Partnerzy serwisu:

Pytanie

Zamawiający planuje przeprowadzić w tym samym czasie dwa postępowania dotyczące dwóch budynków stanowiących odrębne obiekty budowlane: 
• pierwsze postępowanie – dla budynku nr 1, o szacunkowej wartości 500 000 zł, obejmuje roboty ogólnobudowlane, elektryczne i sanitarne, w tym wymianę instalacji centralnego ogrzewania na kwotę 100 000 zł; 
• drugie postępowanie – dla budynku nr 2, wyłącznie na wymianę centralnego ogrzewania, o szacunkowej wartości 100 000 zł. 
Czy zamawiający może przeprowadzić postępowanie dla budynku nr 2 w procedurze do 130 000 zł – z wyłączeniem stosowania ustawy Pzp? 
Czy należy zsumować wartości obu zamówień i przeprowadzić dwa postępowania w trybie ustawy Pzp? 

Odpowiedź 

W mojej ocenie, zasadne jest uznanie braku obowiązku łącznego szacowania opisanych robót budowlanych z uwagi na odrębność obiektów budowlanych oraz odrębność zakresów przewidzianych robót – nawet jeśli częściowo rodzaj robót (wymiana instalacji CO) jest tożsamy. 

W opisanych okolicznościach zamawiający może rozważyć również zasadność odstąpienia od stosowania przepisów ustawy Pzp do robót o wartości 100 000 zł, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp. 

Wyjaśnienie 

Zgodnie z jednoznacznym stanowiskiem doktryny, potwierdzonym w opinii prawnej UZP pt. "Ustalanie wartości zamówienia na roboty budowlane i związanych z nim zamówień na usługi projektowania oraz nadzoru inwestorskiego", z jednym zamówieniem na roboty budowlane mamy do czynienia, jeżeli: 

  • są one realizowane na potrzeby jednego obiektu budowlanego, lub 
  • w przypadku robót prowadzonych na różnych obiektach – gdy występuje tożsamość planowanych robót i możliwość ich przewidzenia w tym samym czasie. 

Należy przy tym pamiętać, że zamawiający nie może zastępować "szacowania w ramach obiektu" szacowaniem rodzajowym. Oznacza to, że najpierw szacuje się wszystkie roboty realizowane w ramach danego obiektu, a dopiero później porównuje ich zakres z robotami w innych obiektach. 

W mojej ocenie, częściowa tożsamość robót (np. wymiana CO w obu budynkach) nie przesądza o obowiązku ich łącznego szacowania. 

Opcja ostrożnościowa: art. 30 ust. 4 Pzp 

W razie dalszych wątpliwości zamawiający może zdecydować się na łączne szacowanie zamówień ze względów ostrożnościowych. Wówczas udzielenie zamówienia o wartości 100 000 zł możecie uzasadnić uprawnieniem z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp. 

Zgodnie z tym przepisem, zamawiający może udzielić zamówienia na określoną jego część z zastosowaniem procedury właściwej dla wartości tej części, jeżeli: 

  • jej wartość jest mniejsza niż równowartość 1 000 000 euro dla robót budowlanych, oraz 
  • łączna wartość tych części nie przekracza 20% wartości całego zamówienia. 

W omawianym przypadku: 

  • łączna wartość całego zamówienia to 600 000 zł, 
  • wartość zamówienia na budynek nr 2 to 100 000 zł, 
  • 100 000 zł = 16,6% z 600 000 zł → poniżej 20%, więc spełniony jest warunek zastosowania art. 30 ust. 4 Pzp. 

Wyłączenie stosowania ustawy Pzp – art. 2 ust. 1 pkt 1 

Jeżeli wartość części zamówienia wynosi mniej niż 130 000 zł, zamawiający może udzielić zamówienia bez stosowania przepisów ustawy Pzp – co potwierdza również większościowe stanowisko doktryny. 

Wyłączenie odbywa się w takim przypadku na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp. 

Podstawa prawna 

art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 30 ust. 1 i 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320). 

Katarzyna Bełdowska – prawnik, ekspert z zakresu zamówień publicznych, autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych, autor bloga www.zamowieniazpasja.pl, współpracownik kancelarii prawnej, obecnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej 

Więcej artykułów istotnych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz na www.portalzp.pl