Pytanie:
Zamawiający zamierza wszcząć postępowanie na dostawę materiałów promocyjnych z podziałem na 5 zadań. W opisie przedmiotu zamówienia komórka merytoryczna zawarła zapis „Dotyczy zadań: 1, 3, 4, 5 – wykonawca musi dołączyć do oferty:
- forma pisemna oferty: grafikę wydrukowaną w formacie A4,
- forma elektroniczna oferty: grafikę w pdf zaprojektowaną wg wytycznych zamawiającego, opierając się na Systemie Identyfikacji Wizualnej Lotniczej Akademii Wojskowej,
w celu umożliwienia zamawiającemu oceny przedmiotu zamówienia w kryterium projekt graficzny”.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zarząd WSM "Ochota" z siedzibą w Warszawie ogłasza przetarg na wymianę 32 sztuk okien na klatce schodowej wraz z robotami towarzyszącymi
Ogłoszenie premium 4 dni do końca22.06.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Ruda ogłasza następujące przetargi nieograniczone na wykonanie wymiany drzwi stalowych na drzwi pożarowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.07.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Powyższe byłoby następnie poddane ocenie jako kryterium oceny oferty z wagą 30% – zgodność z Księgą Systemu Identyfikacji Wizualnej (SIW) zamawiającego:
- 0 pkt – jeśli wykonanie w przesłanej grafice zostanie ocenione jako nieodpowiednie, niespełniające standardów SIW,
- 15 pkt – w przypadku przeciętnej/dostatecznej zgodności przesłanej grafiki z SIW oraz przeciętnej formy opracowania graficznego,
- 30 pkt – jeśli wykonanie przesłanej grafiki będzie spełniało wszystkie wymogi SIW i wytyczne zamawiającego oraz nie będzie zastrzeżeń co do umiejętności zastosowania Księgi Marki i kadrowania zdjęć przez grafika kreatywnego.
Dokładne wytyczne co do zaprojektowania po jednej grafice dla zadania 1, 3, 4 i 5 są określone w odrębnym załączniku dołączonym do postępowania przetargowego (załącznik nr 6 do siwz). Z powyższego i z wyjaśnień komórki merytorycznej wynika, że wykonawca musiałby wytworzyć coś, co jeszcze nie istnieje i to tylko na potrzeby tego postępowania. Stanowiłoby to potem część przedmiotu zamówienia. Nie jest to klasyczna próbka czegoś, co już wyprodukowano. Czy w świetle przepisów prawa, a zwłaszcza § 13 rozporządzenia w sprawie dokumentów, zamawiający może w ogóle żądać dostarczenia takiej grafiki, po to aby potem poddać ją ocenie na etapie składania ofert? Poza powyższymi zapisami komórka merytoryczna nie wskazała kryteriów tej oceny. Czy kryterium w tej postaci jest zgodne z przepisami prawa?
Odpowiedź:
Koncepcja realizacji zamówienia może stanowić kryterium oceny ofert. Wydaje się, że zastosowanie takiego kryterium jest uzasadnione i racjonalne, w sytuacji gdy realizacja zamówienia jest związana z pewnym „twórczym aspektem”, którego nie można uregulować w pełni w dokumentacji postępowania poprzez zredagowanie prostych i jednoznacznych wymogów. Koncepcja odnosząca się do sposobu realizacji konkretnego zamówienia, będzie ze swej natury tworzona na potrzeby danego postępowania i w zgodzie z wytycznymi zamawiającego, tym samym nie jest to część już gotowego „tworu”.
Kryterium jakkolwiek dopuszczalne i możliwe do wprowadzenia, nie zostało jednak doprecyzowane przez zamawiającego i z całą pewnością nie może być zastosowane w postępowaniu w przedstawionej postaci.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że § 13 rozporządzenia w sprawie dokumentów zawiera katalog dokumentów, których zamawiający może żądać od wykonawcy w celu potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego. Tym samym, wspomniana regulacja, nie dotyczy możliwości zamawiającego w zakresie ustanowionych w postępowaniu kryteriów oceny ofert, tj. informacji czy dokumentów żądanych w celu stworzenia rankingu ofert spośród tych niepodlegających odrzuceniu.
Katarzyna Bełdowska
Więcej na Portal ZP
-
Jak przygotować się do pełnej elektronizacji postępowań o udzielenie zamówień publicznych w 2021 roku?
zmiana ustawy Prawo zamówień publicznychZamawiający musi zapewnić narzędzie umożliwiające komunikację z wykonawcami przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Sam dokonuje wyboru narzędzi komunikacji elektronicznej, z których będzie korzystał w toku postępowania -
Dwie formy komunikacji w siwz - pisemna i elektroniczna - sprawdź szczegóły
dokumentacja elektronicznaZamawiający powinien określić w dokumentacji postępowania wybraną przez siebie drogę komunikacji, tj. sposób i formę składania dokumentów, w tym tych "potwierdzających", jak i tych składanych w celu wyjaśnienia niejasnych treści. -
Odpłatna i obowiązkowa dzierżawa sprzętu od zamawiającego a rozliczenie zamówienia
dzierżawaObowiązki nałożone na wykonawcę, w tym w szczególności konieczność odpłatnej dzierżawy sprzętu zamawiającego, sprawia, że umowa nie kwalifikuje się jako zamówienie publiczne.