Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego kara umowna to zastrzeżona w umowie kwota, którą jedna ze stron zobowiązana jest zapłacić drugiej w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
Jaki jest cel kar umownych w systemie zamówień publicznych
Celem kar umownych w systemie zamówień publicznych określonym przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych jest ochrona interesu publicznego – w konsekwencji za dopuszczalne uznaje się ustalanie w treści umowy kar wyłącznie po stronie wykonawcy zamówienia – bez wskazywania okoliczności umożliwiających naliczenie kar zamawiającemu publicznemu.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanych
Ogłoszenie premium 13 dni do końca22.12.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Cichy Kącik" ogłasza przetargi nieograniczone w zakresie robót
Ogłoszenie premium 13 dni do końca22.12.2025
WROCŁAW, Dolnośląskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Powyższe znajduje oparcie odpowiednio w:
• art. 483 § 1 kc: Strony mogą zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania nastąpi przez zapłatę określonej sumy pieniężnej (kara umowna);
• art. 436 pkt 3 ustawy Pzp – w umowie o zamówienie publiczne należy określić "wysokość kar umownych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy".
Ponieważ kara umowna ma charakter cywilnoprawny, jest zatem zobowiązaniem umownym, wynikającym z woli stron zawierających umowę. W konsekwencji wykonawca ubiegający się o uzyskanie zamówienia publicznego nie może odmówić podpisania umowy, w której kary umowne określone są wyłącznie wobec firmy realizującej umowę.
Najczęściej określone kary umowne dotyczą poniższych obszarów:
- opóźnienia w realizacji umowy,
- nieterminowego usunięcia wad
- odstąpienia od umowy z winy wykonawcy.
Przykładowe zapisy umów dotyczące powyżej wskazanych okoliczności przyjmują poniższą treść:
• za opóźnienie w wykonaniu przedmiotu umowy: W przypadku opóźnienia w wykonaniu przedmiotu umowy, Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną w wysokości 0,2% wynagrodzenia brutto za każdy dzień opóźnienia, licząc od dnia wyznaczonego w harmonogramie realizacji zadania.
• za opóźnienie w usunięciu wad: W przypadku zwłoki w usunięciu wad ujawnionych w okresie gwarancji lub rękojmi, Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę w wysokości 500 zł za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia, liczony od dnia wyznaczonego na usunięcie wad.
• za odstąpienie od umowy z winy wykonawcy: W razie odstąpienia od umowy przez Zamawiającego z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, Wykonawca zobowiązuje się zapłacić karę umowną w wysokości 10% wynagrodzenia brutto, określonego w umowie.
Przykłady nadużywania kar przez zamawiających
Nadużywanie kar umownych polega na nieracjonalnym, automatycznym lub nadmiernym stosowaniu sankcji umownych, niezależnie od okoliczności, rzeczywistej szkody czy stopnia zawinienia wykonawcy.
Może ono przyjmować formy:
• naliczania kar bez winy wykonawcy;
• sztywnego stosowania kar mimo braku realnego wpływu naruszenia na interes zamawiającego;
• nieproporcjonalnych stawek kar (np. 1% dziennie);
• wykorzystywania kar jako "narzędzia dochodu", a nie środka ochrony interesów publicznych.
Przykłady nadużyć:
• opóźnienie 1-2 dni w realizacji dostawy w wyniku trudnych warunków pogodowych – kara
naliczona mimo udokumentowanego braku winy wykonawcy;
• błędne oznaczenie dokumentu w systemie informatycznym – kara naliczona, mimo że nie
wpłynęło to na przebieg realizacji zamówienia,
• brak możliwości wykonania prac z powodu opóźnienia zamawiającego (np. nieprzekazanie
placu budowy) – mimo tego nałożona kara za opóźnienie.
W świetle orzecznictwa kara umowna musi być proporcjonalna do wagi naruszenia. Zamawiający w zakresie kar umownych, aby nie naruszać zasad udzielania zamówień publicznych określonych w przepisach ustawy Pzp, muszą zwracać uwagę:
- na realny związek kary z naruszeniem,
- umiarkowaną wysokość kary – tak, aby nie była nadmierna, zapewniając ochronę interesu publicznego, a nie nadmierne represje wobec wykonawcy. Zgodnie np. z wyrokiem KIO sygn. akt: 577/21: "Zbyt wysoka kara umowna może prowadzić do wyeliminowania rzetelnych wykonawców z postępowania".
Rażące wygórowanie kar występuje, gdy zamawiający ustalają zbyt wysokie stawki kar, które nie mają związku z realnymi stratami. Skutkuje to ryzykiem odstraszenia wykonawców (mniej ofert, wyższe ceny). Sąd może taką karę zmiarkować (obniżyć) – art. 484 § 2 Kodeksu cywilnego. Przykład: kara 1 proc. za każdy dzień opóźnienia, bez limitu – może być uznana za represyjną, a nie kompensacyjną.
-
Analiza potrzeb i wymagań w Pzp: nowy obowiązek od 1 stycznia 2026 r.
Ustawa Prawo zamówień publicznychOd 1 stycznia 2026 r. analiza potrzeb i wymagań w zamówieniach publicznych będzie obejmować nowe elementy. Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych z lipca 2025 r.
-
Zatrzymanie wadium w zamówieniach publicznych: jak dochodzić zwrotu?
zwrot wadiumPrzepisy Prawa zamówień publicznych przewidują konkretne przypadki, w których zatrzymanie wadium jest dopuszczalne. W praktyce jednak zdarzają się sytuacje, w których - w ocenie wykonawcy - wadium zostało zatrzymane bezpodstawnie. Jakie kroki może podjąć wykonawca, aby dochodzić jego zwrotu? Jakie środki prawne przysługują w takiej sytuacji?
-
Zdalne rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą będą dużym ułatwieniem
Zamówienia publiczneDzięki nowelizacji przepisów rozprawy i posiedzenia przed Krajową Izbą Odwoławczą będą mogły być prowadzone zdalnie. Rozwiązanie to jest korzystne zwłaszcza dla podmiotów mających siedzibę poza Warszawą, w której mieści się KIO.
-
Czy można wykluczyć wykonawcę za nienależyte wykonanie zamówienia przez konsorcjum? Przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 5 i 7 Pzp w praktyce
wykluczenie z postępowania