Pytanie
Powiat (powyżej 50 000 mieszkańców) będzie przeprowadzał postępowanie (wartość zamówienia powyżej progu UE) na świadczenie usług przewozowych w powiatowej komunikacji publicznego transportu zbiorowego powiatu (zadanie wynikające z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym). Czy nasza jednostka musi stosować ustawę o elektromobilności, mając na uwadze zapisy art.35 ust. 2 pkt 1 i 68b ustawy o elektromobilności?
Odpowiedź
Powiat mający powyżej 50 000 mieszkańców musi wymagać, aby przy wykonywaniu zadań publicznych stosowane były pojazdy zero- i niskoemisyjne.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
- 
            
                Spółdzielnia Mieszkaniowa Wola ogłasza przetarg w zakresie instalacja przeciwpożarowego wyłącznika prądu wraz z modernizacją układu SZROgłoszenie premium 6 dni do końca06.11.2025 WARSZAWA, Mazowieckie Przetargi, Przetargi na dostawę 
- 
            
                Spółdzielnia Mieszkaniowo-Budowlana "JARY" ogłasza przetargi nieograniczone na wykonanie robót i usług budowlanychOgłoszenie premium 3 dni do końca03.11.2025 WARSZAWA, Mazowieckie Przetargi, Przetargi na dostawę 
Z pytania wynika, że świadczenie usług przewozowych w komunikacji publicznego transportu zbiorowego stanowi zadanie wynikające z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Tym samym, zgodnie z art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej "ustawa o.e.i.p.a."), zachodzi obowiązek realizacji takiego zadania publicznego przy udziale pojazdów zero- lub niskoemisyjnych. Przepis art. 68 ust. 4 ustawy o.e.i.p.a. wskazuje, że jednostka samorządu terytorialnego musi zapewnić udział autobusów zeroemisyjnych lub autobusów napędzanych biometanem w użytkowanej flocie pojazdów wynoszący co najmniej: 10% – od 1 stycznia 2023 r. i 20% – od 1 stycznia 2025 r.
Na chwilę obecną przepis art. 35 ustawy o.e.i.p.a. jest nieobowiązujący. Wejdzie on w życie 1 stycznia 2025 r. Biorąc zatem pod uwagę brzmienie art. 68 ust. 3 i ust. 4 ustawy o.e.i.p.a., nie powinno budzić wątpliwości, że również usługi publicznego transportu zbiorowego powinny być realizowane przy udziale autobusów zero- i niskoemisyjnych.
Podstawa prawna
Art. 68 ust. 3 i ust. 4 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1083 ze zm.).
Krzysztof Hodt – praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie główny specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
- 
                    Próbki w zamówieniach publicznych: wymogi, uzasadnienie i zwrot kosztówZamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych pozostawia decyzję zamawiającemu, czy od wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego żądać złożenia wraz z ofertą próbki oferowanego asortymentu.![]()  
- 
                    Ochotnicza Straż Pożarna: czy OSP musi mieć zabezpieczone środki na podpisanie umowy?Przetargi krok po kroku![Ochotnicza Straż Pożarna (zdjęcie ilustracyjne)]()  
- 
                    Obowiązkowy raport z realizacji zamówienia publicznego - kiedy i jak go sporządzić?Zamówienia publiczneZamawiający udzielający zamówień publicznych o wartości od 130.000 zł muszą pamiętać o obowiązku sporządzania raportu z realizacji zamówienia.![]()  
- 
                    Jak powinien postąpić zamawiający, gdy wykonawca pomyli się w wycenie oferty na poszczególne części zamówieniaPrzetargi krok po kroku![]()  
 
                
            
                
            
                 
                         
                         
                        