Pytanie
Moje pytanie dotyczy umów z inspektorem nadzoru nad robotami budowlanymi. Łączna wartość umów podpisanych z tym samym inspektorem przekracza w ciągu jednego roku wartość 14 000 euro, natomiast indywidualnie każda z tych umów jest poniżej progu 14 000 euro. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć zakresu i wartości nadzorowanych prac z góry, wykonanie tych prac uzależnione jest bowiem od wpływu środków finansowych z zewnątrz w kilku transzach lub wcale. Czy powinienem przeprowadzić przetarg na inspektora nadzoru, czy może potraktować każdą umowę osobno?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Dostawa i wdrożenie infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 14 dni do końca02.10.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
W opisanym przypadku mamy do czynienia z kilkoma odrębnymi zamówieniami. Wskazuje na to przede wszystkim fakt, że nadzory inwestorskie dotyczą robót budowlanych wykonywanych na odrębnych obiektach budowlanych. W tym przypadku fakt, że zamówienia zlecane są przez jednego zamawiającego i to, że potencjalnie może znaleźć się na rynku wykonawca mogący zrealizować te zamówienia łącznie, będzie miał drugorzędne znaczenie. Dodatkowo, jeżeli wszczynając pierwsze postępowanie, działając z należytą starannością nie mogłeś przewidzieć, że otrzymasz dodatkowe środki finansowe na kolejne tożsame rodzajowo zamówienia, nawet jeżeli mogą być one zrealizowane przez jednego i tego samego wykonawcę, należy uznać, że mogą one zostać udzielone w odrębnych postępowaniach.
Punktem wyjścia dla dokonania oceny, czy dopuszczalne jest dzielenie opisanych przez Ciebie zamówień, powinno być określenie ich wartości szacunkowej z należytą starannością, a po drugie ustalenie, czy w opisanym przypadku mamy do czynienia z jednym, czy kilkoma odrębnymi zamówieniami. Weź pod uwagę, że ustawa Pzp zakazuje dokonywania podziału zamówienia na części, ale tylko w przypadku, jeżeli ma to na celu uniknięcie stosowania przepisów ustawy. Jednym słowem taki podział jest zabroniony tylko wówczas, gdy w jego wyniku mógłbyś zastosować do podzielonych części lub choćby jednej z nich nieuprawnioną w tym przypadku procedurę, którą stosuje się do zamówień o wartości poniżej określonego progu.
Jedno zamówienie czy kilka?
Zgodnie z opinią prawną Urzędu Zamówień Publicznych ocena, czy masz do czynienia z jednym, czy kilkoma zamówieniami powinna polegać na zastosowaniu trzech niżej wskazanych kryteriów:
- Tożsamości przedmiotowej zamówienia - czyli ocenie, czy masz do czynienia z zamówieniami tego samego rodzaju i o tym samym przeznaczeniu,
- Tożsamości czasowej zamówienia - czyli ocenie, czy zamówienia będą zlecane i realizowane w tej samej perspektywie czasowej, obejmującej, co do zasady, jeden rok budżetowy lub będące objęte tą samą decyzją o dofinansowaniu.
- Tożsamości podmiotowej (wykonawczej) zamówienia - czyli ocenie, czy masz możliwość uzyskania zamówienia u jednego i tego samego wykonawcy.
Zapamiętaj!
Przy dokonywaniu powyższej oceny należy brać pod uwagę okoliczności, które są Ci znane w momencie wszczynania postępowania. Z naruszeniem zakazu dzielenia zamówienia mamy do czynienia jedynie w przypadku, jeżeli wszczynając pierwsze postępowanie i działając z należytą starannością, mogłeś przewidzieć wszystkie kolejne tożsame rodzajowo zamówienia, które mogą być zrealizowane przez jednego i tego samego wykonawcę.
W opisanym przypadku, jeżeli ze względu na brak środków finansowych nie jesteś w stanie przewidzieć konieczności udzielenia kolejnych zamówień, należy uznać, że te zamówienia, które zostaną udzielone po pozyskaniu dodatkowych nie możliwych wcześniej do przewidzenia środków są odrębnymi zamówieniami i możesz ich udzielić w odrębnych postępowaniach.
