Ustawa Prawo zamówień publicznych nie określa zasad ustalania wysokości kar umownych, które mogą zostać naliczone w przypadku nienależytego wykonania zamówienia publicznego . Wobec powyższego w odniesieniu do kar umownych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o zamówienie publiczne odnieść się trzeba do przepisów Kodeksu cywilnego *1
W związku z uprawnieniem zamawiającego #2 - do określania istotnych dla stron postanowień, które zostaną wprowadzone do treści umowy w sprawie zamówienia publicznego , ogólnych warunków umowy albo wzoru umowy - powstała praktyka określania przez zamawiających w treści siwz postanowień dotyczących zasad naliczania i wysokości kar umownych nakładanych na wykonawców zamówień publicznych.
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Warszawski Rolno Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. ogłasza przetarg otwarty na realizację inwestycji polegającej na dostawie i wdrożeniu infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółek Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na przegląd instalacji gazu oraz przegląd instalacji wentylacji grawitacyjnej oraz przebudowę drogi dojazdowej
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Statystyka najczęściej naliczanych kar umownych
UZP ustalił w przeprowadzonym badaniu analitycznym strukturę najczęściej nakładanych przez zamawiających kar umownych. Najwięcej kar zamawiający naliczyli z tytułu niezrealizowania całości lub części przedmiotu umowy o wykonanie zamówienia publicznego w terminie ustalonym postanowieniami umowy.
Drugą najczęstszą przyczyną nakładania kar umownych w zakresie udzielonych zamówień publicznych było nienależyte wykonanie zamówienia publicznego.
Kary w zakresie realizacji zamówień publicznych były naliczane między innymi również z niżej wskazanych powodów:
- braku zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę na podstawie wymogu określonego w art. 29 ust. 3a ustawy Prawo zamówień publicznych w sytuacji gdy zamawiający określił taki wymóg w postanowieniach umowy,
- odstąpienia od umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy umowy o zamówienie publiczne,
- opóźnienia w przekazaniu kopii umowy z podwykonawcą,
- braku terminowego wykonania prac zleconych protokołem konieczności,
- braku terminowego zrealizowania naprawy gwarancyjnej,
- opóźnieniu w usunięciu wad ujawnionych w okresie gwarancji,
- braku przedłużenia polisy ubezpieczeniowej.
Podstawa prawna
*1 W szczególności: art. 471, art. 483 par. 1, art. 484 par. 1 KC.
*2 Patrz. art. 36 ust. 1 pkt. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych.
-
Jak poprawnie pogrupować sprzęt i materiały medyczne w zamówieniach dla szpitali? Kilka wskazówek dla zamawiających
Przetargi krok po krokuPrawidłowe szacowanie zamówień także w przypadkach zamówień na sprzęt medyczny należy oprzeć na zasadzie trzech tożsamości: przedmiotowej, podmiotowej i czasowej. -
Organizacja konferencji w trybie zapytania ofertowego
Przetargi krok po krokuJak przygotować zapytanie ofertowe dotyczące organizacji konferencji? Czy przepisy Pzp określają szczegółowych procedur i zasad postępowania dla zamówień, których wartość nie przekracza 30.000 euro? -
Zmiana zasad składania JEDZ - szczegóły
zamówienia publiczneOd 18 kwietnia 2018 wykonawcy startujący do przetargów przekraczających tzw "progi unijne" będą zobowiązani do złożenia JEDZ przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Jak należy się do tego przygotować? -
Wezwanie wykonawców do przedstawienia dokumentów przetargowych
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznegoZamawiający ma prawo do wezwania wykonawców do złożenia wszystkich dokumentów i oświadczeń potwierdzających, że nie podlegają oni wykluczeniu z przetargu.