Pytanie:
Zmodyfikowaliśmy specyfikację m.in. w zakresie załącznika – formularz oferty. Co należy zrobić, jeśli wykonawca nie zauważy zmiany i sporządzi ofertę na starym formularzu? Czy trzeba ją odrzucić czy poprawić błąd? Zmiana dotyczy błędnie wpisanej daty wykonania zamówienia.
Odpowiedź:
W sytuacji, gdy po otwarciu ofert okaże się, że wykonawca nie uwzględnił modyfikacji dokonanych przez zamawiającego , istnieją instrumenty pozwalające na naprawienie takiej oferty. Należy bowiem założyć, że wykonawca składa ofertę, mając wolę ubiegania się o zamówienie zgodnie z wymaganiami zamawiającego .
W odniesieniu do terminu realizacji jako istotnego elementu zamówienia w pierwszej kolejności należy wyjaśnić ofertę w tym zakresie. Po ewentualnych wyjaśnieniach będzie możliwa korekta omyłki na podstawie art. 87 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp . Przepis ten stanowi, że zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki polegające na jej niezgodności z siwz , niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.
Potwierdzeniem ścieżki postępowania przedstawionej w odpowiedzi są twierdzenia z dwóch poniższych wyroków Krajowej Izby Odwoławczej :
1) z 4 kwietnia 2017 r. (sygn. akt KIO 535/17), gdzie wskazano:
„(...) Odwołujący przeoczył dokonaną modyfikację, jednakże przygotował i złożył ofertę, co oznacza, iż był zainteresowany uzyskaniem zamówienia.
Należy założyć, że jego celem było przygotowanie oferty zgodnej z s.i.w.z., zaistniała niezgodność musiała być zatem wynikiem omyłki. Warunkiem skutecznej poprawy omyłki w ofercie odwołującego jest okoliczność, że dokonana poprawa nie może prowadzić do istotnej zmiany treści oferty. Zarówno zamawiający , jak i przystępująca podnosili, że poprawienie terminu w ofercie odwołującego w sposób, jakiego domaga się odwołujący, doprowadzi do istotnych zmian w jego ofercie. Izba nie podziela argumentacji zamawiającego i przystępującej.
Justyna Andała-Sępkowska
Więcej na www.portalzp.pl
-
Błędne przepisanie ceny z opisu oferowanej usługi do formularza ofertowego to omyłka pisarska
błądArtykuł 87 ust. 2 ustawy Pzp wskazuje na obowiązek zamawiającego, nie zaś na jego uprawnienie. Jeżeli zatem zajdą okoliczności, o których mowa w art. 87 ust. 2 ustawy Pzp, zamawiający będzie zobowiązany dokonać stosownych poprawek. -
Kiedy inna treść siwz i ogłoszenia powoduje konieczność unieważnienia postępowania?
unieważnienieZgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli jest ono obarczone nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia. -
Formularze ofertowe a zmiany w siwz
Przetargi krok po krokuJak prawidłowo przygotować formularz ofertowy? Co zrobić, gdy wykonawcy sporządzili oferty przed zmianami dokonanymi w siwz? Specjalista z zakresu Pzp odpowiada.