Pytanie
Zamawiający nie jest w stanie stwierdzić, czy nieczytelny podpis na dwóch załącznikach do oferty jest wykonawcy. Czy w tej sytuacji należy:
1. wezwać do uzupełnienia dwóch załączników, powołując się na czytelność podpisu, czy
2. wezwać do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 26 ust. 4, a następnie jeżeli wykonawca potwierdzi, że to nie jego podpis, wezwać do uzupełnienia dokumentów lub pełnomocnictw?
Inne załączniki zostały podpisane imieniem i nazwiskiem (w tym formularz ofertowy), natomiast parafka podpisu znajduje się na zaświadczeniu z US oraz ZUS i raczej te parafki nie identyfikują wykonawcy.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA zaprasza do przetargu na sprzedaż i dostawa energii elektrycznej
Ogłoszenie premium 20 dni do końca03.11.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej "Kolonia Kasprzaka" ogłasza konkurs ofert na przeprowadzenie okresowej kontroli stanu technicznego instalacji gazowej oraz przewodów kominowych wentylacji
Ogłoszenie premium 16 dni do końca30.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź
W opisanym przypadku w pierwszej kolejności powinieneś wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień (art. 26 ust. 4 ustawy Pzp) dotyczących złożonych dokumentów. Jeżeli w złożonych wyjaśnieniach wykonawca oświadczy, że na dokumentach, co do których masz wątpliwości, figuruje jego podpis, wówczas możesz poprzestać na tym wyjaśnieniu i uznać dokumenty za złożone prawidłowo. Jeżeli natomiast wykonawca wskaże, że podpis należy do innej osoby, wówczas wezwij go do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu (art. 26 ust. 3 ustawy Pzp) opatrzonych podpisem uprawnionej do tego osoby lub do złożenia stosownego pełnomocnictwa dla osoby, która przedmiotowe dokumenty podpisała.
Podstawa prawna: art. 26 ust. 3 i 4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.)
* Autorka jest wieloletnim praktykiem w dziedzinie zamówień publicznych, obecnie głównym specjalistą w dużej instytucji zamawiającej.
-
Nadzoru inwestorskiego nie zamawiaj w trybie zapytania o cenę
Przetargi krok po krokuZamówienie w trybie zapytania o cenę może być udzielone jedynie dla postępowań o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne i przedmiotem zamówienia mogą być jedynie dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych. -
Zawsze poprawiaj omyłki, nawet jeśli oferta i tak podlega odrzuceniu
Przetargi krok po krokuUstawodawca nie dopuścił w ustawie żadnego odstępstwa od reguły, jaką jest konieczność dokonania przez zamawiającego poprawy wszystkich rodzajów omyłek. -
Zamówienie na aktualizację oprogramowania - czy warunkiem udziału może być posiadanie autoryzacji firmy komputerowej?
Przetargi krok po krokuZgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, które potwierdzać będą między innymi spełnianie warunków udziału w postępowaniu. -
Czym są usługi powtarzające się okresowo?
Przetargi krok po krokuW przypadku zamówień na dostawy lub usługi powtarzające się okresowo ustawa Pzp nakazuje sumowanie wartości zamówień udzielanych w ciągu roku.