Pytanie:
Zamawiający w postępowaniu dotyczącym zakupu tonerów i tuszy do drukarek zapisał w siwz, iż ceny jednostkowe na ten sam asortyment powinny być jednakowe zarówno w zamówieniu podstawowym jak i opcjonalnym. Ilość pozycji asortymentowych liczona jest w setkach. Wykonawca na trzy te same pozycje asortymentowe - w dwóch podał ceny jednostkowe jednakowe (niższe), w jednej cenę jednostkową wyższą. Czy zamawiający na mocy art. 87 ust 2 pkt 3 ustawy Pzp może dokonać poprawy innej omyłki jeśli ogólna wartość oferty nie ulegnie znaczącej zmianie? Poprawienie oznaczałoby poprawienie ceny jednostkowej, a tym samym stanowiłoby ingerencję w treść oferty.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 26 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Dostawa i wdrożenie infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 15 dni do końca02.10.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
Poprawa tzw. innej omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp możliwa jest w sytuacji, gdy omyłka polega na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, a jej poprawienie nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty. Przy czym obydwie przesłanki muszą być spełnione łącznie. Konieczna jest analiza wszystkich przedłożonych z ofertą dokumentów oraz zapisów siwz.
Aby zastosować w opisanej sytuacji art. 87 ust 2 pkt 3 ustawy Pzp należy najpierw wykazać, że działanie wykonawcy polegające na tym, że na trzy te same pozycje asortymentowe - w dwóch zawierają ceny jednostkowe jednakowe (niższe), w jednej cenę jednostkową wyższą, stanowi niezgodność z konkretnymi zapisami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Dopiero następnie należy dokonać analizy czy stwierdzona niezgodność ma zasadniczy i nieusuwalny charakter oraz czy jej poprawa jest możliwa w efekcie samodzielnego działania zamawiającego.
Niekiedy okazać się może, że omyłki nie można poprawić, a ofertę należy odrzucić.
Zapis zawarty w siwz zgodnie, z którym ceny jednostkowe na ten sam asortyment powinny być jednakowe zarówno w zamówieniu podstawowym jak i opcjonalnym, nie wskazuje, którą cenę jednostkową należy uznać za prawidłową w przypadku ich rozbieżności, tak aby czynności poprawy innej omyłki zamawiający mógł dokonać samodzielnie. Dlatego na tym etapie konieczna jest szczegółowa analiza wszystkich dokumentów złożonych wraz z ofertą oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z ewentualnymi wyjaśnieniami jej treści dokonywanych w oparciu o art. 38 ustawy Pzp. Warto zapoznać się również z orzecznictwem dotyczącym poprawy tzw. innej omyłki.
Podstawa prawna: . art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.). www.portalzp.pl
-
Termin zawarcia umowy
Zamówienia publiczneZawarcie umowy z wykonawcą, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, bądź też z którym zostały ustalone istotne warunki umowy, jest ostatnim etapem procedury zmierzającej do udzielenia zamówienia publicznego. -
Zmiana ustawy Prawo zamówień publicznych
Zamówienia publicznePo wejściu w życie nowych przepisów zamawiający zobowiązani będą między innymi do ustalania innych, niż wyłącznie cena, kryteriów wyboru wykonawcy zamówienia publicznego, a cena nie będzie musiała mieć decydującego znaczenia. -
Zastosowanie podpisu elektronicznego w zamówieniach publicznych
Zamówienia publicznePodpis elektroniczny, jak każda nowość w wirtualnej przestrzeni, budzi pewne obawy. Wynikają one głównie z braku wiedzy o tego typu instrumentach i procedurach z ich wykorzystaniem. -
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych: cena nie będzie już jedynym kryterium
Zamówienia publiczneZgodnie z najnowszą nowelizacją przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego o wartości przekraczającej równowartość 30.000 euro, tylko w określonych ustawą przypadkach, będzie mógł ustalić jako jedyne kryterium wyboru wykonawcy - cenę realizacji zamówienia.