Pytanie:
W 2015 roku zamawiający zabezpieczył w budżecie środki finansowe pochodzące z wydatków bieżących na regulację stanu prawnego dróg w wysokości 200.000 zł. Ponadto jednostka zamawiająca miała w budżecie zaplanowane zadanie inwestycyjne imiennie nazwane ,,Opracowanie dokumentacji do celów regulacji stanu prawnego i dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej nr 4050W na kwotę 120.000 zł". Jest to kwota łączna na regulację i na dokumentację projektową na powyższą drogę. W związku z tym zamawiający zlecił na początku br. roku usługę opracowania dokumentacji geodezyjnej na w/w drogę 4050W (imienne zadanie inwestycyjne) zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy Pzp. Umowa została podpisania na kwotę 30.000 zł. W połowie br. roku pojawiła się jednak konieczność uregulowania stanu prawnego dwóch dróg na w/w kwotę 200.000 zł. z wydatków bieżących. Zamawiający planuje ogłosić przetarg na powyższe zamówienie w trybie art. 39 ustawy Pzp. Czy zamawiający prawidłowo postąpił udzielając pierwszego zamówienia z zadań inwestycyjnych zgodnie z art. 4 pkt. 8 ustawy Pzp. Dodam, że w momencie wysyłania zapytań do wykonawców, organizator przetargu nie wiedział, czy będzie na pewno korzystał z kwoty 200.000 zł. z wydatków bieżących na regulację stanu prawnego dróg.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Warszawski Rolno Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. ogłasza przetarg otwarty na realizację inwestycji polegającej na dostawie i wdrożeniu infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółek Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na przegląd instalacji gazu oraz przegląd instalacji wentylacji grawitacyjnej oraz przebudowę drogi dojazdowej
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
Zamawiający jest zobowiązany, w świetle postanowień art. 32 ust. 4 ustawy Pzp, do oszacowania wartości zamówienia łącznie, tzn. ustalić łączną wartość obydwóch zamówień i zastosować odpowiednią procedurę udzielenia zamówienia publicznego.
Zgodnie z treścią art. 32 ust. 1 ustawy Pzp, podstawą oszacowania wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Natomiast w przypadku udzielania zamówień w częściach, w myśl art. 32 ust. 4 ustawy Pzp, jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Z kolei treść art. 32 ust. 2 tejże ustawy zakazuje zamawiającemu dzielenia zamówienia na części i zaniżania jego wartości w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy. Zamawiający nie może zatem podzielić zamówienia w taki sposób, aby doszło do nieuprawnionego nie zastosowania przepisów ustawy lub też aby udzielić zamówienia poniżej określonych przepisami progów.
Prawo zamówień publicznych w pigułce Słownik Pzp
Wytyczne UZP
W celu ustalenia czy zamawiający ma do czynienia z jednym zamówieniem, czy też z odrębnymi zamówieniami, konieczna jest analiza okoliczności w jakich jest lub będzie udzielane konkretne zamówienie. Wytyczne co do sposobu ustalenia czy zamawiający ma do czynienia z jednym czy z odrębnymi zamówieniami zostały określone w opiniach Urzędu Zamówień Publicznych - dalej UZP, które dotyczą szacowania wartości przedmiotu zamówienia pt.: "Szacowanie wartości i udzielanie zamówień objętych projektem współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej" oraz "Zamówienia publiczne na roboty budowlane realizowane w ramach jednego projektu infrastrukturalnego a zakaz dzielenia zamówienia na części w prawie krajowym i unijnym".
W świetle powyższych opinii, w celu ustalenia czy w danym przypadku zamawiający ma do czynienia z jednym zamówieniem, czy też z odrębnymi zamówieniami, należy określić:
- tożsamość przedmiotową zamówienia, a więc należy stwierdzić, czy będące przedmiotem zamówienia dostawy, usługi czy też roboty budowlane są zamówieniami tego samego rodzaju;
- tożsamość czasową zamówienia, czyli określenie przez zamawiającego pełnego zakresu przedmiotowych zamówień finansowanych i udzielanych w znanej zamawiającemu perspektywie czasowej oraz
- możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę.
Znajdź przetarg: Oferty przetargów z całego kraju
Podstawa prawna
- art. 32 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
-
Budżet na udzielanie zamówień publicznych
VademecumJednostka zamawiająca nie ma obowiązku wykazywania, że posiada środki na udzielenie zamówienia publicznego, jednak owe środki powinny zostać odpowiednio zabezpieczone w budżecie zamawiającego. -
Wynagrodzenie ryczałtowe w postępowaniu przetargowym
Przetargi krok po krokuZgodnie z ugruntowanym orzecznictwem istotą wynagrodzenia ryczałtowego jest określenie tego wynagrodzenia z góry, bez przeprowadzania szczegółowej analizy kosztów wytwarzania dzieła. Wynagrodzenie to jest niezależne od rzeczywistego rozmiaru lub kosztów prac. -
Badanie i ocena ofert przed unieważnieniem przetargu
Przetargi krok po krokuJeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, zamawiający unieważnia postępowanie. -
Przetarg na zapewnienie dojazdu dzieci do szkoły
Zamówienia publiczneJeśli wydatki zamawiającego związane z zakupem usługi dowozu dzieci do szkoły przekraczają rocznie 30.000 euro , koniecznym jest przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wybór wykonawcy.