Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) to związek miast skupionych w tzw. konurbacji (czyli aglomeracji złożonej z położonych blisko siebie samorządów, z których żaden nie dominuje nad innymi), zamieszkanej łącznie przez ok. 2,2 mln osób. Ten obszar generuje codziennie ogromne potrzeby przewozowe w zakresie komunikacji miejskiej. Jego mieszkańcy mają do dyspozycji transport autobusowy i szynowy (w tym tramwaje oraz kolej).
Okazuje się, że jeszcze w 2022 r. GZM ogłosi kilkanaście interesujących przetargów z zakresu transportu publicznego i szeroko pojmowanej mobilności miejskiej. Zainteresowane firmy będą mogły wziąć udział w postępowaniach, obejmujących m.in. prace projektowe i koncepcyjne rozwoju linii tramwajowych, tras drogowych i rowerowych, a także w przetargach na wykonanie badań potrzeb mobilnościowych mieszkańców oraz dotyczących wdrożenia nowoczesnych rozwiązań informatycznych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Zabrzańska Spółdzielnia Mieszkaniowa zaprasza podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych do składania pisemnych ofert na: przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego wraz z wydaniem opinii i sporządzeniem sprawozdania z badania, za...
Ogłoszenie premium 12 dni do końca29.09.2025
ZABRZE, Śląskie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "USTRONIE" w Radomiu ogłasza przetarg nieograniczony na przeprowadzenie prac rozbiórkowych betonowych pergoli nad przestrzenią na odpady oraz wykonanie podbudowy pod nowe altany śmietnikowe
Ogłoszenie premium 26 dni do końca13.10.2025
RADOM, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Przeanalizowaliśmy plany przetargowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedstawiamy podstawowe informacje o przetargach z zakresu transportu publicznego, które mają być ogłoszone do końca 2022 roku.
Linie tramwajowe do zmiany
GZM rozpisze jeszcze w IV kwartale 2022 r. przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji optymalizacji ruchu tramwajowego na liniach eksploatowanych na jej terenie. Obecnie w konurbacji funkcjonuje 31 połączeń tramwajowych, obsługiwanych przez ponad 700 tramwajów, jeżdżących po ponad 200 km torowisk w trzynastu gminach Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. To największy system tramwajowy w Polsce. Wartość planowanego zamówienia na koncepcję optymalizacji jego funkcjonowania oszacowano na 800 tys. zł.
Trasy średnicowe oraz trasa S11 – początek projektowania
Do końca 2022 r. ma zostać rozpisane postępowanie przetargowe na opracowanie założeń i wymagań dla dokumentacji projektowej dotyczącej trzech planowanych, ważnych dla całej konurbacji połączeń drogowych: Drogowej Trasy Średnicowej Wschód, Drogowej Trasy Średnicowej Północ oraz drogi S11. Ich budowa będzie miała kluczowe znaczenie dla ruchu samochodowego na terenie GZM, w tym także dla transportu publicznego. Na zrealizowanie tego zlecenia urzędnicy przewidzieli kwotę 600 tys. zł.
Gratka dla rowerzystów – będą trzy szybkie trasy
W IV kwartale 2022 roku ma zostać ogłoszony przetarg na przygotowanie dokumentacji kilku inwestycji istotnych dla rowerzystów. Chodzi o zadania wchodzące w skład tzw. Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych. W maju 2022 r. przedstawiciele władz 11 górnośląskich miast i gmin podpisali porozumienie w sprawie utworzenia tzw. Velostrad GZM, czyli szybkich międzymiastowych dróg rowerowych w większości odseparowanych od jezdni i ruchu samochodowego.
Zapowiadany przetarg ma dotyczyć przygotowania dokumentacji technicznej dla trzech takich rowerowych szlaków. Pierwszy z nich (Velostrada I) ma przebiegać przez Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów i Katowice. Będzie to 30-kilometrowy „kręgosłup" całego systemu rowerowego w regionie. Drugi szlak, którego ma dotyczyć planowany przetarg (Velostrada VI) ma mieć 14 km długości i połączy Tarnowskie Góry z Bytomiem. Natomiast trzeci rowerowy korytarz transportowy (Velostrada VII) to 10-17-kilometrowy szlak z Katowic do Tychów.
