Niestety w czerwcu załamał się system sprawnego rozpatrywania odwołań przez składy orzekające Krajowej Izby Odwoławczej. Znaczne wydłużenie czasu od wniesienia odwołania do jego rozpatrzenia to sytuacja, której zamawiający w żaden sposób nie mogli przewidzieć w swoich harmonogramach udzielania zamówień publicznych związanych np. z przerwą wakacyjną w placówkach oświatowych.
Kryzys w Krajowej Izbie Odwoławczej: czas oczekiwania na rozprawę dwukrotnie dłuższy niż ustawowy termin
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Gdyńska Spółdzielnia Mieszkaniowa o g ł a s z a przetarg nieograniczony – ofertowy na Wymianę instalacji WLZ i rozbudowę RG w budynkach mieszkalnych
Ogłoszenie premium 20 dni do końca02.10.2025
GDYNIA, Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 3 dni do końca15.09.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Obecnie czas oczekiwania na wyznaczenie terminu rozpoznania odwołania wynosi ponad 30 dni kalendarzowych od daty wniesienia odwołania do KIO. Na rozstrzygnięcie oczekują odwołania wniesione jeszcze na przełomie czerwca i lipca bieżącego roku.
Powyższe spowodowało że, np. w zakresie zamówień, których przedmiot dotyczył robót remontowych czy modernizacyjnych w szkołach, nie było możliwe wykonanie zamówień w okresie przerwy wakacyjnej, co przekłada się zarówno na utrudnienia w prowadzeniu zajęć edukacyjnych, jak również na wzrost kosztów realizacji zamówień.
Ponieważ do czasu ogłoszenia przez skład orzekający KIO wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze zamawiający nie może zawrzeć umowy o wykonanie zamówienia publicznego (art. 577 ustawy Prawo zamówień publicznych), wydłużony czas rozpatrzenia odwołania blokuje możliwość rozpoczęcia realizacji przedmiotu zamówienia. W wielu przypadkach wydłużony czas oczekiwania na termin rozprawy przed KIO może prowadzić wręcz do konieczności unieważnienia postępowania ze względu na brak możliwości realizacji jego przedmiotu w okresie powakacyjnym lub w sezonie jesienno-zimowym.
Obecna sytuacja związana z wydłużonym czasem oczekiwania na rozpatrzenie odwołania zaskoczyła zamawiających, którzy nie byli w stanie przewidzieć aż takich opóźnień w stosunku do terminu wynikającego z art. 544 ust. 1 ustawy Pzp.
Przypomnijmy, że np. w 2023 roku średni czas oczekiwania na termin rozprawy nie przekraczał 15 dni kalendarzowych. Usprawiedliwieniem obecnej sytuacji jest znaczny wzrost ilości odwołań – w 2023 roku było ich łącznie ok. 3500, a w 2025 roku przewiduje się, że zostanie wniesionych ponad 6500 odwołań.
-
Zamówienia publiczne: wykonawcy coraz częściej składają odwołania do KIO
krajowa izba odwoławczaUstawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.) przewiduje możliwość wnoszenia przez wykonawców niezadowolonych z decyzji podjętych przez zamawiającego w postępowaniu o zamówienie publiczne odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). -
Kontrola zamówień publicznych w Polsce: kluczowe instytucje i ich uprawnienia
Zamówienia publiczneZe względu na skalę środków publicznych, jakie są wydatkowane poprzez procedury określone ustawą Prawo zamówień publicznych, zamówienia publiczne podlegają wielopoziomowej i zróżnicowanej kontroli. -
Skarga do sądu nie wstrzymuje podpisania umowy o wykonanie zamówienia publicznego
Zamówienia publiczneWniesienie skargi do sądu okręgowego na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej nie stanowi przeszkody do zawarcia umowy o wykonanie zamówienia publicznego. -
Wyrok TSUE: ograniczenie dostępu do zamówień publicznych dla firm spoza UE i GPA (C-652/22)
wyrok TSUEWyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 22 października 2024 roku (C-652/22) gwarantuje równe traktowanie jedynie wykonawcom z krajów UE oraz z państw sygnatariuszy Porozumienia WTO ws. zamówień rządowych (GPA).