Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na firmę, która dopuściła się zmowy przetargowej karę pieniężną w wysokości do 10 % przychodu uzyskanego w roku poprzedzającym jej nałożenie. Oprócz kary pieniężnej, dotkliwą karą możliwą do nałożenia jest również orzeczenie wobec uczestnika zmowy przetargowej zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne. Przedsiębiorcy działając w zmowie przetargowej mogą być również pociągnięci do odpowiedzialności w oparciu o art. 306 Kodeksu karnego.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Kujawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Inowrocławiu ogłasza II przetarg nieograniczony na wykonanie robót budowlano – remontowych w budynkach spółdzielczych
Ogłoszenie premium 21 dni do końca09.10.2025
INOWROCŁAW, Kujawsko - Pomorskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Niedozwolonym działaniem przedsiębiorcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego jest zmowa przetargowa definiowana jako uzgadnianie warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac i ceny *1 . Generalnie przez zmowy przetargowe należy rozumieć porozumienia przedsiębiorców prowadzące do rezygnacji jej uczestników z konkurowania między sobą na rzecz współpracy przy składaniu ofert.
W praktyce rynkowej zmowa przetargowa polega zazwyczaj na ustaleniu wysokości cen proponowanych w przetargu lub podziale rynku. Zmowy przetargowe uderzają w istotę postępowania przetargowego, tj. w zasadę uczciwej konkurencji).
Znajdź przetarg: Oferty przetargów z całego kraju
Wyrok KIO
W wyroku z dnia 20 czerwca 2013 r. sygn. akt. KIO 1353/13 skład orzekający KIO staną na stanowisku iż ustawa Pzp wprawdzie nie wyłącza możliwości składania ofert w tym samym postępowaniu przetargowym przez wykonawców powiązanych kapitałowo lub osobowo, jednak z punktu widzenia tych przepisów za zabronione uznaje się uzgadnianie treści składanych ofert pomiędzy odrębnymi uczestnikami przetargu oraz podejmowanie przez nich działań w toku procedury o zamówienie.
Przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wskazują aspekt czasowy niedozwolonych uzgodnień. Mianowicie na gruncie wskazanej ustawy zakazuje się uzgodnień dotyczących warunków składanych ofert, które zostały poczynione przed przystąpieniem do przetargu i jego rozstrzygnięciem.
Analizując przepisów dotyczących "współpracy" pomiędzy wykonawcami ubiegającymi się o uzyskanie zamówienia publicznego należy wskazać, że zabronione są działania dotyczące np. zobowiązania do nie uczestniczenia w przetargu, zobowiązanie do złożenia dodatkowych ofert, stanowiących tło dla oferty przeznaczonej do wybrania, zobowiązanie do uczestniczenia w systemie rotacyjnego przystępowania do przetargów. Ugruntowane jest stanowisko, zgodnie z którym ustalenia związane z alokacją zamówień w przetargach mogą być realizowane poprzez ustalenie warunków składanych ofert, choćby poprzez ustalenie, że wybrane oferty będą zawierały braki (formalne), a co za tym idzie zostaną one wykluczone z przetargu, bądź że będą to oferty mniej korzystne od oferty zwycięskiej. Ponadto w orzecznictwie *2 wskazuje się, iż przedmiotem niedozwolonego uzgodnienia mogą być zarówno warunki składanych ofert, jak i krąg oferentów (zarówno poprzez zobowiązanie się do niewzięcia udziału w przetarg, jak i zobowiązanie się do złożenia fikcyjnej oferty mającej uwiarygodnić ofertę innego uczestnika porozumienia).
Kup tańsze mieszkanie od komornika : Licytacje komornicze z całego kraju
Podstawa prawna
*1 Patrz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r Nr 50 poz. 331 ze zm).
*2 Patrz wyrok Sądu Najwyższego z dnia 14 stycznia 2009 roku, sygn. akt: III SK 26/08
-
Dostęp wykonawców do siwz
Przetargi krok po krokuZamawiający zobligowany jest do zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania ofert. -
Udział wykonawcy w realizacji zamówienia
Zamówienia publiczneWykonawca, który chce polegać na wiedzy i doświadczeniu innych podmiotów, jest zobowiązany udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia. -
Kryteria oceny ofert przetargowych
Zamówienia publiczneZamawiający udzielając zamówienia, którego przedmiot jest powszechnie dostępny i ma ustalone standardy jakościowe, stosując wyłącznie kryterium ceny muszą przy sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia uwzględnić aspekty wpływające na koszty związane z eksploatacją przedmiotu zamówienia. -
Szacowanie wartości zamówienia
Przetargi krok po krokuPrzy szacowaniu wartości zamówienia znaczenia mają: charakter przedmiotu zamówienia, a w dalszej kolejności okres, w jakim udziela się zamówienia oraz osoba wykonawcy, który ma realizować zamówienie.