Program funkcjonalno - użytkowy został wprowadzony do systemu zamówień publicznych w 2004 r., czyli wraz z wejściem w życie ustawy Prawo zamówień publicznych. Program funkcjonalo - użytkowy służy do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, opisu przedmiotu zamówienia, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych. Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych program funkcjonalno - użytkowy jest konieczny w sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia publicznego jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych. Wobec powyższego zamawiający zobowiązany jest posiadać program funkcjonalno - użytkowy zawsze gdy zamierza przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot zamówienia łącznie obejmuje:
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa WOLA - Administracja Osiedla Bemowo I/II w Warszawie ogłasza przetarg na przeprowadzenie remontów balkonów-tarasów
Ogłoszenie premium 21 dni do końca09.10.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 25 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
- sporządzenie projektów (budowlanego, wykonawczego),
- uzyskanie wymaganych przepisami prawa uzgodnień i zatwierdzeń opracowanego projektu budowlanego + uzyskanie pozwolenia na budowę,
- wykonanie robót budowlanych na podstawie sporządzonych projektów wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.
Celem opracowania programu funkcjonalno - użytkowego zamawiający nie musi dysponować szczególnymi opracowaniami koncepcyjnymi odnoszącymi się do planowanej inwestycji. Dla prawidłowego opracowania programu funkcjonalno - użytkowego wystarczającym jest aby zamawiający sprecyzował swoje indywidualne wymogi odnośnie funkcji i walorów użytkowych obiektu. Formalne wymogi odnośnie zakresu i formy programu funkcjonalno - użytkowego zawiera Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 02 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 202 poz. 2072).
Wskazane rozporządzenie w § 16 stanowi, że program funkcjonalno - użytkowy powinien zawierać:
- stronę tytułową,
- część opisową,
- część informacyjną.
Dla sporządzenia programu funkcjonalno - użytkowego oddającego zapotrzebowanie zamawiającego istotne znaczenie ma prawidłowo sporządzona część opisowa. W zależności od przedmiotu zamówienia część opisowa programu funkcjonalno - użytkowego powinna zawierać sprecyzowanie co najmniej niżej wymienionych wymagań zamawiającego dotyczących:
a) dla obiektów produkcyjnych lub usługowych:
- wymaganą przez zamawiającego docelową zdolność produkcyjną lub usługową oraz wymagania dotyczące poziomu technologicznego produkcji lub standardu jakościowego świadczonych usług, albo
- szczegółowy program i wielkość pomieszczeń wymaganych przez inwestora,
b) dla obiektów budownictwa mieszkaniowego:
- liczbę i strukturę mieszkań,
- rodzaj i program usług towarzyszących,
- standard wykończenia mieszkań oraz pomieszczeń wspólnych,
- wymagania dotyczące instalacji i ich trwałości,
c) dla obiektów inżynierskich i sieci uzbrojenia terenu:
- funkcję i przeznaczenie obiektów lub sieci,
- wymagane ich podstawowe parametry dotyczące wymiarów, wydajności, materiałów konstrukcyjnych, zabezpieczenia, trwałość itp.,
d) dla obiektów przewidzianych do przebudowy:
- dane dotyczące obiektu istniejącego (parametry powierzchniowo-kubaturowe, rozwiązania konstrukcyjne, możliwości przebudowy, stan techniczny),
- nowy program użytkowy po przebudowie,
- uwarunkowania przebudowy wynikające z bieżącej eksploatacji,
- ewentualne wnioski lub zastrzeżenia wynikające z kontroli organów p.poż., sanepid, bhp, ochrony środowiska i nadzoru budowlanego oraz okresowych kontroli stanu technicznego obiektu i instalacji w obiekcie.
Szacowanie wartości zamówienia z wykorzystaniem programu funkcjonalno - użytkowego
W przypadku gdy przedmiot zamówienia obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie przez wybranego wykonawcę nowego obiektu, wartość zamówienia szacowana jest na podstawie programu funkcjonalno - użytkowego. Wartością zamówienia jest suma planowanego kosztu prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych. Metody i podstawy obliczania planowanych kosztów prac projektowych i planowanych kosztów robót budowlanych stanowią podstawę określania wartości zamówienia, którego przedmiotem jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 130 poz. 1389).
