej wcześniej publikacji: "Wymaganie jedności kryteriów oceny ofert dla oferty podstawowej oraz oferty wariantowej oznacza, że żadne z kryteriów nie może odnosić się wyłącznie do oferty podstawowej lub wyłącznie do oferty wariantowej. Nie wynika jednak z tego, że odmienności oferty wariantowej od oferty podstawowej nie mogą dotyczyć cech uwzględnianych przy wartościującej ocenie ofert. Przeciwnie, kryteria oceny ofert powinny być tak dobrane, aby umożliwiały porównanie ofert wariantowych z ofertami podstawowymi w tych istotnych dla zamawiającego aspektach, które je od siebie różnią".
Przygotowując postępowanie, należy zwrócić uwagę na potrzebę szczegółowego opisania obu wariantów, w tym w szczególności sposobu obliczenia ceny zarówno oferty podstawowej, jak i wariantowej. Powyższe oznacza, że niedopuszczalne jest dokonywanie wyboru modelu na podstawie informacji przekazanych w ofertach, a dopiero następnie dokonywanie wyboru najkorzystniejszej oferty w wybranym modelu. W pewnym uproszczeniu można wskazać, że o tym, czy najkorzystniejsza okaże się oferta podstawowa, czy wariantowa (tj. który model będzie realizowany), decydować muszą kryteria wskazane w dokumentach zamówienia.
Podstawa prawna
Art. 92 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605).
Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Prawo opcji w zamówieniach publicznych: jak skutecznie wykorzystać i uniknąć pułapek?
Zamówienia publiczneOpisując przedmiot zamówienia, zamawiający zobowiązany jest między innymi podać jego wielkość poprzez określenie w treści specyfikacji warunków zamówienia minimalnego poziomu zapotrzebowania. Ewentualne zwiększenie ponad określone minimum może stanowić właśnie opcję, której wykorzystanie uzależnione jest od decyzji zamawiającego. -
Jak ocenić oferty, gdy PŚD nie są kompletne dla wszystkich wykonawców?
Przetargi krok po kroku -
Zamówienia publiczne: jak postępować przy podejrzeniu rażąco niskiej ceny?
Przetargi krok po kroku -
Zamówienie publiczne na dostawę gadżetów: czy oferta z różnymi cenami jednostkowymi w opcji jest ważna?
Przetargi krok po kroku