Pytanie
Czy zamawiający może w zapisach siwz dotyczących przetargów powyżej 14.000 euro zamieścić informacje dotyczące specyfikacji materiałowej w taki sposób, który jednoznacznie eliminuje innych producentów. Nadmieniam, iż nie chodzi tu o użycie nazwy własnej producenta a jedynie o swego rodzaju certyfikat określający ponadnormatywne parametry materiału (jest on wyłącznie prywatną inicjatywą danego producenta). Nie jest on wymagany prawem unijnym a tym bardziej polskim. Nadmieniam, że warunki jakie musi spełnić materiał określa Polska Norma 295-1, która jest odpowiednikiem EN 295.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Dostawa i wdrożenie infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 14 dni do końca02.10.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Zamieszczenie takiego zapisu w siwz naruszałoby przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Ponadto przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. W opisanej sytuacji przedmiot zamówienia opisywany jest przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia. Konieczne jest zatem zamieszczenie opisu przedmiotu zamówienia, który pozwoli wykonawcom na złożenie oferty równoważnej. Z kolei zamawiający określając warunki dotyczące samego przedmiotu zamówienia konstruuje je w taki sposób, aby przedmiot zamówienia odpowiadał jego potrzebom. Wykonawcy składający oferty w postępowaniu zobowiązani są potwierdzić, że oferowany przez nich przedmiot zamówienia odpowiada wymaganiom stawianym przez zamawiającego.
W celu potwierdzenia, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, zamawiający może żądać w szczególności:
- próbek, opisów lub fotografii
- opisu urządzeń technicznych, instrukcji obsługi oraz środków stosowanych przez wykonawcę dostaw lub usług
- opisu zaplecza naukowo-badawczego wykonawcy, w celu potwierdzenia zapewnienia odpowiedniej jakości realizowanego zamówienia
- zaświadczenia podmiotu uprawnionego do kontroli jakości potwierdzającego, że dostarczane produkty odpowiadają określonym normom lub specyfikacjom technicznym
- zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem zgodności działań wykonawcy z normami jakościowymi, jeżeli zamawiający odwołują się do systemów zapewniania jakości opartych na odpowiednich normach europejskich
- zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem zgodności działań wykonawcy z europejskimi normami zarządzania środowiskiem, jeżeli zamawiający wskazują środki zarządzania środowiskiem, które wykonawca będzie stosował podczas realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, odwołując się do systemu zarządzania środowiskiem i audytu (EMAS) lub norm zarządzania środowiskiem opartych na europejskich lub międzynarodowych normach poświadczonych przez podmioty działające zgodnie z prawem Unii Europejskiej, europejskimi lub międzynarodowymi normami dotyczącymi certyfikacji.
Powyższy katalog dokumentów ma charakter otwarty. Nie można jednak ustanawiać warunków oraz żądania dokumentów, które w jakikolwiek sposób naruszałyby uczciwą konkurencję. Dyspozycja zawarta w treści art. 25 ustawy Prawo zamówień publicznych wskazuje jednoznacznie, iż można żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. To ostatecznie przesądza o tym, że zapis specyfikacji jest zapisem niedozwolony.
Podstawa prawna: art. 7, art. 25, art. 29 ustawy z 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.) rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. nr 226, poz. 1817).
-
Zamawiający nie musi przechowywać starych siwz na swojej stronie internetowej
Przetargi krok po krokuPrawo zamówień publicznych stanowi, że zamawiający udostępnia siwz od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie ZP albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania ofert. -
Siwz musi być jawna dla wykonawców
Przetargi krok po krokuW przetargu nieograniczonym wykonawca ma obowiązek zamieszczenia siwz na stronie internetowej. Natomiast w przetargu ograniczonym siwz przekazuje się jedynie wykonawcom, którzy spełnili warunki udziału w postępowaniu. -
Zmiana umowy z wykonawcą z powodu zmiany przepisów prawa musi być przewidziana w siwz
Przetargi krok po krokuKażda istotna zmiana umowy jest dopuszczalna pod warunkiem, że została wcześniej przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz wraz z podaniem warunków dokonania tej zmiany.