Znajdź przetarg: Oferty przetargów z całego kraju
Praktyczne zastosowanie programu funkcjonalno - użytkowego
Korzystanie z możliwości ogłaszania postępowania, którego przedmiotem jest zaprojektowanie i wybudowanie nowego obiektu w oparciu o przedstawiony przez zamawiającego program funkcjonalno - użytkowy powinno być ograniczone do inwestycji typowych, powtarzalnych, niemających charakteru szczególnie skomplikowanych. Przykładowo można ogłaszać postępowanie z uwzględnieniem możliwości określonych w art. 31 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, dla obiektów kubaturowych takich jak:
- sale gimnastyczne,
- gimnazja,
- domy kultury,
- lub np. roboty remontowe związane z przebudową powierzchni kubaturowych budynków.
Powyższe wynika z faktu, że postępowania, w których opis przedmiotu zamówienia określony jest za pomocą programu funkcjonalno - użytkowego obarczone są znacznym ryzykiem dotyczącym zarówno zamawiającego jak i wykonawcy. W przypadku zamawiającego, może on zapłacić za przedmiot umowy więcej, niż gdyby dokonał zamówienia na podstawie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, lub może uzyskać obiekt o niższym standardzie jakościowym niż oczekiwał formułując zamówienie w programie funkcjonalno-użytkowym. Ryzyko wykonawcy polega zaś na tym, że ze względów formalnych wynikających z uzyskania pozwolenia na budowę może popaść w zwłokę terminową, w stosunku do umowy, lub ze względu na mało precyzyjne opisanie przedmiotu zamówienia, może wystąpić niedoszacowanie kosztów wykonania, co może skutkować stratą finansową dla wykonawcy.
Zatem w przypadku gdy zamierzamy wybudować obiekt nietypowy, specjalistyczny należy rozpocząć od przeprowadzenia postępowania na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej. W odniesieniu do szczególnie istotnych inwestycji warto rozważyć przeprowadzenie konkursu architektonicznego na koncepcję architektoniczną planowanego obiektu, którego zwycięzca opracuje projekt budowlany. W momencie, gdy zamawiający będzie w posiadaniu projektu, ogłoszone może zostać postępowanie na wybudowanie nowego obiektu. Wskazany sposób postępowania w szczególności zalecam stosować w przypadku, gdy zamierzamy wybudować nową placówkę muzealną, szpital, lub udzielić zamówienia na rewitalizację starych budynków.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 02 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 202 poz. 2072); ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010r . Nr 113 poz. 759 ze zm.)
Prawo zamówień publicznych w pigułce Słownik Pzp
-
Zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych
Zamówienia publiczneOd początku 2011 r. w ustawie Prawo zamówień publicznych zaszło kilka zmian, które zostały wprowadzone na podstawie uchwalenia innych ustaw. -
Zasady sporządzania sprawozdania z udzielonych w 2010 r. zamówień
Zamówienia publiczneUstawa Prawo zamówień publicznych zobowiązuje wszystkich zamawiających, którzy w 2010 r. udzielili zamówienia publicznego do sporządzenia rocznego sprawozdania, które do 01 marca br należy przekazać do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. -
Konkretne wskazówki, jakie kryteria zastosować, aby wybrać odpowiedniego nauczyciela gry na fortepianie
Przetargi krok po krokuSposób przyznawania punktacji w poszczególnych kryteriach oceny ofert powinien być czytelny i przejrzysty, wówczas nie będzie wzbudzał wątpliwości co do prawidłowości. -
Dowiedz się, jak liczyć termin związania ofertą
Zamówienia publiczneW terminie związania ofertą wykonawca zobowiązany jest, pod sankcją utraty wadium, dotrzymać warunków realizacji zamówienia zawartych w złożonej ofercie.