Partnerzy serwisu:

Pytanie 

Zamierzamy zlecić całoroczną kampanię promocyjną. Czy możemy wybrać autora najlepszego pomysłu na kampanię promocyjną i jej realizację w innym trybie niż przetarg nieograniczony? 

Odpowiedź 

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, stosując tryb przetargu nieograniczonego, zamawiający musi zapewnić wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie mierzalnych i jednoznacznie opisanych w specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty.  Zamawiający nie może, prowadząc przetarg nieograniczony, stosować nieskonkretyzowanych, subiektywnych kryteriów oceny ofert. Przyjęte w treści SWZ kryteria oceny złożonych ofert muszą zawierać jednoznacznie opisane zasady oceny.  

Ponadto na zamawiającym ciąży, nałożony w art. 99 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, obowiązek opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Wymogi zawarte w art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w sposób zasadniczy wpływają na zmniejszenie kreatywności podmiotów ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego. W przetargu nieograniczonym to zamawiający de facto konkretyzuje przedmiot zamówienia – uczestnicy przetargu nie mogą w sposób twórczy i elastyczny indywidualnie interpretować wymagań zamawiającego. 

W związku z powyższym w przypadku zamówień, których przedmiotem jest np. kreacja kampanii promującej dany region, najwłaściwszym jest zorganizowanie procedury konkursu przewidzianej w art. 325-358 ustawy Prawo zamówień publicznych.  

Ustawa Prawo zamówień publicznych umożliwia zamawiającemu (organizatorowi konkursu) wybór autora (lub autorów) najlepszej pracy konkursowej przy zachowaniu zasad konkurencyjności. Jednocześnie w przeciwieństwie do trybów przetargowych, prowadząc procedurę konkursową, zamawiający może ustanowić niemierzalne kryteria oceny złożonych prac konkursowych.   

Zaletą konkursu jest możliwość porównywania złożonych prac w oparciu nie o kryteria wymierne, jak cena czy termin realizacji, ale przede wszystkim poprzez uwzględnienie kryteriów niemierzalnych.  

Konkurs jest procedurą, którą warto stosować do zamówień obejmujących autorski pomysł składającego pracę konkursową. 

Jak wskazuje praktyka, przeprowadzenie konkursu umożliwia zamawiającemu pozyskanie rozwiązania, które przed ogłoszeniem konkursu nie było przez niego brane pod uwagę. Dodatkową wartością konkursu jest stworzenie jego uczestnikom przestrzeni do kreatywnego, autorskiego opracowania przedmiotu zamówienia – w tym przypadku np. kampanii promocyjnej.