Pytanie
W 2010 roku zamawiający udzielił zamówienia na doradztwo techniczne przy realizacji projektu informatycznego - na okres 36 miesięcy (termin upływa w bieżącym roku). Czy można zmienić datę zakończenia umowy z doradcą (w siwz taka zmiana nie była przewidziana), traktując ją jako "nieistotną"? Czy można kontynuować współpracę z wykonawcą po skutecznym upływie terminu na jej wykonania pomimo niezakończenia zadań i wypłacać mu wynagrodzenie według zasad określonych w umowie? Jak należy postąpić z zabezpieczeniem należytego wykonania umowy, gdyby współpraca nie była kontynuowana, a zamówienie nie zostało odebrane przez zamawiającego w całości?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" ogłasza przetarg na: remont pomieszczeń zsypowych
Ogłoszenie premium 2 dni do końca13.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetarg nieograniczony na malowanie klatek schodowych oraz montaż instalacji hydrantowej p.poż
Ogłoszenie premium 17 dni do końca28.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
Zamawiający może udzielić nowego zamówienia w trybach podstawowych na kontynuację usługi lub rozważyć udzielenie zamówienia uzupełniającego. Niezależnie od decyzji zamawiającego należy dążyć do rozliczenia się z wykonawcą za usługę zrealizowaną do tej pory.
Analizę przypadku należy rozpocząć od zapisów umownych wyznaczających moment zakończenia stosunku zobowiązaniowego. Dopiero ta analiza pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy umowa została (zostanie w najbliższych miesiącach) zakończona, czy jest możliwość jej kontynuowania. Jeśli termin realizacji umowy został również dookreślony w inny sposób, np. ilością dniówek do wykorzystania lub dodatkowym warunkiem jest zakończenie projektu, nad którym sprawowane są usługi eksperckie, to pozostawiłoby to jakąś możliwość kontynuowania realizacji.
Zakończenie realizacji umowy
Jednakże w odmiennym przypadku jedyną ewentualnością zakończenia realizacji umowy, poza wszczęciem nowego postępowania na kontynuację usługi, jest skorzystanie z zamówień uzupełniających, o ile takie zostały przez zamawiającego przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu.
Dodatkową trudnością będzie udokumentowanie, że przesłanki pozwalające na udzielenie zamówienia uzupełniającego, o którym mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp ziściły się, bowiem na etapie ogłoszenia o zamówieniu podstawowym zamawiający planował możliwość powtórzenia tych samych usług.
Uwaga!
Nie można w mojej ocenie zastosować klauzuli ujętej w przepisie art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych. Taka zmiana nie została przewidziana w pierwotnym postępowaniu, nadto nie jest to zmiana nieistotna.
Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE
Mając na uwadze, że w wyroku z 19 czerwca 2008 r. w sprawie C454/06 pressetext Nachrichtenagentur GmbH przeciwko Republice Austrii Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej postanowił iż: "zmiana zamówienia publicznego w czasie jego trwania może być uznana za istotną, jeżeli wprowadza ona warunki, które gdyby zostały ujęte w ramach pierwotnej procedury udzielania zamówienia, umożliwiłyby dopuszczenie innych oferentów niż ci, którzy zostali pierwotnie dopuszczeni lub umożliwiłyby dopuszczenie innej oferty niż ta, która została pierwotnie dopuszczona" stwierdzić należy, że gdyby w pierwotnej procedurze zamawiający określił inny termin wykonania zamówienia lub przewidział możliwość jego wydłużenia to mogłoby to wpłynąć na krąg wykonawców.
Uwaga!
Zmianę terminu w tym przypadku należy traktować jako zmianę istotną. www.portalzp.pl
-
Jawność cen materiałów eksploatacyjnych użytych w okresie gwarancji
Zamówienia publiczneZamawiający ma prawo odmówić przyjęcia faktury VAT, w której nie określono rodzaju towarów sprzedawanych w ramach świadczonej usługi serwisowej. -
Jak prawidłowo określić termin składania ofert?
Przetargi krok po krokuZłożenie oferty następuje dopiero w chwili, gdy dotarła ona do zamawiającego. -
Zmiany w zakresie kwalifikowania wykonawców
Zamówienia publiczneObowiązująca od dnia 20 lutego 2013 r. nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadza do systemu zamówień publicznych nowe rozwiązanie systemowe - zamawiający na czas określony może ustanowić system kwalifikowania wykonawców. -
Obowiązek wypłacenia zaliczki przy zlecaniu robót budowlanych
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych przewiduje fakultatywną możliwość wypłacenia zaliczek wykonawcom zamówienia publicznego, w przypadku gdy zamawiający przewidzi możliwość jej wypłacenia w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.