Pytanie
Zamawiający planuje przeprowadzić w tym samym czasie dwa postępowania dotyczące dwóch budynków stanowiących odrębne obiekty budowlane:
• pierwsze postępowanie – dla budynku nr 1, o szacunkowej wartości 500 000 zł, obejmuje roboty ogólnobudowlane, elektryczne i sanitarne, w tym wymianę instalacji centralnego ogrzewania na kwotę 100 000 zł;
• drugie postępowanie – dla budynku nr 2, wyłącznie na wymianę centralnego ogrzewania, o szacunkowej wartości 100 000 zł.
Czy zamawiający może przeprowadzić postępowanie dla budynku nr 2 w procedurze do 130 000 zł – z wyłączeniem stosowania ustawy Pzp?
Czy należy zsumować wartości obu zamówień i przeprowadzić dwa postępowania w trybie ustawy Pzp?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Własnościowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "JASIEŃ" w Gdańsku ogłasza przetarg nieograniczony na wykonanie pokrycia dachowego wraz z robotami towarzyszącymi na budynku Damroki 50
Ogłoszenie premium 5 dni do końca05.10.2025
GDAŃSK, Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "Ateńska" ogłasza przetargi nieograniczone na usługi i remonty budowlane
Ogłoszenie premium 14 dni do końca14.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
W mojej ocenie, zasadne jest uznanie braku obowiązku łącznego szacowania opisanych robót budowlanych z uwagi na odrębność obiektów budowlanych oraz odrębność zakresów przewidzianych robót – nawet jeśli częściowo rodzaj robót (wymiana instalacji CO) jest tożsamy.
W opisanych okolicznościach zamawiający może rozważyć również zasadność odstąpienia od stosowania przepisów ustawy Pzp do robót o wartości 100 000 zł, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp.
Wyjaśnienie
Zgodnie z jednoznacznym stanowiskiem doktryny, potwierdzonym w opinii prawnej UZP pt. "Ustalanie wartości zamówienia na roboty budowlane i związanych z nim zamówień na usługi projektowania oraz nadzoru inwestorskiego", z jednym zamówieniem na roboty budowlane mamy do czynienia, jeżeli:
- są one realizowane na potrzeby jednego obiektu budowlanego, lub
- w przypadku robót prowadzonych na różnych obiektach – gdy występuje tożsamość planowanych robót i możliwość ich przewidzenia w tym samym czasie.
Należy przy tym pamiętać, że zamawiający nie może zastępować "szacowania w ramach obiektu" szacowaniem rodzajowym. Oznacza to, że najpierw szacuje się wszystkie roboty realizowane w ramach danego obiektu, a dopiero później porównuje ich zakres z robotami w innych obiektach.
W mojej ocenie, częściowa tożsamość robót (np. wymiana CO w obu budynkach) nie przesądza o obowiązku ich łącznego szacowania.
Opcja ostrożnościowa: art. 30 ust. 4 Pzp
W razie dalszych wątpliwości zamawiający może zdecydować się na łączne szacowanie zamówień ze względów ostrożnościowych. Wówczas udzielenie zamówienia o wartości 100 000 zł możecie uzasadnić uprawnieniem z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp.
Zgodnie z tym przepisem, zamawiający może udzielić zamówienia na określoną jego część z zastosowaniem procedury właściwej dla wartości tej części, jeżeli:
- jej wartość jest mniejsza niż równowartość 1 000 000 euro dla robót budowlanych, oraz
- łączna wartość tych części nie przekracza 20% wartości całego zamówienia.
W omawianym przypadku:
- łączna wartość całego zamówienia to 600 000 zł,
- wartość zamówienia na budynek nr 2 to 100 000 zł,
- 100 000 zł = 16,6% z 600 000 zł → poniżej 20%, więc spełniony jest warunek zastosowania art. 30 ust. 4 Pzp.
Wyłączenie stosowania ustawy Pzp – art. 2 ust. 1 pkt 1
Jeżeli wartość części zamówienia wynosi mniej niż 130 000 zł, zamawiający może udzielić zamówienia bez stosowania przepisów ustawy Pzp – co potwierdza również większościowe stanowisko doktryny.
Wyłączenie odbywa się w takim przypadku na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp.
Podstawa prawna
art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 30 ust. 1 i 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).
Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, autor bloga www.zamowieniazpasja.pl, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej
Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl
-
Szacowanie zamówienia na roboty budowlane w ramach wieloletniego zadania inwestycyjnego - czy możliwa procedura pozaustawowa?
szacowanie wartości zamówienia -
Cena ofertowa niższa niż kosztorys - co powinien zrobić zamawiający?
oferta przetargowa -
Czy można wykluczyć wykonawcę za nienależyte wykonanie zamówienia przez konsorcjum? Przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 5 i 7 Pzp w praktyce
wykluczenie z postępowania -
Czy dokument z kwalifikowanym podpisem elektronicznym może być modyfikowany?
kwalifikowany podpis elektronicznyRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 24 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym - zwane eIDAS - stanowi podstawę prawną stosowania podpisów elektronicznych w krajach Unii Europejskiej.