Na realizację prac przygotowawczych dotyczących wspomnianych tras GZM przeznaczy kwotę nieco ponad 1,5 mln zł.
Transport publiczny. Na górnośląskich przystankach zagości e-papier
Śląska metropolia szykuje się do zrealizowania interesującego pilotażowego projektu, dotyczącego zastosowania dynamicznej informacji pasażerskiej wykonanej w technologii e-papieru.
E-papier, zastępujący tradycyjne kartki z rozkładami jazdy na przystankach transportu publicznego, umożliwia np. natychmiastowe przekazywanie informacji pasażerom (w tym też o planowanych i nieplanowanych zmianach godzin odjazdu autobusów i tramwajów), czy prezentowanie rzeczywistego czasu odjazdów (podobnie jak na dużych, o wiele droższych tablicach Systemu Informacji Pasażerskiej). Technologia ta może być też zasilana „zieloną" energią z paneli słonecznych.
Pierwsze doświadczenia z e-papierem ma za sobą warszawski ZTM (przeprowadził testy na sześciu przystankach), a od połowy lipca 2022 dziewięciomiesięczny pilotażowy program prowadzi Gdańsk – nowoczesne wyświetlacze pojawiły się na przystanku tramwajowym Hucisko.
Przetarg na realizację testów wykorzystania wyświetlaczy ekranowych w technologii e-papieru na terenie GZM ma być ogłoszony do końca tego roku. Wartość tego projektu szacowana jest na 211 tys. zł.
Transport GZM w cyfrowej chmurze publicznej
W IV kwartale 2022 r. GZM planuje ogłosić przetarg na utworzenie Chmurowego Centrum Przetwarzania dla transportu publicznego. Rozwiązanie zakłada wykorzystanie tzw. chmury publicznej (public cloud) dla analizy danych, dotyczących ruchu autobusów i tramwajów – w modelu tym wszystkie zasoby infrastrukturalne (serwery, pamięć masowa, oprogramowanie) są własnością zewnętrznego dostawcy, są współdzielone z innymi użytkownikami, a dostęp do nich zapewnia połączenie z internetem. Na realizację tego projektu GZM planuje przeznaczyć 1,46 mln zł.
Transport publiczny GZM – czego potrzebują mieszkańcy?
Jeszcze w 2022 r. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ma w planach rozpisanie postępowania przetargowego na wykonanie badań zachowań i preferencji mobilnościowych mieszkańców Subregionu Centralnego województwa śląskiego. Obszar ten obejmuje powiaty: będziński, bieruńsko-lędziński, gliwicki, lubliniecki, mikołowski, pszczyński, tarnogórski i zawierciański. Wspomniane badania realizowane są, aby dokładniej poznać potrzeby i zwyczaje komunikacyjne mieszkańców, co umożliwi optymalizację sieci połączeń transportu publicznego na tym obszarze. Na wykonanie zlecenia w budżecie GZM przewidziano ponad 2,2 mln zł.
-
Transport publiczny. Najciekawsze planowane przetargi na północy Polski
transport publicznyJakie usługi i dostawy planują zlecić do końca 2022 roku władze miast wojewódzkich i podmiotów zarządzających transportem publicznym w Polsce Północnej? Przedstawiamy ich plany przetargowe. -
Transport publiczny. Przedstawiamy ciekawe przetargi w Polsce Zachodniej
transport publicznyAnalizujemy plany samorządów i firm odpowiedzialnych za komunikację miejską w największych miastach Polski Zachodniej. Jakie przetargi związane z transportem publicznym mają tam zostać ogłoszone jeszcze w 2022 roku? -
Transport publiczny: Najciekawsze przetargi w Polsce Wschodniej
transport publicznyJakie usługi i dostawy planują zlecić do końca 2022 roku władze miast wojewódzkich i podmiotów zarządzających transportem publicznym w Polsce Wschodniej? Przedstawiamy ich plany przetargowe.