Pytanie:
W budżecie projektu unijnego przewidziane są następujące zadania:
- Przygotowanie, opracowanie graficzne,
- Druk materiałów - promocyjnych,
- Wykonanie materiałów promocyjnych - gadżety,
- Przygotowanie, opracowanie graficzne,
- Druk (publikacja) i dystrybucja materiałów informacyjno- promocyjnych,
- Prowadzenie stron internetowych,
- Przygotowanie artykułów sponsorowanych i wykup powierzchni w prasie,
- Współpraca ze środkami masowego przekazu w zakresie przekazywania informacji
- Reklamy na bilbordach i na środkach komunikacji miejskiej
Wartością szacunkową jest wspólna wartość, czy może każde działanie należy oszacować osobno?
Odpowiedź:
Nie ma potrzeby szacowania łącznie wartości wszystkich wymienionych zamówień.
W przypadku udzielania zamówień objętych jednym projektem współfinansowanym ze środków unijnych trzeba ustalić, czy projekt obejmuje jedno zamówienie w rozumieniu Pzp czy też kilka odrębnych zamówień.
Rodzaje tożsamości
Zamawiający powinien dokonać kwalifikacji zamówień posługując się tradycyjnie kryteriami tj. podobieństwo przedmiotowe i funkcjonalne zamówienia, tożsamość czasowa zamówienia, możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę.
Odrębne zamówienia
Biorąc pod uwagę powyższe oraz podane w pytaniu przedmioty zamówienia, w ramach przedmiotowego projektu unijnego zamawiający mógłby udzielić kilku odrębnych zamówień według ich odrębnego oszacowania i odpowiadających temu przepisów ustawy Pzp. Przykładowo (kierując się tylko podaną nazwą, bez znajomości szczegółów) jedno zamówienie mogłoby obejmować: przygotowanie, opracowanie graficzne, druk materiałów-promocyjnych, przygotowanie; opracowanie graficzne, druk (publikacja) i dystrybucja materiałów informacyjno- promocyjnych. Drugie zamówienie: wykonanie materiałów promocyjnych - gadżety. Trzecie zamówienie: prowadzenie stron internetowych. Czwarte zaś: przygotowanie artykułów sponsorowanych i wykup powierzchni w prasie, z ewentualnym zsumowaniem z reklamą na bilbordach i na środkach komunikacji miejskiej (ale tu już można mieć wątpliwości co do ustalania odrębnie wartości zamówienia nie znając dokładnie wszystkich okoliczności sprawy). Zobacz: Zamawiający oceniając ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert może żądać tylko wyjaśnień
Podstawa prawna:
- art. 32 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.).
-
Jeżeli wymóg postawiony przez zamawiającego jest nierealny do spełnienia, to ta część procedury powinna być unieważniona
Zamawiający będąc na etapie początkowym powinien zweryfikować wszelkie dane dotyczące wymogów postawionych w opisie przedmiotu zamówienia i skonstruować go w taki sposób, aby zachować uczciwą konkurencje i równe traktowanie wykonawców, tak aby przeprowadzenie procedury konkurencyjnej było realne. -
Informacja o wartości umów ramowych stanowiących podstawę udzielania zamówień przekazywana jest w sprawozdaniu przez zamawiającego centralnego
Zamawiający wybierając tabelę, w której uwzględni udzielone przez siebie zamówienia, powinien kierować się ustaloną przez siebie z należytą starannością wartością szacunkową zamówienia. -
Przestępstwo korupcji
W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego może dochodzić do popełniania czynów wyczerpujących znamiona przestępstw zarówno przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia, jak również przez zamawiających. Zakres podmiotowy tych czynów co do zasady nie budzi wątpliwości, chociaż należy mieć na uwadze możliwość popełnienia przestępstwa związanego z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego również przez osoby trzecie (w szczególności przestępstwa płatnej protekcji). -
Niekiedy opisanie posiadanej przez zamawiającego infrastruktury teleinformatycznej jest uzasadnione
Przedmiot zamówienia należy opisywać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.