Pytanie
W dniu ogłoszenia przetargu nasza oferta miała najniższą cenę i tym samym wygrywała. Po kilku dniach, kiedy zamawiający sprawdził ją, okazało się, że podsumowanie pozycji było błędne i tym samym cena naszej oferty wzrosła, spadając na 2 pozycję. Czy zamawiający może podpisać z nami umowę, uwzględniając starą cenę brutto?
Odpowiedź
Zamawiający nie ma możliwości dokonania oceny Twojej oferty w oparciu o pierwotną cenę brutto zawierającą omyłkę rachunkową. W opisanym przez Ciebie przypadku poprawienie omyłki było obowiązkiem zamawiającego, dlatego ocena punktowa Twojej oferty musi zostać dokonana na podstawie ceny uwzględniającej konsekwencje rachunkowe dokonanych poprawek. W trakcie oceny i badania złożonych ofert zamawiający jest zobowiązany do poprawy w ofercie:
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółek Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na przegląd instalacji gazu oraz przegląd instalacji wentylacji grawitacyjnej oraz przebudowę drogi dojazdowej
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa Mokotów ogłasza konkurs ofert na naprawę izolacji płyty podłogowej z modernizacją
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
- oczywistych omyłek pisarskich,
- oczywistych omyłek rachunkowych, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz
- innych omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty.
Poprawienie omyłki jest obowiązkiem zamawiającego!
Jeżeli w badanej przez zamawiającego ofercie wystąpi tego rodzaju omyłka, poprawienie jej jest jego obowiązkiem, a nie jedynie uprawnieniem. W tym zakresie ustawodawca nie pozostawia żadnej dowolności. W przypadku dokonania w ofercie poprawy oczywistej omyłki rachunkowej zamawiający jest zobowiązany również uwzględnić jej konsekwencje rachunkowe. Oznacza to, że zmiana dokonana w dowolnej pozycji kalkulacji zostanie odzwierciedlona w ostatecznej cenie ofertowej.
Zapamiętaj!
Zamawiający może przystąpić do dokonania punktacji ofert, a co za tym idzie ustalenia ich pozycji w rankingu i wyłonienia oferty najkorzystniejszej, dopiero po rachunkowym sprawdzeniu wszystkich złożonych ofert, w oparciu o matematycznie poprawnie wyliczone ceny. W związku z powyższym w opisanym przez Ciebie przypadku zamawiający nie ma możliwości zrezygnowania z dokonania poprawy oczywistej omyłki rachunkowej w ofercie i uznania jej za najkorzystniejszą na podstawie pierwotnej ceny zawierającej błąd.
Podstawa prawna: art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.).
* Autorka jest prawnikiem, praktykiem z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, m.in. Zastępcą Naczelnika Wydziału Zamówień Publicznych w dużej instytucji zamawiającej, obecnie głównym specjalistą ds. zamówień publicznych w firmie wykonawczej.
-
Czy zamawiając usługi brokerskie należy stosować ustawę Prawo zamówień publicznych?
Przetargi krok po krokuPośrednictwo ubezpieczeniowe polega na wykonywaniu przez pośrednika za wynagrodzeniem czynności faktycznych lub czynności prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia. Jednym ze sposobów wykonywania pośrednictwa ubezpieczeniowego jest świadczenie usług brokerskich. -
Czy przekręcona liczba w kosztorysie to omyłka rachunkowa, czy pisarska?
Przetargi krok po krokuZarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie podkreśla się, że omyłka rachunkowa polega na uzyskaniu błędnego wyniku wskutek przeprowadzenia działania matematycznego. -
Zmiana ceny oferty w wyniku poprawienia omyłek - kiedy jest dopuszczalna?
Przetargi krok po krokuDopuszczalność poprawienia omyłki co do ceny oferty zależeć będzie od wielkości różnicy pomiędzy ceną pierwotną a ceną poprawioną. -
Zawsze poprawiaj omyłki, nawet jeśli oferta i tak podlega odrzuceniu
Przetargi krok po krokuUstawodawca nie dopuścił w ustawie żadnego odstępstwa od reguły, jaką jest konieczność dokonania przez zamawiającego poprawy wszystkich rodzajów omyłek.