Tożsamość przedmiotowa
Opierając się na przytoczonych wyżej kryteriach, należy przesądzić, że z całą pewnością zachodzi tożsamość czasowa zamówień. Rozważenia wymaga jednak kwestia ich tożsamości przedmiotowej i podmiotowej. Przy ustalaniu istnienia tożsamości przedmiotowej zamówień powinieneś brać pod uwagę przede wszystkim, to czy planowane do zlecenia usługi mają takie samo lub podobne przeznaczenie, a co za tym idzie czy pełnią te same lub podobne funkcje. Ponieważ, w przypadku robót budowlanych Europejski Trybunał Sprawiedliwości (wyrok ETS z 5 października 1998 r. w sprawie Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Francuskiej sygn. akt. C-16/98) uznał, że o tym, czy w konkretnym przypadku można mówić o kilku zamówieniach, czy jednym zamówieniu, dotyczącym jednego obiektu budowlanego, decyduje to, czy wynik całości robót budowlanych lub inżynieryjnych może spełniać samoistnie funkcję gospodarczą lub techniczną.
W mojej opinii przez analogię należy postępować z nadzorami inwestorskimi. Fakt, że nadzory będą pełnione nad odrębnymi obiektami budowlanymi (wykonywanymi na podstawie odrębnej dokumentacji projektowej i na podstawie oddzielnego pozwolenia na budowę) o różnej skali trudności technicznych może powodować, iż inne będą twoje wymogi odnośnie posiadanych przez wykonawcę uprawnień budowlanych oraz doświadczenia. Z tego względu powinieneś przyjąć, że jeżeli poszczególne nadzory dotyczą odrębnych obiektów budowlanych, a tym bardziej, jeśli dotyczą różnych branż, to nie masz obowiązku sumowania ich wartości.
Tożsamość podmiotowa
Jeżeli natomiast chodzi o tożsamość podmiotową opisanych zamówień, to powinieneś się zastanowić czy na rynku istnieją wykonawcy, którzy w zwykłym toku spraw mogliby się podjąć zrealizowania wszystkich przeznaczonych do realizacji zamówień. Jeżeli nadzory inwestorskie dotyczą różnych rodzajowo robót budowlanych z różnych branż, należy przyjąć, że ich wykonawcy, co do zasady, muszą legitymować się innymi uprawnieniami, niezbędnymi do ich wykonywania. Ponieważ jednak piszesz, ż zamówienia na dotychczasowe nadzory zostały udzielone temu samemu inspektorowi nadzoru należy uznać, że istnieje wykonawca, który dysponuje uprawnieniami ze wszystkich interesujących Cię branż. Jeżeli nie jest to sytuacja wyjątkowa i takich wykonawców jest na rynku więcej, należałoby przyjąć, iż zachodzi tożsamość podmiotowa zamówień.
Na podstawie przedstawionego wyżej stanowiska należy uznać, że w opisanym przypadku będziemy mieć do czynienia z kilkoma odrębnymi zamówieniami. Wskazuje na to przede wszystkim fakt, iż nadzory dotyczą różnych obiektów budowlanych, a także prawdopodobnie różnych branż. Dodatkowo, jak wynika z Twojego opisu, udzielając zamówienia na pierwszą usługę nie mogłeś przewidzieć, czy pozyskasz środki finansowe na sfinansowanie kolejnych nadzorów inwestorskich. Z tego względu w opisanym przypadku fakt, że zamówienia zlecane są przez jednego zamawiającego i to, że znajduje się na rynku wykonawca mogący zrealizować te zamówienia łącznie będzie miał drugorzędne znaczenie.
Podstawa prawna: art. 32 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759, ze zm.).
* Autorka jest prawnikiem, praktykiem z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, m.in. Zastępcą Naczelnika Wydziału Zamówień Publicznych w dużej instytucji zamawiającej, obecnie głównym specjalistą ds. zamówień publicznych w firmie wykonawczej.
-
W jaki sposób określić prawidłowo warunki udziału w przetargu na roboty budowlane?
Przetargi krok po krokuPełnienie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie wynika głównie z przepisów ustawy Prawo budowlane. -
Usługi na wykonanie dokumentacji projektowej i kosztorysu inwestorskiego - szacować razem czy osobno?
Przetargi krok po krokuWartości usług wykonania dokumentacji projektowej i usług wykonania kosztorysów inwestorskich wolno sumować. -
Ściągawka z otwarcia ofert
Zamówienia publiczneNaruszenie obowiązków związanych z publicznym otwarciem ofert może stanowić podstawę unieważnienia postępowania. -
Powołanie się na zasoby innej firmy - jakie dokumenty powinien złożyć wykonawca?
Przetargi krok po krokuZamawiający ma prawo żądać dokumentów na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia w stosunku do innych podmiotów, na których potencjał powołuje się wykonawca składający ofertę, a ten inny podmiot będzie brał udział w realizacji zamówienia.