Partnerzy serwisu:
Zgodnie z ustaw± Prawa Zamówieñ Publicznych dla postêpowania prowadzonego w trybie zamówienia z wolnej rêki, przewidziano mo¿liwo¶æ, ale nie wymóg, przekazania odpowiednio Urzêdowi Publikacji Unii Europejskiej lub zamieszczenia w Biuletynie Zamówieñ Publicznych, og³oszenia o zamiarze zawarcia umowy.

Pytanie:

Czy postępowanie na dostawę wody i odprowadzenie ścieków przeprowadzone na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 ustawy Pzp musi być poprzedzone zamieszczeniem ogłoszenia w Biuletynie ZP o zamiarze zawarcia umowy? Co zrobić jeśli zawarto wcześniej umowę bez przeprowadzenia procedury? W jaki sposób oszacować wartość tego zamówienia biorąc pod uwagę zawarcie umowy na czas nieokreślony na podstawie art. 143 ust. 1 pkt. 1 ustawy Pzp?

Odpowiedź:

W regulacji art. 66 ust. 2 ustawy Pzp dla postępowania prowadzonego w trybie zamówienia z wolnej ręki, przewidziano możliwość przekazania odpowiednio Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej lub zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych, ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy. Powinno ono zawierać co najmniej:

- nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego;

- określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia;

- uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki;

- nazwę (firmę) albo imię i nazwisko oraz adres wykonawcy, któremu zamawiający zamierza udzielić zamówienia. Zobacz: Zamówienie z wolnej ręki - wzór protokołu postępowania o zamówienie publiczne

Jest to instytucja fakultatywna, zależna od woli zamawiającego, konsekwencją jej zastosowania jest zwiększona ochrona prawna przed unieważnieniem zawartej umowy oraz skrócenie terminów na wniesienie odwołania.

W pierwszej kolejności należy potwierdzić właściwość wyboru trybu zakupowego, którym w odniesieniu do zamówień na dostawę wody i odprowadzanie ścieków, w okolicznościach istnienia monopolu naturalnego, jest tryb zamówienia z wolnej ręki. Zastosowanie znajduje tu przesłanka z art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp. Zgodnie z nią zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze.

Podstawa prawna:

- art. 34 ust. 3 pkt 1, art. 66 ust. 2, art. 67 ust. 1 pkt. 1a, art. 67 ust. 3 pkt. 1 lit. a), art. 142 ust. 1, art. 143 ust. 1 pkt 1-5 ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).

  • Sprawozdanie z zamówieñ publicznych udzielonych w 2014 roku

    Komunikaty
    Marek Okniñski
    Ustawa Prawo zamówieñ publicznych nak³ada na zamawiaj±cych obowi±zek przekazania do Urzêdu Zamówieñ Publicznych sprawozdania z udzielonych w 2014 roku zamówieñ publicznych. Obowi±zek dotyczy zarówno zamówieñ o warto¶ci powy¿ej równowarto¶ci 30.000 jak i zamówieñ których warto¶æ nie przekroczy³a wskazanego progu.
    Zakres informacji zawartych w sprawozdaniu obejmuje równie¿ zamówienia o warto¶ci do 30.000.
  • Dokumenty wyja¶niaj±ce ra¿±co nisk± cenê

    Przetargi krok po kroku
    Marta Mikulska-Nawacka
    Dowodem w wyja¶nianiach co do ra¿±co niskiej ceny mo¿e byæ dokument potwierdzaj±cy nabycie niektórych towarów po okre¶lonych cenach.
    Dowodem w wyja¶nianiach co do ra¿±co niskiej ceny mo¿e byæ dokument potwierdzaj±cy nabycie niektórych towarów po okre¶lonych cenach.
  • Konsekwencje upad³o¶ci wykonawcy

    Zamówienia publiczne
    Konrad Majewski, Kamil Stolarski
    Z punktu widzenia zamawiaj±cego odmiennie przedstawia siê sytuacja wykonawców, którzy og³osili upad³o¶æ przed udzieleniem zamówienia od tych, którzy dokonali tego po przyznaniu zlecenia publicznego.
  • Samo podejrzenie wyst±pienia ra¿±co niskiej ceny nie mo¿e skutkowaæ automatycznie odrzuceniem oferty

    Przetargi krok po kroku
    Justyna Anda³a-Sêpkowska
    W sytuacji, gdy cena oferty wydaje siê zbyt niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi w±tpliwo¶ci zamawiaj±cego co do mo¿liwo¶ci jego prawid³owego wykonania, zamawiaj±cy mo¿e ¿±daæ wyja¶nieñ dotycz±cych wysoko¶ci ceny.
    Zbyt niska cena oferty mo¿e budziæ w±tpliwo¶ci zamawiaj±cego co do w³a¶ciwego wykonania zamówienia.