Partnerzy serwisu:
Wezwanie do zawarcia umowy jest standardowym etapem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Co istotne, przepisy i orzecznictwo potwierdzają, że może ono podlegać kontroli Krajowej Izby Odwoławczej.

Zgodnie z art. 255 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli wykonawca nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy lub uchylił się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

Ustawa Pzp nie precyzuje, jakie zachowania można traktować jako "uchylanie się od zawarcia umowy", niemniej w doktrynie i orzecznictwie przyjęło się szerokie rozumienie tego sformułowania. 

Wezwanie do podpisania umowy jako czynność w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

W celu minimalizowania ryzyka przedłużania przez wykonawcę terminu podpisania umowy (z różnych, często trudnych do uprzedniego przewidzenia przez zamawiającego powodów) zamawiający powinien kierować do wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, wezwanie do podpisania umowy – wezwanie powinno być kierowane w formie dokumentowej, tj. najlepiej przez platformę, na której postępowanie o zamówienie publiczne jest prowadzone. 

Zamawiający musi jednak liczyć się z możliwością wniesienia odwołania na czynność, którą jest wezwanie do podpisania umowy. 

Możliwość wniesienia odwołania na wyżej wskazaną czynność potwierdza przykładowo wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 stycznia 2022 r., sygn. akt: KIO 3595/21.  

W uzasadnieniu wyroku skład orzekający KIO stwierdził między innymi, że choć czynność zaproszenia do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego nie jest literalnie wymieniona w ustawie Prawo zamówień publicznych, to jest niewątpliwie czynnością zamawiającego podejmowaną w toku postępowania, związaną i zmierzającą do udzielenia zamówienia publicznego, która podlega ocenie co do zgodności z przepisami ustawy.  

Ponadto Izba podkreśla, że stosownie do brzmienia art. 7 pkt 18 ustawy Prawo zamówień publicznych "przez postępowanie o udzielenie zamówienia należy rozumieć postępowanie wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie ogłoszenia, przekazanie zaproszenia do negocjacji albo zaproszenia do składania ofert, prowadzone jako uporządkowany ciąg czynności, których podstawą są warunki zamówienia ustalone przez zamawiającego, prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty lub wynegocjowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego, kończące się zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem, z tym że zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie stanowi czynności w tym postępowaniu. Zgodnie z komentarzem Urzędu Zamówień Publicznych do nowej ustawy Prawo zamówień publicznych (pod red. H. Nowaka, M. Winiarza) »(…) Konsekwencją wyboru najkorzystniejszej oferty jest z zasady zawarcie umowy z wykonawcą, który tę ofertę złożył. Czynności dokonywane pomiędzy wyborem najkorzystniejszej oferty a zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego są czynnościami w postępowaniu (…)«".  

Zasadne jest zatem przyjęcie, że wezwanie do zawarcia umowy stanowi czynność zamawiającego podjętą w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, która podlega ocenie KIO w przypadku wniesienia odwołania w tym zakresie.